ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ РОЗВИТКУ НАВИЧОК ГОВОРІННЯ В УМОВАХ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА»

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Байдюк Любов

викладач-стажист кафедри фахових методик та інноваційних технологій у початковій школі

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

м. Умань, Україна

В сучасному світі важливість вивчення іноземних мов значно зросла. Глобалізація суспільства, реалізація концепції «Нова українська школа», потреба особистості у швидкій адаптації до умов полікультурного світу, який весь час змінюється, посилює інтерес до мовної освіти як важливого інструменту життєдіяльності людини у полікультурній і мультилінгвальній спільності людей. Нові реалії вимагають змін до рівнів володіння іноземними мовами, визначення нових підходів до їх викладання. 

Основною метою навчання англійської мови в умовах реалізації концепції «Нова українська школа» є формування в учнів комунікативної компетенції. Це означає оволодіння мовою як засобом міжкультурного спілкування, розвиток умінь використовувати іноземну мову як інструмент у діалозі культур сучасного світу. З позицій державної мовної політики навчання іноземних мов в умовах реалізації концепції «Нова українська школа» є одним із пріоритетів сучасної освіти.

Важливим видом мовленнєвої діяльності, яка забезпечує усне спілкування англійською мовою, є говоріння, представлене двома формами: діалогічною і монологічною. 

Говоріння представляє собою вид мовленнєвої діяльності, за допомогою якого здійснюється усне вербальне спілкування. Найдосконалішою є та мова, користуючись якою мовець свідомо співвідносить мовні знаки з відповідним змістом, обумовленим мовленнєвою ситуацією. 

Говоріння, як один з видів мовленнєвої діяльності має характерні якості:

1. Говоріння завжди ситуативне. 

2. Говоріння завжди цілеспрямоване і мотивоване.

3. Говоріння завжди пов’язане з мисленням.

4. Говоріння на рівні вміння – це завжди продукція. 

Психологи приділяють велику увагу визначенню психофізіологічних механізмів говоріння. А. Р. Лурія цілком справедливо вважає, що ми ще дуже далекі від розуміння тих фізіологічних механізмів, які лежать в основі динамічної організації мовного мислення.

Серед психофізіологічних механізмів говоріння виділяють такі:

- Механізм репродукції. Репродукція дуже різноманітна. Це може бути: 

1. Повна репродукція структури та змісту (фрази, навіть висловлювання);

2. Часткова репродукція, тобто передача змісту декількома фразами, вилученими з тексту без змін;

3. Репродукція-трансформація, тобто передача змісту в нових форомах.

- Механізм вибору. Що стосується вибору слів, то думки вчених, хоч і не суперечливі, але не дуже конкретні. М. І. Жинкін, наприклад, вважає, що у зв’язку з обмеженістю в часі на обдумування, людина вибирає те, що «лежить напоготові». 

- Механізм комбінування. Визначаючи комбінування, Ю. А. Кудряшов пише, що під ним розуміється такий процес формування словосполучень і пропозицій, при якому мовець використовує знайомі йому мовні компоненти в нових поєднаннях, що не зустрічалися в минулому досвіді. 

- Механізм конструювання. Конструювання може відбуватися на рівні фрази та над фразової єдності. Механізм конструювання близько примикає до механізму комбінування, але не збігається з ним. 

Використання сучасних інноваційних технологій, зокрема технології інтерактивного навчання, значною мірою підвищує ефективність навчального процесу, сприяє високому інтелектуальному розвитку учнів, забезпечує оволодіння навичками саморозвитку особистості. 

Інтерактивні методи розвитку навичок говоріння можна поділити на дві групи:

Монологічне мовлення:

- «Мозковий штурм». Цей метод являє собою методику спільної одноразової роботи групи експертів, спрямованої на творчий пошук.

Зразок завдання

1. Comment on the quotes:

+ Challenges are gifts that free us to search for a new center of gravity. Don’t fight them. Just find a new way to stand. Oprah Winfrey.

- «Мікрофон»

- «Незакінчені речення»

- «Проектна робота»

- «Ланцюжки» - це структурне дублювання та структурне варіювання, яке починається вже після засвоєння перших зразків мовлення, оскільки цей тип взаємозв’язку найбільш легкий: учні вчаться сполучати однотипні словосполучення чи речення, наслідуючи при цьому зразок.

- «Метод прес»

- «Займи позицію»

Діалогічне мовлення: 

- «Рольова гра»

- «Групова робота»

- «Коло ідей»

- «Чотири кути»

- «Шкала думок» і т.д.

Отже, для розвитку навичок говоріння необхідно, щоб учні розмовляли якнайбільше і щоб їхнє мовлення в психологічному плані наближалось до природного. Використання інноваційних технологій для розвитку навичок говоріння дозволяє: 

1. У легкій невимушеній формі зняти комунікативні барʼєри у спілкуванні учнів, збільшити обсяг практики;

2. Підвищити мотивацію вивчати іноземну мову;

3. Підвищити якість навчання;

4. Занурити учнів у різноманітні ситуації, близькі до життєвих реалій.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Власова О. І. Педагогічна психологія: навч.посіб. К.: Либідь, 2005. С. 257-259.

2. Кабанова М. В. Розвиток мовленнєвої компетенції на уроках англійської мови як умова соціалізації учнів. Таврійський вісник освіти, 2014. № 1 (1). С. 119-124.

3. Коваленко О. Інновації у вивченні іноземної мови. English, 2005. № 36 (276). С. 4-5.

 

Please publish modules in offcanvas position.