Формування громадянської освіти учнів початкових класів

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Ромащук Анастасія Сергіївна

Здобувачка другого (магістерського) освітнього рівня вищої освіти

Науковий керівник:

к. пед. н., доцент,

доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості 

Дзюбенко І. А.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

У нашій державі проблема розвитку громадянськості і патріотизму сьогодні набуває досить гостру актуальність, зокрема, у справі формування громадянської освіти школярів. Термін «громадянська компетентність» визначено в Національних стандартах основної та повної середньої освіти як: здатність учнів активно, відповідально та ефективно здійснювати свої права та обов'язки в інтересах розвитку демократичного суспільства [1].

Громадянське виховання в початковій школі має на меті формувати у дітей знання і уявлення про українське суспільство, рідний край, розкрити на доступному рівні особливості взаємодії людей у родині, в колективі, суспільстві, виховати в них позитивне особистісне ставлення до цінностей і символів Української держави; виховати гуманну, соціально - активну, відповідальну особистість. Адже саме в початковій школі вчитель та всі причетні до виховання дитини “сіють зерна” любові до рідного краю, до свого народу [3].

Проте під час формування громадянської освіти виникають проблеми, які досліджували численна кількість науковців, але більшість існуючих наукових розвідок присвячені проблемі формування громадянської компетентності учнів основної школи (історія, право, громадянська освіта, захист Вітчизни тощо), де громадянська компетентність виступає як предметна. В той же час, ми розуміє, що процес формування будьякої компетентності є тривалим і розпочинати його потрібно ще з початкової школи, отож виникає потреба у сучасних наукових дослідженнях особливостей формування громадянської компетентності молодших школярів [5].

Початкова освіта не може бути окремою від методів сучасної освіти в Україні. Учні Нової Української школи вчаться за допомогою відповідного підходу до вивчення, що ґрунтується на елементарних здібностях нової державної освіти. Протягом років навчання в початковій середній школі учні повинні навчитися основних навичок, які вказують на їхній особистий і соціальній розвиток і сформувалися на синтетичних основах.

Як ж ми можемо розвивати громадянську компетентність? 

Громадянську відповідальність можна розвивати за допомогою:

● ситуаційних завдань

● кейсів

● ділових ігор 

● методів короткострокового навчання, спрямованих на розвиток командної роботи, комунікативних навичок та ситуативного лідерства. 

Впровадження в навчальний процес уроків-свят, уроків громадянськості, уроків-асамблей, екскурсій, інтегрованих уроків також дає можливість розвивати громадянську компетентність учнів. Успіх навчання учнів середньої школи громадянського виховання залежить також від умілого використання вчителем як традиційних, так і інтерактивних методів [4].

Такі методи допомагають студентам усвідомити комунікацію як важливу цінність для відповідального громадянина.

Однак формування громадянських компетенцій в учнів початкової школи не може бути забезпечене лише їхньою життєдіяльністю.

На думку О. Кононко, задоволення потреб дітей робить освітній процес людиноорієнтованим, демократичним та ефективним. До основних потреб цей учений відносить такі:

● інтерес до світу дорослих (бажання бути схожим на дорослого, наслідувати поведінку дорослих); 

● ігрова мотивація (перетворення будь-якого завдання на гру); установлення й підтримання сприятливих стосунків з дорослими й однолітками (сприятлива оцінка дитини дорослими й однолітками, дотримання встановлених правил і норм); 

● пізнавальна мотивація (великий інтерес до нового, допитливість, бажання поповнити свої знання); 

● самоствердження (бажання поповнити свої знання, бажання виконувати завдання, що є в дитини, і бажання виконувати завдання, які є в неї); пізнавальна мотивація (велика зацікавленність до нового)[2].

      Художньо-естетична діяльність є улюбленим заняттям учнів початкової школи і включає формування ціннісного й шанобливого ставлення до творів мистецтва (літературного, музичного, образотворчого) як до суспільного надбання, до культурної спадщини та історичних цінностей українського народу, виховання поваги до творчої діяльності митців 

Інакше кажучи, громадянські знання, громадянські навички та досвід застосування знань в участі в суспільному житті та практиці, що сприяють формуванню розуміння форм і способів життя та задоволення індивідуальних потреб та інтересів у політичному, правовому, економічному, соціальному та культурному просторі демократичної держави; громадянські чесноти, тобто громадяни демократичного суспільства. Це норми, настанови, цінності та якості, притаманні їм [3].

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Барановська І., Демченко О., Жовнич О., Казьмірчук Н., Стахова І., Подорожний В. Сучасна драматургія для дітей у контексті європейських традицій : навчально-методичний посібник, 2022. Вид. 1-ше. Вінниця : ВДПУ. 260 с.

2. Концепція розвитку громадянської освіти в Україні 03.10.2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80?lang  (дата звернення 10.07.2023).

3. Навчаємо демократії: Базові матеріали з освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини для вчителів. Р. Голлоб, П. Крапф, О. Олафсдоттір, В. Вайдінгер. 3-тє вид. К.: Основа, 2016. Т. 1. 164 с.

4. Розвиток громадянської компетенції в НУШ. URL: https://www.schoollife.org.ua/rozvytok-gromadyanskoyi-kompetentsiyi-v-nush-shho-potribno-znaty/ 

5. Актуальні проблеми громадянської освіти: український та зарубіжний досвід: матеріали Першої науково-практичної конференції (Острог, 19 черв. 2021 р.) / відп. ред. О. С. Батіщева.  Острог : ГО «Центр демократичного лідерства, Національний університет «Острозька академія», 2021. 234 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.