ВИХОВНИЙ ТА РОЗВИВАЮЧИЙ ПОТЕНЦІАЛ ІННОВАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ

Рейтинг користувача: 5 / 5

Активна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зірка
 

Атаманенко Анна,

студентка ІІ курсу природничо-географічного факультету

Уманський державний педагогічний університет 

імені Павла Тичини

Сучасний прогрес інноваційних технологій торкається майже усіх сфер нашої життєдіяльності - у тому  числі і освітнього процесу.  Освіта - сфера життя, яка потребує постійного оновлення та підкріплення старих методів і форм навчання новими, більш сучасними, новітніми технологіями. Інноваційні технології в освіті - це поєднання  послідовних, цілеспрямованих дій, які направлені на її оновлення, модифікацію мети, організації, змісту, форм і методів навчання та виховання. Інноваційні технології мають особливу значущість те за теперішньої постіндустріальної, інформаційної доби, яка потребує багатьох принципово відмінних від попередніх навичок, умінь і відповідного мислення.

З кожним роком потреба у використанні інноваційних технологій в освіті зростає у зв’язку зі змінами пріоритетних напрямків суспільства та виникненням нових умов, проблем чи навичок, які люди, намагаються вирішити за допомогою створення нових професій, покращення системи та якості освіти, зміною застарілих форм і методів навчання на нові. 

Проблема інновацій в освіті виникла в Україні ще з часів набуття нею Незалежності, оскільки тоді зросла потреба у докорінній зміні системи навчання, в організації педагогічного процесу в навчальних закладах різного типу (гімназії, ліцеї, коледжі та ін.). До того ж, виникали нові навчальні предмети, які вимагали виховання нового покоління викладачів, які зможуть творчо та якісно викладати та направляти дітей до їх вивчення. На сьогоднішній день, різні сфери життя потребують нових спеціалістів і професій, а також нових навичок, знань, вмінь аналізувати та використовувати інноваційні технології. Найновітнішими та пріоритетними є професії пов’язані зі штучним інтелектом, новітніми технологіями, кібернетикою, науками про життя, енергетикою та обробною промисловістю. 

Педагог являється головною рушійною силою інноваційної діяльності, бо саме педагог є творчою особистістю, що шукає, розробляє, упроваджує та поширює нові ідеї. Для творчих педагогів відкриваються широкі можливості та необмежений простір для використання інноваційних технологій, оскільки в роботі та під час практики він може експериментувати, розробляти та вводити нові методики та технології навчання, здійснювати свою абсолютно нову структуризацію досліджень навчального процесу, а також аналізувати ефективність різних методик навчання. Також такі педагоги можуть значно ефективніше та цікавіше подавати навчальний матеріал та направляти учнів до його вивчення.

Інноваційний потенціал педагога – це поєднання усіх творчих та культурних характеристик педагога, який працює у напрямку вдосконалення педагогічної діяльності, наявності різних методів та засобів, які здатні забезпечити цю готовність.

Існує декілька чинників, які виявляють інноваційний потенціал педагога:

- освіченість, різнобічність та глибокість поглядів на різні речі, високий культурний та естетичний рівень;

- творче мислення та уміння генерувати та втілювати нові ідеї;

- вміння відкривати та вивчати щось нове, сприймати різні ідеї, думки, матеріали та погляди.

Майже усі традиційні педагогічні засоби навчально-виховного процесу з кожним роком стають менш ефективними, це відбувається через швидкі та невідповідні темпи і характери соціальних і педагогічних процесів. Традиційні методи зазвичай не враховують соціальні, індивідуальні чи вікові особливості кожного вихованця. Тому у використанні інноваційних технологій на цьому також акцентується увага.

При аналізуванні діяльності інноваційних технологій можна  виділити такі особливості як:

- профільне навчання;

- теорія рівневої диференціації;

- психологічне і соціальне проектування розвитку учнів;

- особистісно орієнтоване навчання та виховання;

- інтерактивний підхід до викладення матеріалу.

Практика показує, що найефективнішим навчання стає тоді, коли учень виявляє максимальну активність, а вчитель виконує роль консультанта та фасилітатора - допомагає їм самостійно робити висновки та узагальнення, спираючись на їхній життєвий досвід і ніколи не « замикає» навчання на собі.

З метою підвищення ефективності навчання використовую метод проблемного навчання, форми колективної, індивідуальної та самостійної роботи учнів, надаю перевагу розв'язуванню задач логічного, навчального, пошукового характеру. Розвитку пізнавальної активності учнів на уроках хімії сприяють лабораторні досліди, практичні роботи, семінарські заняття. Мета інтерактивного навчання – підготовка особистості до реального життя, формування громадянської позиції, перехід від особистості, що само реалізується. Використання інтерактивного навчання, на відміну від інших систем навчання, дозволяє значно збільшити відсоток засвоєння інформації.

Метод «Мозковий штурм» застосовують на різних етапах уроку. Цей метод базується на використанні знань учнів, здобутих на попередніх уроках, він потребує від них короткої, швидкої точної відповіді, передбачає вислуховування ідей без їх обговорення.

Ну або ж, метод «Мікрофон», який застосовується  на етапі актуалізації опорних знань учнів або на етапі закріплення вивченого матеріалу. Він дає змогу кожному висловити свою думку з приводу чогось. Висловлені думки не оцінюються і не коментуються, під час виступу ніхто не має права перебивати, перепитувати.

Також на уроках хімії можна запропонувати учням різні види ігор:«Хімічне доміно», «Знайди слово», «Третій зайвий», «Хрестикинулики». Наприклад, гра «Хімічне лото», яку можна використати з учнями 8 класу під час вивчення теми «Основні класи неорганічних сполук».

Для творчої організації роботи учнів на уроках хімії можна використовувати метод проектів, основні цілі якого відповідають розвитку творчої особистості учня, а освітнім продуктом є проект, виконаний у співпраці з однокласниками. Використання дослідницької технології в проектуванні розвиває пізнавальну активність школярів, вміння творчо мислити, сприяє здобуттю більш глибоких знань. Уроки стають більш пізнавальними, емоційно насиченими, практично значущими.

Під час підготовки й організації цього проекту учні активно співпрацюють із учителем та разом освоюють інформаційно-комунікаційні технології. Використання презентації розвиває в учнів пізнавальну активність, забезпечує ефективну роботу зі створення проекту. Учні використовують можливості PowerPoint для наочного подання результатів своєї проектної діяльності.

Практика показує, що методи і прийоми, які використовуються під час вивчення навчального матеріалу з хімії у формі презентацій сприяють розширенню дидактичних можливостей уроку; більш наочному поданню навчального матеріалу; ефективному засвоєнню теоретичних основ хімії і практичному їх застосуванню, підвищенню інтересу до предмета через активізацію пізнавальної діяльності учнів; самореалізації учнів; розвитку прийомів мислення: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення; розвитку практичних вмінь здійснювати обробку інформації; у стислій формі 39 відтворювати інформацію; формуванню інформаційної культури; естетичному вихованню за рахунок використання комп'ютерної графіки, технології мультимедія; надбанню досвіду використання інформаційних технологій в індивідуальній та колективній навчально-пізнавальній діяльності.

Отже, навчання хімії тільки традиційними методами та підходами неефективне, тобто лише формування хімічної грамотності, навчання розрахунків, максимальне насичення теоретичних знань. Саме тому важливою є роль учителя в розкритті можливостей нових комп'ютерних технологій.

 

Список використаних джерел

1. Даниленко Л.І. Теорія і практика інноваційної діяльності в загальній середній школі// Управління освітою. 2001. - №3. - С. 18-24 

2.Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. - К., 2004.

3. Ігнатенко М. Сучасні освітні технології // Математика в шк.,- 2003. - №4. 4.Педагогические технологии / Под общей ред. В.С. Кукушкина. – Ростов н/Д., 2002.

 5.Химинець В.В. Інноваційна освітня діяльність/ В.В. Химинець. – Ужгород: Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2007. – 364 с.

6. https://vseosvita.ua/library/innovacijni-tehnologii-navcanna-ta-vihovanna-molodi-133654.html

7.http://school146.edu.kh.ua/Files/downloadcenter/

Please publish modules in offcanvas position.