ПІДГОТОВКА ТВОРЧОГО ВЧИТЕЛЯ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ПОЧАТКОВА ОСВІТА»

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Комар Ольга Анатоліївна

доктор педагогічних наук, професор,

завідувач кафедри фахових методик 

та інноваційних технологій 

у початковій школі 

Уманський державний педагогічний

університет імені Павла Тичини

м. Умань, Україна

Підготовка майбутніх учителів початкової школи регулюється Галузевим стандартом вищої освіти, який складається з освітньо-професійної програми та освітньо-кваліфікаційної характеристики. Освітня професійна програма є нормативним державним документом, в якому окреслюється зміст навчання та встановлюються вимоги до рівня знань, умінь та навичок відповідного фахівця. «А відтак, визначення правильних стандартів є передумовою адекватної підготовки науково-педагогічних кадрів вищої школи, її результативного й ефективного функціонування» [1, с. 19]. 

Завданням нашої статті є аналіз змісту професійної підготовки, який забезпечує готовність майбутніх учителів початкової школи до творчої роботи з учнями, а також вивчення засобів, завдяки яким реалізується ця робота.

Як зазначено О. Савченко, «через засвоєння змісту освіти особистість готується до збереження й розвитку культури. Він [зміст освіти] має живитися різними джерелами, серед яких найголовніші − природа, наука, виробничі технології, краєзнавство, людинознавство, педагогічні й психологічні знання» [2, с. 61].

В освітньому процесі зміст освіти реалізується навчальними планами, програмами, підручниками, посібниками, що визначають вимоги до підготовки кваліфікованих кадрів. Нашою метою є аналіз нормативної частини навчальних планів, програм для виявлення стану підготовки майбутніх учителів початкової школи до роботи з математично здібними учнями. 

Проаналізувавши навчальні плани 2020–2021 н. р. галузі знань 01 Освіта\Педагогіка, спеціальності 013 Початкова освіта, освітньо-професійних програм: Початкова освіта. Психологія, Початкова освіта. Дошкільна освіта, Початкова освіта. Середня освіта (Інформатика), Початкова освіта. Середня освіта (Мова та література (англійська)) факультету початкової освіти Уманського державного педагогічного університету iменi Павла Тичини констатуємо: навчальні плани поділені на нормативну та варіативну частини; складаються з трьох циклів, які забезпечують професійну підготовку бакалавра початкової освіти. 

Аналіз навчальних програм нормативної частини дав змогу систематизувати так навчальні дисципліни (рис. 1.).

 Рис. 1. Освітні дисципліни, які впливають на творчу підготовку майбутніх учителів початкової школи

Вважаємо доречним додати, що обрані нами освітні дисципліни певною мірою здатні підготувати творчого вчителя початкової школи, адже лише творча особистість спроможна побудувати творчий освітній процес.

Проаналізуємо зміст кожного циклу дисциплін з метою з’ясування стану використання їх можливостей у підготовці майбутнього творчого вчителя початкової школи.

Так, цикл гуманітарної та соціально-економічної підготовки допомагає бакалавру початкової освіти розширити свій загальнокультурний рівень, збагатитися необхідними знаннями у галузі історії України, філософії, історії української культури, української та іноземної мов; сформувати системні знання про історію Батьківщини, особливості її культурного розвитку; ознайомитися з розвитком філософської думки, методологією науково-педагогічних досліджень; забезпечити необхідний для фахівця рівень комунікативної компетентності у сферах професійного спілкування рідною та іноземною мовами.

Потенціал навчальних дисциплін циклу гуманітарної та соціально-економічної підготовки, які спрямовані на максимальний розвиток творчого компонента особистості майбутнього вчителя, що є неодмінним складником професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи.

Цикл математичної та природничо-наукової підготовки передбачає викладання дисциплін, які розширюють світоглядний рівень бакалавра початкової освіти, знайомлячи його з новими інформаційними технологіями, основами валеології та медичних знань, з основами безпеки життєдіяльності та охорони праці і основ природознавства (ботаніка, землезнавство, зоологія), математики тощо.

Курс анатомії, фізіології дітей з основами генетики покликаний сприяти студентам набути необхідних знань про загальні закономірності росту та розвитку дитячого організму; чинники, що впливають на розвиток (спадковість, навколишнє середовище, навчання і виховання тощо); здоров’я та його складових; різні хвороби дітей тощо. Знання з цього предмета є необхідним для роботи з молодшими школярами.

Освітні дисципліни циклу математичної та природничо-наукової підготовки спрямовані на оволодіння основ математичної діяльності та на формування практичних умінь будувати освітній процес з використанням інформаційних технологій.

Цикл професійної та практичної підготовки є ядром професійної підготовки студентів. Він охоплює дисципліни, що знайомлять фахівця із загальною психологією, педагогікою, історією педагогіки, віковою та педагогічною психологією; особливостями науково-педагогічних досліджень; розширюють знання з фахових методик, спонукають до застосування набутих знань у наукових дослідженнях, освітньому процесі та на практиці. 

Викладання вказаних дисциплін покликане ознайомити майбутніх учителів з особливостями освітнього процесу загальноосвітньої школи та забезпечити підготовку виконання ними обов’язків вчителя початкової школи.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Луговий В. І. Стандартизація поняттєво-термінологічного апарату педагогіки вищої школи. Педагогіка вищої школи / [В. П. Андрущенко, І. Д. Бех, І. С. Волощук [та ін.] ; за ред. В. Г. Кременя, В. П. Андрущенка, В. І. Лугового. Київ : Педагогічна думка. 2009. С. 18−27.

2. Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручник. Київ : Грамота, 2012. 504 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.