ВИКОРИСТАННЯ УКРУПНЕННЯ ДИДАКТИЧНИХ ОДИНИЦЬ У ПОЧАТКОВОМУ КУРСІ МАТЕМАТИКИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Кондратюк Іванна 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент Шевчук І. В.

Укрупнення дидактичних одиниць – специфічне відображення у дидактиці об’єктивної тенденції всіх сучасних наук до інтеграції знань, яке веде до поглиблення узагальнення у пізнавальних процесах, що сприяє засвоєнню учнями  об’єкта інформації за менший, ніж раніше час.

Укрупнення дидактичних одиниць являє собою «клітинку» навчального процесу, яка складається із логічно різноманітних елементів, які несуть в собі інформаційну та структурну загальність, завдяки чому знання набувають властивостей до збереження у пам’яті і дійсності (швидкого проявлення) у різноманітності навчальної діяльності.

Вимоги до УДО задовольняють у математиці взаємно–обернені дії (операції, функції, теореми, задачі) і взагалі групи споріднених понять та суджень, які утворюють якісно визначену реальну цілісність, єдину систему знань. Володіючи інформаційною сукупністю такі знання зручні для спільного і одночасного вивчення на одних и тих же уроках (відповідно у межах однієї сторінки підручника) [56].

Наприклад, спільне вивчення у 2 класі найпростіших випадків множення і ділення (2 х 4 = 8; 4 х 2 = 8; 8 : 2 = 4; 8 : 4 = 2) має наслідком виникнення цілісної одиниці знань, елементи якої пов’язані не тільки логічними зв’язками ( множення перетворюється у ділення : 2 х 4 = 8 ; 8 : 2 = 4 ), але і наявністю симетрії у розташуванні символів, упорядкованого взаємозв’язку даних та шуканих  у таких табличних записах :

(І) 2 х 4 = 8, (ІІІ) 8 : 2 = 4 ,

(ІІ) 4 х 2 = 8, (ІV) 8 : 4 = 2 .

За сучасними психолого–фізіологічними уявленнями, при переході від приклада 2 х 4 = 8 до четвертого 8 : 4 = 2 якісні комплекси схоплюють на підсвідомому рівні специфічні деталі у переробці  даної інформації.

(І) 2 х 4 = 8 ( читаємо зліва направо ),

(ІІ) 2 = 4 : 8 (читаємо справа наліво! Незвичайний запис приклада!) 

(ІІІ) 8 : 4 = 2 (загальноприйнятий запис, читаємо зліва направо)

Перехід від (І) до (ІІ) словесно виражається так: якщо добуток (8) поділити на множник (4), то отримаємо  в результаті (2) другий множник. 

Отже, навчання засобом УДО у психофізіологічному плані означає підключення резервних (підсвідомих) механізмів переробки інформації (розумова маніпуляція символами, вивчення їх порядку тощо).

Програми та експериментальні навчальні посібники з математики, які побудовані на основі УДО, витримали успішне випробування в експериментальних школах. Доцільно сказати, що завдяки УДО рівень знань учнів набагато підвищується .

Багаторічними дослідженнями  в умовах масової школи вдалося довести ефективність відповідних технологічних прийомів навчання: не тільки деформація і складання задач та вправ, але й одночасне повідомлення однієї й тієї ж інформації на кількох кодах (мовленнєва, образна, символічна), використання граф-схематичного подання інформації [2].

У методичних роботах науковців описані можливості «укрупненого вивчення» ряду дисциплін.

При складанні програми з математики для початкової школи вченим вдалося включити такі положення, що сприяють укрупненому вивченню матеріалу: безперервною лінією проходить через програму ідея «розкриття взаємозв’язку між прямими і оберненими діями...»; «найважливіше значення приділяється постійному використанню протиставлення»; «Наряду з вирішенням готових задач корисно систематично використовувати вправи самостійного характеру для складання задач за різноманітним завданням вчителя» [3].

В базисних програмах з математики для середньої школи складеної  спеціалістами, ми знаходимо такий тезис: «Матеріал для вивчення в кожній групі класів розподілений за змістовними лініями, які об’єднують пов’язаній між собою теми курсу» [2].

Таким чином, застосування УДО дозволяє вчителю початкової школи  більш ретельно та усвідомлено опрацьовувати математичний матеріал з учнями на уроках математики в початковій школі.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Богданович М. В. Методика викладання математики в початкових класах: навч. посіб. / М. В. Богданович, Козак М. В., Король Я. А. − [3-є вид.,перероб. і доп.] : − Тернопіль :Навчальна книга − Богдан, 2006. − 336 с.
  2. Эрдниев П. М. Теория и методика обучения математике в начальной школе /  П. М. Эрдниев, Б. П. Эрдниев . −  М.: Педагогика,1988.  - С.205.
  3. Єрднієв П. М. Укрупнені дидактичні одиниці на уроках математики в 1-2 класах. / П. М. Єрднієв, Б. П. Єрднієв, − М .: Просвещение, 1992.

Please publish modules in offcanvas position.