ІНТЕРАКТИВНА ТЕХНОЛОГІЯ ВЕБ-КВЕСТ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ГОВОРІННІ ТА ПИСЕМНОМУ МОВЛЕННІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Олеся Приходько,

студентка І курсу (ОР Магістр) 

факультету іноземної та слов’янської філології,

Сумський державний педагогічний університет 

імені А. С. Макаренка

Науковий керівник: доцент Наумкіна О. А.

Найважливіші тенденції розвитку сучасного суспільства, пов’язані з процесами глобалізації та інформатизації, знаходять безпосереднє відображення в освітньому процесі в цілому, й зокрема, в сфері іншомовної освіти.

Сучасна освіта має на меті пошук нових видів та форм організації навчальної діяльності, які б розвивали самостійне критичне мислення та творчий потенціал. Інтерактивне навчання є однією з таких форм, бо його сутність полягає в тому, що в навчальному процесі активно та систематично взаємодіють всі учасники процесу, при цьому навчаючись бути демократичними, критично мислити та приймати зважені рішення. Інтерактивне навчання сприяє формуванню навичок і вмінь взаємодії, співробітництва та лідерства, які є необхідними для майбутніх вчителів англійської мови (АМ). 

Формування професійної компетентності у говорінні та ПМ у майбутніх вчителів АМ визначає соціально-психологічну атмосферу навчального процесу, успіх навчальної діяльності, професійне володіння лінгвістичними засобами, методами психологічного впливу, інноваційними засобами, прийомами, методами і формами роботи. 

Найважливішим складником професійної компетентності у говорінні є мовленнєва компетенція, яка забезпечує можливість та ефективність мовлення, орієнтованого на професійну діяльність майбутнього вчителя АМ, спрямовану на формування системи професійних стосунків [10, c. 13]. 

На думку О. Б. Тарнопольського, «говоріння – це вид мовленнєвої діяльності, який здійснюється за моделлю орієнтовно-дослідної діяльності» [9, c. 5]. За Ю. І. Пассовим «говоріння – це мовленнєва діяльність, специфічними ознаками якої є вмотивованість, активність, цілеспрямованість, зв'язок з діяльністю, зв'язок з комунікативною функцією мислення, зв'язок з особистістю, ситуативність» [7, c. 17-23]. Л. В. Малєтіна визначає говоріння як «складну мовленнєву діяльність, яка характеризується предметністю, діалогічністю, інтерактивністю, цілеспрямованістю, самостійністю та ситуативно обумовлена» [6, с. 3].

Проаналізувавши сучасний стан формування професійної компетентності у ПМ, фахівці зазначають, що у майбутніх учителів АМ вона недостатньо сформована. Згідно вимог Програми з АМ для університетів (2001 рік), студенти повинні володіти уміннями створювати писемні висловлювання різних жанрів, а саме тези, есе, резюме, огляди, нотатки, листи та інше. 

Саме тому успішне формування професійної компетентності у ПМ та говорінні у майбутніх учителів АМ потребує використання найсучасніших інтерактивних технологій.  Інтерактивні технології – це методи і форми організації навчально пізнавальної діяльності на уроці іноземної мови, при якій учні в складі малої групи вирішують спільне навчальне комунікативне завдання, активно взаємодіють для отримання позитивного результату [8, c. 199].

Сучасні вимоги до професійної компетентності у говорінні та писемному мовленні (ПМ) майбутніх вчителів АМ зумовлюють пошук альтернативних засобів навчання, одним з яких є «веб-квест». Веб-квест – це проєктне завдання, яке дозволяє тренувати різні види мовленнєвої діяльності в професійній сфері та об’єднувати їх в різних комбінаціях, допомагає усвідомити мовні явища, сформувати лінгвістичні здібності, оптимізувати процес навчання, зробити його вмотивованим, інтенсифікувати самостійну роботу здобувача освіти, і таким чином підготувати фахівців нового покоління, здатних ефективно спілкуватися як в усній, так і в писемній формах [1, c. 4].

Вперше термін «веб-квест» був запропонований в 1995 році в США в університеті Сан-Дієго професорами Берні Доджем і Томом Марчем, які працювали над моделлю навчання з використанням інтернет-ресурсів у викладанні різних дисциплін. На думку Б. Доджа, веб-квест – це дослідницьке завдання, в ході якого здобувачі освіти використовують інформацію, отриману переважно з інтернет-ресурсів [11, с. 429].

Існує ряд інших визначень веб-квесту, наприклад:

1) веб-квест – це інструмент, який використовується для роботи з певним змістом і сприяє розвитку дослідницьких вмінь здобувачів освіти за допомогою глобальної мережі [12, c. 103];

2) веб-квест – це «веб-проєкт, у якому частина або вся інформація, з якою працюють здобувачі освіти знаходиться на різних веб-сайтах» [3, с. 93];

3) веб-квест – це «вид інформаційних, проблемно-орієнтованих завдань індивідуального та групового навчання, направлених на формування і розвиток навичок самостійної, пошукової та дослідницької діяльності в процесі оволодіння, дослідження, обробки та презентації мовного, учбового матеріалу» [4, c. 73].

Таким чином, веб-квест – це спеціально організований дослідницький проєкт, який базується на ідеях проблемно-проєктного і дослідницького навчання та інтегрує певний набір форм, методів та прийомів, які сприяють розвитку інформаційно-аналітичних вмінь, який здійснюється засобами інтернет-ресурсів.

Технологія веб-квест має великий освітній та розвиваючий потенціал при формуванні професійної компетентності у ПМ та говорінні у майбутніх учителів АМ, бо вона є моделлю, яка інтегрує різноманітні підходи, технології, методи і прийоми навчання, а саме: проблемно-проєктне навчання, контекстне навчання, комунікативний підхід, активні методи навчання, інформаційно-комунікативні технології; має на меті використання групової форми роботи, таким чином сприяючи розвитку комунікативних вмінь та вмінь співпраці; сприяє розвитку критичного мислення та підвищенню мотивації здобувачів освіти. Інтерактивна технологія веб-квест сприяє активному вирішенню завдань навчання ПМ та говоріння майбутніх учителів АМ, розвитку інформаційно-аналітичних вмінь, аналізу та синтезу, вмінь творчо опрацьовувати інформацію, робити висновки, висловлювати та аргументувати свою точку зору [5, c. 65].

Берні Додж класифікує веб-квести за такими принципами:

1) по тривалості виконання (короткострокові та довгострокові);

2) по предметному матеріалу (монопроекти та міжпроекти);

3) по типу завдань (компіляційні, загадки, журналістські, конструкторські, творчі, рішення спільних проблем, переконувальні, самопізнання, аналітичні, оціночні, наукові).

Короткостроковий веб-квест переслідує елементарні освітні цілі – розширення та поглиблення знань. У довготривалих веб-квестах здобувачі освіти розширюють і трансформують свої знання, які вони отримують з інформаційних ресурсів.

По типу завдань, домінуючими при навчанні майбутніх вчителів англійської мови є творчі, інформаційні, аналітичні, дослідницькі та наукові проєкти, бо саме вони направлені на розвиток у здобувачів освіти навичок аналітичного та творчого мислення: пошуку, аналізу, узагальнення, синтезу нової інформації, збереження та передачі [12, c. 105]

Веб-квест для навчання майбутніх учителів АМ складається з наступних компонентів:

1) введення, де вказані ролі учасників або сценарій квесту, план роботи, огляд всього квесту;

2) завдання, де чітко прописана проблема, яку потрібно вирішити;

3) ресурси – список інформаційних ресурсів для виконання завдання;

4) процес роботи – роз’яснення процедури роботи;

5) оцінювання – критерії та параметри оцінювання;

6) заключення – підведення підсумків отриманого досвіду [5, c. 64].

При роботі над веб-квестом можна виділити такі етапи:

1) формулювання теми та проблеми, знайомство з основними поняттями, матеріалами з теми;

2) виконання завдання, де формуються дослідницькі навички майбутнього вчителя АМ;

3) оформлення результатів діяльності (веб-сайт, слайд-шоу, буклет, постер, репортаж і т.д.);

4) обговорення результатів роботи (конференція, дискусія);

5) розміщення веб-квесту у вигляді веб-слайдів [5, c. 66].

Потенційні можливості інтерактивної технології веб-квест для формування професійної компетентності у говорінні та ПМ майбутніх учителів АМ полягають у наступному: вони є ефективним засобом розвитку мовної та мовленнєвої компетентності, соціокультурної компетентності; сприяють активному вирішенню завдань навчання АМ, ефективній комунікації в професійній сфері [2, c. 125]. 

Особливістю веб-квесту є вирішення проблемної професійно-орієнтованої ситуації, яка спонукає здобувачів освіти до активної комунікативної діяльності. Завдання такої ситуації повинні бути з одного боку складними, а з іншого – можливими для розв’язання та спонукати майбутніх вчителів АМ до пошуку шляхів їх виконання. Такі характерні особливості веб-квесту свідчать про доцільність впровадження цієї технології в процес навчання АМ [10, c.13]. 

Таким чином, виходячи з вище зазначеного, можна дійти висновку, що інтерактивна технологія «веб-квест» є ефективною як засіб формування професійної компетентності у говорінні та ПМ у майбутніх вчителів АМ, бо дає змогу не лише підвищити якість процесу навчання, але й сприяє розвитку критичного мислення, інформаційно-аналітичних вмінь, вмінь вирішувати проблемні ситуації, грамотно формулювати думку як в усній, так і в письмовій формі. Особливості інтерактивної технології веб-квест дозволяють активно її використовувати для навчання АМ, адже, виконуючи завдання веб-квесту, здобувач освіти самостійно вирішує різноманітні життєві ситуації, аналізує та обирає засоби їх вирішення та є найактивнішим учасником процесу. Сформовані в процесі виконання веб-квестів вміння є засадою ефективної підготовки кваліфікованого спеціаліста, здатного організувати свою пізнавальну діяльність в професійній сфері в умовах формування інформаційного суспільства та інформатизації освітнього простору.

Список використаних джерел

1. Бігич О. Б. Блог і подкаст технології формування міжкультурної компетентності на різних ступенях навчання іноземної мови. Іноземні мови. 2017. № 3. С. 3-9.

2. Ващило О. В. Особливості формування комунікативної компетентності в говорінні студентів магістратури технічних спеціальностей. Психолого-педагогічні науки. 2013. № 5. С. 123-128

3. Воробьев Г. А. Веб-квест технологии в обучении социокультурной компетенции (английский язык, лингвистический вуз): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Пятигорский государственный педагогический университет. Пятигорск, 2004. 192 с.

4. Волкова О.В. Подготовка будущего специалиста к межкультурной коммуникации с использованием технологии веб-квестов: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / Орловский государственный университет. Белгород, 2010. 73 с.

5. Дьячкова Я. О. Практичне використання короткострокового веб-квесту як засобу формування у майбутніх правознавців професійно спрямованої англомовної компетентності в говорінні. Іноземні мови. 2015. № 1. С. 63-67.

6. Малетина Л. В. Обучение иноязычному монологическому говорению во взаимосвязи с информативным чтением в процессе профессиональной подготовки будущего инженера: автореф. дисс. … канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / Л. В. Малетина. Пермь, 2007. 20 с.

7. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению / Е. И. Пассов. 2-е изд. М.: Просвещение, 1991. 223 с.

8. Подосиннікова Г. І. Методична характеристика інтерактивного навчання іноземних мов. Педагогічний процес. 2012. № 3. С. 196-208.  

9. Тарнопольский О. Б. Методика навчання іншомовної мовленнєвої діяльності у вищому мовному закладі освіти: навч. посіб. К.: Фірма «НІКОС», 2006. 218 с.

10. Черниш В. В. Теоретико-методичні засади формування у майбутніх вчителів професійно-орієнтованої англомовної компетенції в говорінні: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Київський національний лінгвістичний університет. Київ, 2015. 13 с.

11. Dodge B. Some Thoughts About WebQuests. International Journal of Education and Research. Indonesia, 2016. № 2. С. 427-438. – URL: https://www.ijern.com/journal/2016/February-2016/34.pdf .

12. Erben T., Ban R., Castaneda M. Teaching English Language Learners through Technology. Routledge, New York. 2009. P. 138.

 

Please publish modules in offcanvas position.