ФОРМУВАННЯ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Приймак Ірина 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник: канд. філол. наук, доцент Савчук Н. М.

Рівні сформованості лексичної компетентності учнів початкових класів залежать від ефективної організації роботи над словом, в основі якої лежить усвідомлення учнями його лексичного і граматичного значень. 

Принципи навчання, покладені в основу експериментальної цілісної методичної системи формування лексичної компетентності в учнів початкових класів: єдність вивчення одиниць мови і навчання мовлення; градаційність; цілісність процесу формування лексико-граматичної будови мовлення учнів; опора на алгоритми породження та сприймання мовлення у процесі формування мовленнєвих умінь і розвитку мовної здібності; взаємозв’язок розвитку фонетичної, лексичної, граматичної сторін мовлення і навчання одиниць мови в єдності значення, форми і функції; зіставлення та диференціація одиниць мови у процесі мовленнєвого вибору.

Важливим чинником формування лексичної компетентності в учнів початкових класів є організація роботи із запобігання мовленнєвих помилок. Мовленнєві помилки й недоліки учнів початкових класів на основі класифікацій лексичних помилок диференціюються на три групи: 1) ненормативні значення слів (семантичні помилки); 2) ненормативна сполучуваність слів; 3) тавтологічні помилки і повтори. 

Принципи формування лексичної компетентності в учнів початкових класів: принцип єдності вивчення одиниць мови і навчання мовлення; принцип градаційності; принцип цілісності процесу формування лексико-граматичної будови мовлення учнів (формування лексичного запасу і граматичної будови мовлення в єдності і взаємозв’язку); принцип опори на алгоритми породження і сприймання мовлення в процесі формування мовленнєвих умінь і розвитку мовних здібностей учнів; принцип взаємозв’язку в розвитку фонетичної, лексичної, граматичної сторін мовлення і навчання одиниць мови в єдності значення, форми і функції; принцип зіставлення і диференціації одиниць мови в процесі мовленнєвого вибору. 

Методи формування лексичної компетентності учнів початкових клісів на уроках української мови: рецептивний – використовується для формування мовленнєвознавчих понять, знань про мовлення та способи мовленнєвої діяльності; репродуктивний – спрямований на оволодіння учнями алгоритмами породження та сприймання мовлення, використовується для формування мовленнєвих умінь і навичок; продуктивний – забезпечує розвиток умінь у мовленнєвій діяльності та творчих мовленнєвих здібностей учнів. 

Методичні рівні роботи над одиницями мови:

  1. Вправи першого методичного рівня передбачають засвоєння лексичних одиниць в єдності значення і форми, зокрема, у процесі формування словникового запасу учнів зумовлюють цілеспрямовану роботу над лексичним значенням слова. 
  2. Вправи другого рівня пов’язані із засвоєнням учнями початкових класів зв’язків між одиницями мови, відтак словникова робота спрямована вже на поглиблене вивчення слова в його лексичних зв’язках і відношеннях, оволодіння його парадигматикою та синтагматикою. 
  3. Вправи третього рівня спрямовані на усвідомлення учнями початкових класів єдності значення, форми і функції засвоєних мовних одиниць у мовленні, передусім у сприйманні текстів; проведення роботи з культури мовлення. 
  4. Вправи четвертого методичного рівня мають за основу виконання творчих завдань, коли учні продукують власні висловлення, виявляючи творчі мовні здібності, що є індикатором лексичної компетентності у використанні української мови.

Please publish modules in offcanvas position.