Приймак Ірина
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник: канд. філол. наук, доцент Савчук Н. М.
Рівні сформованості лексичної компетентності учнів початкових класів залежать від ефективної організації роботи над словом, в основі якої лежить усвідомлення учнями його лексичного і граматичного значень.
Принципи навчання, покладені в основу експериментальної цілісної методичної системи формування лексичної компетентності в учнів початкових класів: єдність вивчення одиниць мови і навчання мовлення; градаційність; цілісність процесу формування лексико-граматичної будови мовлення учнів; опора на алгоритми породження та сприймання мовлення у процесі формування мовленнєвих умінь і розвитку мовної здібності; взаємозв’язок розвитку фонетичної, лексичної, граматичної сторін мовлення і навчання одиниць мови в єдності значення, форми і функції; зіставлення та диференціація одиниць мови у процесі мовленнєвого вибору.
Важливим чинником формування лексичної компетентності в учнів початкових класів є організація роботи із запобігання мовленнєвих помилок. Мовленнєві помилки й недоліки учнів початкових класів на основі класифікацій лексичних помилок диференціюються на три групи: 1) ненормативні значення слів (семантичні помилки); 2) ненормативна сполучуваність слів; 3) тавтологічні помилки і повтори.
Принципи формування лексичної компетентності в учнів початкових класів: принцип єдності вивчення одиниць мови і навчання мовлення; принцип градаційності; принцип цілісності процесу формування лексико-граматичної будови мовлення учнів (формування лексичного запасу і граматичної будови мовлення в єдності і взаємозв’язку); принцип опори на алгоритми породження і сприймання мовлення в процесі формування мовленнєвих умінь і розвитку мовних здібностей учнів; принцип взаємозв’язку в розвитку фонетичної, лексичної, граматичної сторін мовлення і навчання одиниць мови в єдності значення, форми і функції; принцип зіставлення і диференціації одиниць мови в процесі мовленнєвого вибору.
Методи формування лексичної компетентності учнів початкових клісів на уроках української мови: рецептивний – використовується для формування мовленнєвознавчих понять, знань про мовлення та способи мовленнєвої діяльності; репродуктивний – спрямований на оволодіння учнями алгоритмами породження та сприймання мовлення, використовується для формування мовленнєвих умінь і навичок; продуктивний – забезпечує розвиток умінь у мовленнєвій діяльності та творчих мовленнєвих здібностей учнів.
Методичні рівні роботи над одиницями мови:
- Вправи першого методичного рівня передбачають засвоєння лексичних одиниць в єдності значення і форми, зокрема, у процесі формування словникового запасу учнів зумовлюють цілеспрямовану роботу над лексичним значенням слова.
- Вправи другого рівня пов’язані із засвоєнням учнями початкових класів зв’язків між одиницями мови, відтак словникова робота спрямована вже на поглиблене вивчення слова в його лексичних зв’язках і відношеннях, оволодіння його парадигматикою та синтагматикою.
- Вправи третього рівня спрямовані на усвідомлення учнями початкових класів єдності значення, форми і функції засвоєних мовних одиниць у мовленні, передусім у сприйманні текстів; проведення роботи з культури мовлення.
- Вправи четвертого методичного рівня мають за основу виконання творчих завдань, коли учні продукують власні висловлення, виявляючи творчі мовні здібності, що є індикатором лексичної компетентності у використанні української мови.