СУТНІСТЬ КВЕСТУ ЯК СУЧАСНОЇ ІННОВАЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Головчук Ірина 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник: 

канд.філол.наук, професор Цимбал Н. А.

Однією з нагальних проблем освітнього простору є урізноманітнення навчального процесу, упровадження новітніх форм, методів та технологій навчання, розвиток інноваційної діяльності. Сьогодні сучасний вчитель має не лише навчати та надавати базові знання учням, але й розвивати «вміння 21 століття» й навички мислення вищого рівня, готувати до життя в сучасному соціумі, вчити учня приймати самостійно рішення тощо. У педагогіці доведено, що у розвитку дитини визначальну роль грають обрані методи, технології, форми навчання, які мають допомогти учню здобути необхідні знання, вміння та компетентності саме для сучасного, теперішнього життя. На думку багатьох вчених (О. Багузіна, Я. Биховський, С. Напалков та ін.) однією з таких надсучасних інноваційних технологій, яку необхідно впроваджувати в освітній процес для забезпечення всебічного розвитку учня 21 століття, є квест-технологія. Саме визначення квесту як особливої технології, на нашу думку, є найбільш коректним, таким, що не суперечить логіці наукового пізнання та дозволяє розкрити його сутнісні ознаки.

Зважаючи на те, що «квести» є новим в освіті, в першу чергу розглянемо його характеристики саме в аспекті педагогічних інновацій, інноваційної діяльності вчителя.

Вивчення наукових праць із проблем педагогічної інноватики (О. Дубасенюк та ін.) дозволяє стверджувати, що інновація – це принципово нове утворення: нова ідея, принцип, форма, зміст, структура тощо, що істотно змінює сформовану практику. Інновація – це те, що привнесене в цю систему з іншої або що вперше винайдено. Інновація в освіті – це процес створення, запровадження та поширення в освітній практиці нових ідей, засобів, педагогічних та управлінських технологій, унаслідок яких підвищуються показники (рівні) досягнень структурних компонентів освіти, відбувається перехід системи до якісно іншого стану. Сутнісною ознакою інновацій є їх здатність впливати на загальний рівень професійної діяльності педагога, розширювати інноваційне поле освітнього середовища в навчальному закладі, регіоні. Особливостями освітніх інновацій є такі: цілеспрямований пошук ідеї з метою розв’язання певних суперечностей; дуальна природа: можливість як стихійного, так і контрольованого існування (як спеціально організований процес, управління яким передбачає досягнення змін керованого об’єкта); експериментальна апробація для подальшого поширення; спеціальна підготовка фахівця, який їх поширює.

Необхідно зазначити, що інновації за рівнем поширення можуть бути системно-методологічними (їх поширення здійснюється на усю систему освіти) та локально-технологічними (поширення на окремі об’єкти освіти), а за інноваційним потенціалом – радикальними (запроваджуються на основі принципово нових засобів), модифікаційними (спрямовані на удосконалення змісту, форм і методів навчання) та комбінаторними (освітні й педагогічні традиції, адаптовані до нового соціокультурного середовища).

Важливим для розуміння є те, що інновація не є лише створенням та поширенням нового, але й є перетворенням, змінами в образі діяльності, стилі мислення, який із цим новим пов'язаний.

Під інноваційною діяльністю розуміється включення вчителя в діяльність по створенню, освоєнню і використанню педагогічних нововведень у практиці навчання і виховання учнів, створення в освітньому закладі певного інноваційного середовища. Інноваційна діяльність – це поєднання творчої та науково-експериментальної діяльності педагога, яка вимагає від нього особливих професійних та особистісних якостей, інноваційного потенціалу.

Отже, розглядаючи квест як педагогічну інновацію, ми досліджуємо питання його впливу на освітній процес, навчання та розвиток учня (у контексті результативних змін), а також педагогічну діяльність, вимоги до вчителя.

 

Please publish modules in offcanvas position.