ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА У ПРОЦЕСІ ПОЗАНАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Вовк Анастасія

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. п. н., професор Кравчук О. В.

Актуального значення нині набуває проблема виховання розвиненої творчої особистості в соціально-педагогічних умовах її життєдіяльності. Таким чином, вивчення основ наук учнями не повинно зводитися до оволодіння певним обсягом теоретичних і практичних знань, бо вони є не показником творчості, а однією з умов розвитку розумових здібностей, інтелектуальних і моральних якостей особистості. 

Значний внесок у розв’язання вказаної проблеми внесли такі психологи і педагоги: Н. Буринська, О. Киричук, В. Корнєєв, О. Матюшкін, В. Паламарчук, Г. Пустовіт, О. Савченко, В. Сухомлинський та ін.

Уже накопичено багато результатів досліджень, щоб стверджувати, що формуванню творчої особистості сприяє пізнавальний інтерес, спонукаючи інтелектуальну спрямованість особистості, творчі риси її характеру. Розглянуті аспекти формування творчої особистості шляхом стимулювання пізнавальних інтересів учнів взаємопов’язані і складають основу позанавчальної роботи в школі як складової системи освіти в Україні. Вони забезпечують цілісний підхід до розв’язання досліджуваної проблеми на принципах науковості, варіативності, доступності, соціальної спрямованості, що й стало предметом нашого дослідження.

Проведене нами комплексне дослідження підтвердило висунуте нами передбачення, що методика позанавчальної роботи носить універсальний характер і має значний поліваріантний потенціал. Система позанавчальної роботи, складовою частиною якої є гуртки і товариства, екскурси і туристські походи, ігри, забезпечують адекватність педагогічного впливу на учнів і високу ефективність роботи з метою формування їх інтересів до пізнання навколишнього середовища.

Методика ефективного формування пізнавальних інтересів учнів у позанавчальній роботі, на наш погляд, має ряд етапів: підготовка учнів, яка забезпечує певний запас знань і вмінь, мовних пізнавальних засобів, необхідних для виховання інтересів учнів; створення позитивного емоційного ставлення до предмета і до діяльності; організація творчої діяльності, яка пробуджує в учнів пізнавальні запити та її активізація у процесі самостійної краєзнавчої роботи з метою подальшого розвитку інтересів; систематична пошукова діяльність учителя, використання доцільних форм і методів навчання і виховання з метою розвитку в учнів стійкого пізнавального інтересу.

У процесі експериментального дослідження нами виявлено і методично обґрунтовано систему організаційно-педагогічних умов формування пізнавальних інтересів учнів початкових класів: врахування світу дитячих захоплень і вікового складу вихованців; зміна вражень за рахунок різноманітних виховних прийомів; створення ситуації раптовості, новизни, романтичності; присутність елементу колективної творчості. 

Формування пізнавальних інтересів є більш ефективним, якщо організується різноманітна творча діяльність учнів, види якої систематично чергуються; знання виробляються на індуктивно-практичній основі з поступовим залученням елементів дедуктивних міркувань; максимально використовується принцип наочності у навчанні і вихованні; реалізуються перспективні міжпредметні зв’язки, що забезпечують наступність, послідовність і цілісність роботи; у практику позакласної роботи впроваджуються доцільні форми і методи навчально-виховного процесу.

Однак, проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування пізнавальних інтересів учнів, складність і багатогранність якої зумовлюють необхідність подальших пошуків для її досконалого, цілісного і всебічного розв’язання.

Please publish modules in offcanvas position.