ВИКОРИСТАННЯ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ІСТОРИЧНОГО МАТЕРІАЛУ ЯК ЗАСОБУ МОТИВАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Сивоголовко Лілія,

магістрантка факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. пед. н., проф. Коберник Г. І.

Народна мудрість говорить, що, не знаючи минулого, неможливо зрозуміти справжній сенс сьогодення і мету майбутнього. Це, звичайно, стосується й математики, оскільки математика й історія – дві нерозривні області науки. Включення історико-пізнавальних відомостей з математики у навчання учнів початкових класів вирішує наступні методологічно-педагогічні завдання:

 – встановлення діалектичного взаємозв’язку між історією країни, краю, людства і історією розвитку математики; 

– розкриття причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей історичного процесу; 

– поглиблення, розширення, конкретизація, повторення і закріплення знань учнів та прилучення їх до самостійного здобування знань.

 Виділимо основні засади, у яких будуються пізнавальні завдання історико-математичного характеру. Ними є: 

– охоплення основних тем шкільного курсу математики;

 – актуальність теми для історії краю чи країни; 

– розкриття загальних закономірностей в історичному розвитку науки, особливостей у розвитку вітчизняної математики; 

– розмаїтість пізнавальних завдань за формами і змістом, за рівнем складності. 

Знайомство учнів з історією математики означає продумане, планомірне використання на уроках фактів з історії математики. Наприклад, вивчення історії розвитку поняття числа і операцій з натуральними числами дозволяє виявити, як відбувався процес «опредмечування» числа, яку роль відіграє оволодіння історично виробленим засобом зображення числа (оволодіння системою нумерації) у формуванні цього поняття.

Магічні властивості чисел хвилювали людей ще в далекій давнині. Хочемо ми цього чи ні, але десь глибоко у нашій свідомості захована симпатія до одних чисел і обережність, а часом і зовсім неприємне відчуття до інших. Наприклад, Піфагор та його однодумці ставили число 1 вище всіх інших чисел, вважаючи, що саме вона – початок всіх початків, оскільки всі числа можна розкласти на безліч одиничок. Якщо «одиниця» символізувала Єдине, то всі інші числа символізували Невизначене. Так число 2 ніяк не може бути гармонічним числом, вважали піфагорійці, – це символ Непостійного, такого, як день і ніч, добро і зло, життя і смерть, тобто воно ніби прагне роз’єднати Єдине на дві протилежності. 

Досконалим числом у піфагорійців вважалося число 3, яке складалося з суми попередніх чисел і символізувало троїстість таких понять, як Дійсне, Минуле, Майбутнє; Народження, Життя, Смерть. Пізніше, у християнській релігії священне число 3 означало містичну троїстість Бога: Бог-Батько, Бог-Син, Бог-Дух Святий.

Число 4 стало символом усього, що вміщувало чотири поняття: чотири сторони світу, чотири пори року, чотири основні сили: вогонь, повітря, вода і земля. Але особливою шаною з давніх часів користувалося число 7. Воно дійсно стало священним і магічним: сім чудес світу, сім днів тижня, сім найвідоміших планет на небі, сім кіл Пекла для грішників християн. Загадку числа 7 намагалися розв’язати і психологи: на мозок не здатний одночас охопити більше семи предметів однієї категорії; ми не можемо розрізнити більше семи нот у музиці, побачити і визначити більше семи відтінків кольору. 

Число 8 вважалось символом Рівноваги, оскільки ділиться на дві четвірки, на чотири двійки. 9 – найбільше число з елементарних чисел. Воно стало символом Багатства, Успіху і Творення. 

Уже з першого класу учні повинні знати історичну сутність арифметичних дій над натуральними числами. Сучасні знаки «+» і «–» стали загальновизнаними з ХVІІ ст., а вперше вони з’явилися у праці Лейпцігського професора Яна Відмана в 1489 р. Вважалося, що ці знаки виникли з торгівельної практики: знак «–» для позначення недостачі, а знак «+» для позначення прибутку.

У різних народів знаки додавання і віднімання спочатку мали різну форму. Так у стародавніх єгиптян знак «+» нагадував зображення двох ніг, що рухалися вперед, а знак «–» – зображення двох ніг, що рухалися назад. Давні греки позначали додавання вертикальною рискою, а віднімання – значком у вигляді коми. Слова «плюс» і «мінус» – латинські слова, що позначають поняття «більше», «менше». У 1631 р. англійський математик Оутред для позначення дії множення ввів косий хрестик. Знак множення крапку запропонував німецький математик Лейбніц. У ХVІІІ ст. цей знак став загальноприйнятим. Тепер використовують обидва знаки множення: крапкою користуються при множенні в рядок, а косий хрестик – при множенні у стовпчик. 

У різні часи дію ділення записували по-різному. Довший час спочатку записували дільник, а замість знака ділення записували дужки. Араби, а пізніше європейці для позначення ділення писали горизонтальну риску. Фламандський математик Сімон Стевін у ХVІ ст. як знак ділення застосовував літеру D. Дві крапки як знак ділення запропонував Лейбніц у 1684 р. Термін «частка» з’явився у ХІІІ ст. в італійського математика Леонарда Пізанського.

Учням 2 – 3 класів, які вивчають таблиці множення, будуть цікаві наступні відомості. Таблиця множення вперше зустрічається у книзі грецького математика Нікомаха Геразського (Іст.н.е.) «Вступ до арифметики». Вона мала форму квадрата і містила добутки чисел до 100. У першому рядку і в першому стовпчику цієї таблиці записувалися числа від 1 до 10, а на перетині рядків і стовпців – добутки цих чисел. 

 

Please publish modules in offcanvas position.