ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Миколаєнко Людмила Анатоліївна

Вчитель початкових класів

 Спеціаліст І кваліфікаційної категорії

Родниківська загальноосвітня школа

 І-ІІІ ступенів  імені Т.Г.Шевченка 

Уманської РДА  Черкаської області, Україна

 «Ти можеш!» — повинен на­гадувати вчитель учневі.

«Він може!» — повинен нагадувати колектив.

«Я можу!» — повинен повірити в себе учень.

В.Шаталов

Розвиток сучасної української школи відбувається на засадах особистісно зорієнтованого навчання. Тому важливим напрямком удосконалення навчального процесу в початковій школі є впровадження інтерактивних технологій.

Технологія (від грец. techne – мистецтво, майстерність; logos – наука, закон)– в буквальному розумінні це наука про майстерність.

Технологія критичного мислення – це упорядкована сукупність дій і операцій, які спонукають учнів до пошукової діяльності, створюють умови для усвідомлення ними матеріалу. Зазначена технологія орієнтована на пошуково-творчу працю учнів (індивідуальну, групову) з метою різнобічного пізнання світу. Вона вчить дітей розмірковувати, спілкуватися, чути та слухати інших.

Отже, технологія критичного мислення – це методи та прийоми, метою яких є організація співнавчання та взаємонавчання, яке спонукає всіх дітей до взаємодії, взаємо- й самоконтролю, рефлексії думок і поведінки. Вони розраховані на творчий процес пізнання, на постановку певної проблеми та шляхи її вирішення. 

Працюючи з технологією критичного мислення, я зрозуміла, що навчити учнів мислити критично з першого уроку неможливо.  Воно формується поступово, починаючи з першого класу.

При оцінюванні результатів роботи поряд із навчальними досягненнями слід враховувати і уміння співпрацювати, допомогу слабшим учням, внесок у спільну справу. Вкрай важливо, щоб діти висловили своє ставлення до одержаного результату, поміркували, що їм треба врахувати надалі.

У процесі застосування технології критичного мислення важливо створювати ситуації успіху для всіх дітей, продумувати стратегії для їх заохочення. Це можуть бути усні вислови ( «Мені сподобалось, як ти про це сказав…», «Я пишаюся тим, що в мене є такий учень…», «Дякую за спробу, наступного разу в тебе вийде краще…», «Саме це я й хотіла почути…»), вчасна допомога, заохочувальний погляд, жест та ін.

Отже, технологія критичного мислення не є самоціллю дидактичних інновацій. Її основна функція – навчити кожного учня активно та вільно мислити, набувати індивідуального досвіду.

Пропоную опис таких методів, прикладів їх використання на відповідних етапах уроків критичного мислення.

1.Мозковий штурм – форма роботи, що спонукає всіх учнів висловлювати будь-яку пропозицію щодо вирішення поставленої проблеми. Вона має бути короткою і зрозумілою для дітей. До уваги беруться всі ідеї, а потім аналізуються. Необхідно вчити дітей толерантно вислуховувати один одного та спільно приходити до узгодженого рішення.

Етапи проведення мозкового штурму:

Організаційний момент. Учитель визначає лідера і секретаря, які контролюють процес висунення ідей.

Визначення проблеми. Вибирається конкретна проблема і точно формулюється.

Мозковий штурм. Висловлюються розв’язки проблеми, а учень, відповідальний за це, записує їх.

Групування. Схожі розв’язки групуються.

Оцінювання. Обговорюється кожен із розв’язків. Вибирається кілька цікавих ідей, які потрібно буде досліджувати далі.

Відбір. Відбираються ті ідеї, що найкраще розв’язують проблему, яку ви перед собою поставили.

Дії. Ставиться питання, чи буде ефективний певний розв’язок, і намічаються шляхи втілення його в дію. Ніхто не повинен критикувати чи коментувати розв’язок на цьому етапі.

2.Евристична бесіда – це метод, який сприяє організації пошукової діяльності учнів, коли вони самостійно виконують окремі кроки пошуку, а цілісне розв'язання проблеми досягається разом.

Постановка проблеми. Створюється ситуація необхідності пошуку нового знання. Необхідно загострити увагу дітей на об'єкті пошуку.

Формулювання проблеми. Відокремлення відомого від невідомого. Учні під керівництвом вчителя актуалізують раніше засвоєні знання.

Висунення припущень.

Формулювання висновку. Рефлексія способу міркування.

3.Метод «Сенкан» (п’ятиряддя).  Сенкан — це вірш, який складається з п'яти рядків. Він синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує, віддзеркалює тему. Форма сенкану: 1-й рядок – тема (іменник); 2-й рядок – опис (прикметник); 3-й рядок – дія (дієслово), пов'язане з темою; 4-й рядок – ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного; 5-й рядок – перефразування сутності (синоніми, узагальнення, підсумок).

Висновок.

Отже, технологія розвитку критичного мислення в атмосфері захоплення цікавою справою має не лише розвивальне значення, а й об'єднує процеси навчання, виховання й розвитку, стимулює пізнавальні інтереси та потреби. Упродовж початкового навчання вчителі мають систематично залучати молодших школярів до пізнавальних завдань за допомогою прийомів критичного мислення.

Список використаної літератури

1.Адрелян О. Загальнопізнавальні вміння як компонент критичного мислення молодших школярів. // Рідна школа, 2001. - №4.

2.Бондаренко Г. Уроки мислення як засіб формування творчих здібностей молодших школярів. Творча спадщина В.О.Сухомлинського // Початкова школа. – 1999. - №5. с. 51-53.

3.Вайнштейн М. Критичне мислення як основа демократичного навчання. / Рідна школа, 2001 - №4.

4.Вукіна Н. В., Дементієвська Н. П. Критичне мислення: як цього навчати / Н.В. Вукіна, Н. П.

5.Державний стандарт початкової освіти //Поч. школа. –2011. –№ 7.–С. 1- 7.

6.Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник / І.М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.

7.Дубіч Т. А. Ігрові технології навчання у початковій школі / Т. А. Дубіч. – Тернопіль – Харків: Видавництво «Ранок», 2010. – 128 с.

8.Зенько А. Методи   розвитку   критичного  мислення  на  уроках  читання. Мій  досвід / А.

9.Ковальова В. І. Формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використання технології розвитку критичного мислення (компетентісно орієнтована освіта) / В. І. Ковальова // Початкове навчання та виховання. – 2009. –  № 16 - 18. – С.12 – 16.

10.Пометун О. І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посіб. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. За ред. О. І. Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с

11.Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. / О. Я. Савченко. – К.: Абрис, 1997. – 416 с.  

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Please publish modules in offcanvas position.