ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТІСНОГО ПІДХОДУ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Петрищенко Марина

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: викладач-стажист Байдюк Л. М.

Сучасний світ вимагає від нас здатності якісно та оперативно реагувати на виклики, яких щодня стає все більше. У таких умовах шкільна освіта має стати тим містком, який допомагає дітям – рушійній силі розвитку нашої держави – бути конкурентними та самодостатніми. Але ситуація складається так, що стандартного набору знань, які отримує випускник школи, для цього замало. Тож у процесі навчання все активніше запроваджується компетентнісний підхід, який, до речі, є фундаментом концепції Нової української школи.

Компетенція та компетентність – два різних поняття.

Компетенція – суспільна норма, вимога, яка включає знання, уміння, навички, способи діяльності.

Якщо відкрити Великий німецький словник, то можна побачити, що термін «компетентність» характеризується, як уміння використовувати знання у практиці. 

Компетентність – це універсальне поєднання умінь, знань, навичок, способів мислення, ціннісних орієнтирів та ідейних переконань, які дозволяють впевнено й успішно виходити із нестандартних життєвих ситуацій. Саме такий мікс дає можливість досягти успіху в навчанні та професійній діяльності [1].

У нас час проблема компетенцій та компетентностей зайняла в освіті ключове місця, внаслідок цього відбулося використання інформаційних технологій та швидке впровадження наукових розробок не тільки в економічній сфері, а й у повсякденному житті. 

В основі концепції компетентності лежить ідея виховання компетентної людини й працівника, який не лише має необхідні знання, професіоналізм, але й уміє діяти адекватн у відповідних ситуаціях, застосовуючи ці знання, й бере на себе відповідальність за певну діяльність [3]. 

Нова українська школа передбачає новий зміст освіти, орієнтований на формування ключових компетентностей. Це говорить про те, що вона буде давати не тільки знання, а й вчитиме застосовувати їх на практиці та формуватиме ставлення і цінності. Компетентнісний підхід у навчанні вимагає, щоб сучасні засоби навчання виконували інформаційну, мотиваційну й розвивальну функції.

Для того щоб в учнів забезпечити мотивацією, то навчальними засобами повинні бути використовуванні:

  • Ілюстрації;
  • Дидактичні ігри;
  • Цікавий матеріал;
  • Вправи, які передбачають цікавий процес їх виконання.

Працюючи над компетентностей учнів початкової школи потрібно забезпечити формування міцних навичок швидкого, усвідомленого, виразного читання, грамотного письма і лічби не можливо, якщо не приділяти уваги розвитку мислення, пам’яті та уваги. Одне з найважливіших завдань навчання дитини – її розумовий розвиток, формування вміння мислити, що дозволяє легко засвоїти нове. 

Одним із найважливіших факторів успішного запровадження компетентнісного підходу в навчанні є готовність учителя до реалізації поставленої мети.

Отже, щоб успішно формувати компетентну особистість, сучасний педагог повинен володіти певними якостями:

  • успішно вирішувати свої власні життєві проблеми, виявляючи ініціативу, самостійність і відповідальність;
  • усвідомлювати мету компетентнісно орієнтованого навчання;
  • планувати урок з використанням усього розмаїття форм і методів навчальної діяльності і насамперед усіх видів самостійної роботи, діалогічних, евристичних і проблемних методів;
  • пов’язувати навчальний матеріал з повсякденним життям та інтересами учнів;
  • залучати до обговорення попередній досвід школярів;
  • демонструвати учням рольові моделі на прикладі реальних людей, літературних персонажів;
  • оцінюючи навчальні досягнення школярів, брати до уваги не тільки продемонстровані знання і вміння. а передусім здатність застосовувати їх у навчальних і життєвих ситуаціях.

Тож у результаті формування компетентностей ми маємо виховати особистість, що вміє самостійно думати – критично, логічно, креативно, творчо; діяти – аналізувати, досліджувати, планувати, робити вибір, приймати рішення.

Список використаних джерел:

  1. https://vseosvita.ua/library/utverdzenna-kompetentisnogo-pidhodu-do-navcanna-na-urokah-ukrainskoi-literaturi-v-konteksti-polozen-novoi-ukrainskoi-skoli-7905.html
  2. https://naurok.com.ua/stattya-formuvannya-klyuchovih-kompetentnostey-molodshih-shkolyariv-v-umovah-vprovadzhennya-novo-ukra-nsko-shkoli-97265.html
  3. http://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/31210/

Please publish modules in offcanvas position.