ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ПРИ ВИВЧЕНІ МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН 

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Яна Усатюк,

викладач кафедри інформатики і ІКТ

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

   Сьогодні, в умовах інформатизації суспільства є дуже актуальною проблема використання інформаційних комп’ютерних технологій. Тому, одним з важливих завдань педагогічної науки і практики є пошук ефективної системи освіти, яка відповідала б потребам соціально-економічного і культурного розвитку суспільства. Нині педагоги наполегливо шукають шляхи стимулювання розумової діяльності студентів; нетрадиційні форми навчання мають неабияку популярність серед освітянського загалу [2]. 

   Очевидно, впровадження інформаційних технологій в навчальному закладі відкриває широкі перспективи гуманітаризації освіти й гуманізації навчального процесу, поглиблення й розширення теоретичної бази знань, активізації навчального інтересу, створення умов для найбільш повного розкриття здібностей студентів, допомагає розвитку мислення та здійсненню індивідуального підходу до кожної дитини.

   Це стосується й навчання математики, методів розв'язання задач, побудови й аналізу математичних моделей різноманітних процесів й явищ, інтерпретації й узагальнення результатів такого аналізу. На уроках даного предмету зазвичай недостатньо  використовуються наочності, ілюстрації, тому дуже часто його студенти вважають не цікавим та «сухим». 

   Систематичне використання ІКТ в процесі навчання математики підвищує ефективність засвоєння знань, надає творчого характеру навчанню, сприяє збільшенню частки самостійної навчальної діяльності й активізації студента, формуванню його особистості за рахунок розвитку здібностей до навчання та самонавчання. У психологічних дослідженнях наголошується, що ІКТ впливають на формування теоретичного, творчого й модульного мислення студентів, що комп’ютерна візуалізація навчальної інформації істотно впливає на формування уявлень, що посідають центральне місце в образному мисленні, а образність представлення тих або інших явищ і процесів у пам’яті студента збагачує сприйняття навчального матеріалу, сприяє його науковому розумінню[4]. 

   ІКТ можуть ефективно застосовуватися в контексті різних стилів навчання й сприйматися різними людьми: деякі студенти прагнуть навчатися за допомогою читання, інші – шляхом сприйняття на слух, треті – за допомогою перегляду відео тощо. Використання ІКТ дозволяє студентам працювати над навчальним матеріалом по-різному: студент сам вирішує, як вивчати матеріал, як застосовувати інтерактивні можливості програм і як реалізувати спільну роботу з партнерами. Завдяки цьому студенти стають активними учасниками навчального процесу. Вони можуть упливати на темп учіння, пристосовуючи його до своїх індивідуальних здібностей і можливостей. Крім того, студенти «можуть вивчати саме той матеріал, який їх цікавить, повторювати матеріал стільки разів, скільки їм потрібно, і це допомагає істотно підвищити ефективність навчання» [3].

   Сучасний рівень інформаційних технологій дозволяє при викладені традиційного матеріалу з математичних дисциплін використовувати професійні математичні пакети такі, як Mаtlab, Mathcad, Mathematica, Maple, Stadia, Statistica та ін.., що дозволить підвищити рівень математичної освіти студентів вищих навчальних закладів, сприятиме розв’язанню проблеми неефективного використання навчального часу шляхом усунення, автоматизації і алгоритмізації виконання рутинних однотипних обчислень студентами під час проведення аудиторних і позааудиторних занять.

   Професійний математичний пакет з точки зору інформатики – це інформаційна технологія, призначена для автоматизації розв’язання математичних задач в різних галузях науки, техніки й освіти, яка інтегрує в собі сучасний інтерфейс користувача, систему аналітичних чисельних методів розв’язання достатньо широкого класу математичних завдань, засоби візуалізації результатів обчислення, що на стадії прийняття управлінських рішень дозволяє з більшою вірогідністю проаналізувати результати [1]. 

   Технічна грамотність, як відомо – запорука успіху впровадження інформаційних технологій в повсякденне життя, а навчання роботи з сучасними системами комп’ютерної математики формує загальні вміння постановки та розв’язування задач з використанням комп’ютера, використання його як інструмента пізнання, організації пошукової та дослідницької діяльності; відкриває нові можливості для навчальної взаємодії студентів і викладачів, студентів між собою; дає можливість кожному, хто навчається, максимально реалізувати свій інтелектуальний потенціал. Факти, що відкриті студентом самостійно, засвоюються краще, ніж повідомлені викладачем. Ще більше зростає роль експерименту у навчанні: формування припущень, їх підтвердження або спростування з використанням комп’ютера – це шлях до наукової істини. Можна говорити про вміння використовувати системи комп’ютерної математики в професійній діяльності як спеціальну ключову компетентність математичної діяльності.

   Проведення практичного заняття вимагає наявність устаткування, навчально-методичних матеріалів і викладача, що виконує організаційно-методичні і консультаційні функції. Досягнення в галузі сучасних ІКТ надає можливість надавати доступ до унікального віртуального лабораторного устаткування безпосередньо в користування студенту. Навчально-методичні матеріали для практичних занять повинні максимальною мірою забезпечувати рівень інтерактивності.

   Отже, використання мультимедійних продуктів потрібно раціонально поєднувати з традиційними формами навчання та підтримувати сучасними технічними засобами, які застосовуються на робочих місцях. Проблема побудови сучасної особистісно орієнтованої системи навчання теоретичних основ інформатики має очевидне загальне значення: її вирішення є значним кроком до побудови загальної методичної системи вивчення фундаментальних математичних дисциплін в системі математичної освіти.

Список використаних джерел

1. Власов Д. А. Профессиональные математические пакеты в системе прикладной математической подготовке будущих специалистов [Електронний ресурс] / Д. А. Власов. – Режим доступу : http://2009.itedu.ru/docs/Sekziya_3/17_Vlasov__Vlasov_D_A-1_-_didaktika.doc.

2. Гузюк Валентина. У пошуках нестандартних уроків // Професійно- технічна освіта. – 2000. – №2. – С. 22-24.

3. Максимова Т. В. Застосування мультимедійних технологій у процесі вивчення іноземної мови / Т. В. Максимова // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. / редкол. : І. А. Зязюн та ін. – К. ; Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2005. – Вип. 7. – С. 389–392.

4. Освітнє середовище для підготовки майбутніх педагогів засобами ІКТ : монографія / Р. С. Гуревич, Г. Б. Гордійчук, Л. Л. Коношевський, О. Л. Коношевський, О. В. Шестопал ; за ред. Р. С. Гуревича. – Вінниця : ФОП Рогальська І. О., 2011. – 348 с.

Please publish modules in offcanvas position.