ВИХОВАННЯ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ЛЮДИНИ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ 

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Скляр Софія Олегівна

Здобувачка другого (магістерського) освітнього рівня вищої освіти

Науковий керівник:

к. пед. н., доцент,

доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості 

Дзюбенко І. А.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Постановка проблеми. Вивчення виховання ціннісного ставлення до людини має неабияку актуальність у сучасному освітньому контексті і є важливим аспектом формування етичних та моральних принципів. Виховання ціннісного ставлення до людини передбачає формування в учнів позитивного ставлення до інших людей, поваги до їхніх прав та гідності. У сучасному світі, де егоцентризм і недостатня повага до інших можуть призвести до конфліктів і соціальних проблем, важливо навчити учнів визнавати інші людські цінності, розуміти важливість співробітництва та підтримки. Виховання ціннісного ставлення до людини також сприяє розвитку емоційної інтелігенції та соціальних навичок, що є важливими в персональному і професійному житті.

Ця проблема важлива в умовах сьогодення, оскільки на підростаюче покоління покладена така важлива місія як розбудова України.

 Аналіз останніх досліджень та публікацій. Питання вивчення виховання ціннісного ставлення до людини в учнів знайшли відображення в  працях вітчизняних і зарубіжних науковців. Наукові дослідження, які були проведені в Україні, зокрема такими вченими як І. Андрєєва, Т. Артемова, О. Балакірєва, Н. Бабенко, Н. Голубкова, Я. Зайцева, Л. Морозова, Л. Панченко, М. Перепелиця, Л. Сокурянська, Н. Сорокіна, В. Шкурінов, містять ґрунтовні напрацювання у сфері вивчення механізмів виховання гуманістичних цінностей та ціннісних орієнтацій молоді. Над проблемою впровадження ідей гуманної педагогіки (Г. Ващенко, Ш. Амонашвілі, Є. Шацький, В. Сухомлинський) в систему сучасної освіти України активно працювали І. Бех, В. Білоусова, О. Пєхота, С. Гончаренко, В. Киричок, О. Сухомлинська. Вагомий внесок зробила кандидат педагогічних наук О. П. Третяк присвятивши низку наукових праць проблемам виховання ціннісного ставлення в учнів, доцільно виділити навчальні та методичні матеріали «Виховання моральних Виховання моральних цінностей у молодших школярів НУШ, 2021», «Виховання ціннісного ставлення до людини на уроках літературного читання: частина 1: 1-2 класи, 2017», «Виховання ціннісного ставлення до людини на уроках літературного читання: частина 2: 3-4-ті класи, «Виховання ціннісного ставлення до людини у молодших школярів. Система роботи з батьками , 2015» та інші.

Виклад основного матеріалу дослідження. 

Одним із основних завдань сучасної школи є формування у дітей загальнолюдських духовних цінностей та орієнтирів. Серед них – доброта, любов до ближніх, повага до навколишніх. школярів [4]. Формування ціннісних орієнтацій учнів відбувається у процесі розвитку особистості як соціальної одиниці. Саме у молодшому шкільному віці формується ставлення дитини до світу навколо неї. Це також час, коли важливо розвивати основи культури поведінки: учні молодших класів вже можуть розуміти певні правила поведінки, піддаються впливу ззовні, наслідують і довіряють своїм вчителям, особливо тим, які акцентують на важливості дотримання моральних норм. Врахування у навчальні та у виховані певних особливостей емоційно-когнітивної сфери в учнів - забезпечує ефективний розвиток знань і емоційно-моральних відношень школярів [1].

Цінність особистості іншої людини, як феномен індивідуальної свідомості, розглядається нами як  цінність, що є системою установок, мотивів, потреб, поглядів і переконань, в основі яких лежать принципи ціннісного ставлення до інших людей, що проявляються в активно-діяльнісному ставленні і грунтуються на визнанні людини як найвищої цінності. Ціннісне ставлення до людини визначає свідомий, вибірковий, побудований на індивідуальному досвіді психологічний звʼязок людини з різнимисторонами буття, значущими для неї. Це виявляється у вчинках, реакціях та переживаннях індивіда, які формуються в процесі різноманітної життєдіяльності. Ціннісне ставлення до людини формується у результаті всього розвитку особистості, її виховання і самовиховання. В залежності від особистісної значущості гуманістичних цінностей можна виділити не лише ієрархію цінностей, а й їхній вплив на ставлення до людей [4].

Виховання ціннісного ставлення в учнів передбачає активну роботу над формуванням їхніх основних цінностей, які визначають їхню моральну та етичну поведінку, також навчання учнів принципам моральності і етики, які включають повагу до інших, справедливість, відповідальність та інші важливі аспекти суспільних цінностей.  Оскільки, розуміння цінностей учнів пов'язане з їхнім соціокультурним контекстом, то ефективним буде врахування культурних особливостей та традицій.

Матвієнко О.В. відзначає важливу роль педагога і батьків у навчанні та вихованні, наявності у них моральних ідей, вміння перетворювати знання в моральні переконання, виробляти в учнів молодшого шкільного віку у науково-технічних гуртках закладів позашкільної освіти ставлення до навколишнього

середовища, набувати компетентностей [2]. Виховання ціннісного ставлення повинно бути системним підходом, який охоплює навчальну програму, позашкільні заходи, спільні обговорення та інші аспекти навчання та виховання. Учні мають бути активно включені у процес виховання цінностей. Це включає в себе обговорення, взаємодію та участь у проектах, які сприяють засвоєнню цінностей.

Виховання цінностей - це процес, який триває протягом усього життя, тому важливо навчити учнів розвивати та міняти свої цінності під час змін в суспільстві та їхнього власного життя. Цей процес також пов'язаний з усвідомленням соціальної відповідальності перед суспільством та оточуючим світом.

Висновки. Таким чином, виховання ціннісного ставлення до людини в учнів початкової школи є актуальним напрямком у сучасній практиці виховання і потребує відповідних виховних методик і технологій.

Список використаних джерел:

1. Донцов А.В. Психолого - педагогічні особливості формування ціннісних орієнтацій : укладач. Високі технології виховання. Київ, 2005. С. 45

2. Матвієнко О. В. Моральне виховання молодших школярів у позаурочній та позашкільній діяльності: автореф. дис.…канд. пед. наук ; спеціальність 13.00.01 «теорія та історія педагогіки» / науковий керівник професор Борис Степанович Кобзар ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Київ, 1999. 19 с.

3. Проблеми формування духовно-моральної особистості молодшого школяра в сучасних умовах URL:https://urok.osvita.ua/materials/upbring/42141/ (дата звернення: 17.11.2023).

4. Третяк О. П. Удосконалення професійної компетентності вчителів з виховання у молодших школярів ціннісного ставлення до людини : монографія : Карлсруе, Німеччина, 2023. с.185.

 

Please publish modules in offcanvas position.