ФОРМУВАННЯ СВІТОРОЗУМІННЯ У ДІТЕЙ 6-8 РОКІВ В УМОВАХ ІНТЕГРОВАНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Траченко Ірина Василівна

студентка-магістрантка VІ курсу

факультет педагогічної та соціальної освіти

Науковий керівник: 

кандидат педагогічних наук, доцент

Михальченко Наталія Вячеславівна

Миколаївський національний університет 

імені В. О. Сухомлинського 

м. Миколаїв, Україна

У сучасних умовах корінних соціальних, духовних, економічних перетворень в Україні, суттєво змінюються вимоги до рівня професіоналізму, інтелектуальних, соціокультурних, моральних якостей вчителя, а отже, на часі перегляд підходів до професійної підготовки педагога. У контексті зазначеного вище важливою є підготовки вчителя початкової школи до світоглядно-виховної діяльності з формування цілісної картини світу молодшого школяра засобами створення педагогічних умов для світорозуміння, яке є найвищим рівнем світогляду, що цілісно визначає систему знань молодшого школяра про навколишній світ у єдності причин і наслідків, тим самим, пояснюючи природу об’єктивних і суб’єктивних процесів і явищ навколишнього світу. Педагог В.Сухомлинський висловлює думку, що «процес пізнання навколишньої дійсності є незамінним емоційним стимулом думки» [3,с. 17]. 

Гуманізація початкової освіти неможлива без інтеграції її змісту, на основі якого формується цілісне мислення дитини. Досліджуючи проблему формування світорозуміння у дітей 6-8 років, варто відмітити, що важливим чинником зазначеного процесу є створення інтегрованого освітнього середовища в початковій школі.

В умовах Нової української школи інтегроване навчання розглядається через призму цілісної картини світу, а не ділиться на окремі дисципліни та засноване на комплексному підході. Нова українська школа [2].

За висновком психологів, вік дитини 6-8 років є найбільш сензитивним для навчання, виховання і розвитку особистості, оскільки дитина здатна пізнавати світ цілісно, що є нормою. На переконання дослідниці Л. Шелестової «системність та цілісність картини світу дитини молодшого шкільного віку забезпечується інтеграцією гуманітарного та природничо-наукового знання, науки і мистецтва; пізнанням світу в єдності когнітивного, емоційно-ціннісного, діяльнісного компонентів та у взаємозв’язку основних сфер буття (природи, суспільства, людини (власного «Я»), культури), виявленням зв’язків між об’єктами та явищами навколишньої дійсності [4]. 

Отже, інтегрований зміст освітнього процесу в початковій школі формує науковий світогляд дитини 6-8 років і розвиває увагу, логічне мислення, зв’язне мовлення, пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, висловлювати свої думки, фантазувати, відстоювати свою точку зору. 

Проблема формування цілісної картини світу, розвитку теоретичних форм мислення та наукового пізнання навколишньої дійсності є актуальною з огляду на важливість розв’язання проблеми формування світорозуміння здобувачів початкової освіти. Формування та динаміка розвитку світорозуміння у здобувачів початкової освіти є пріоритетним завданням педагогів, оскільки система поглядів на навколишній світ демонструє систему їх цілісних орієнтацій. У сучасній психолого-педагогічній літературі зазначену проблему досліджують вчені Н. Бібік, І. Єрмаков, В. Ільченко, О. Савченко, О. Сокуренко С. Якименко та ін…

Світорозуміння, або картина світу, є інтелектуальною складовою світогляду, а також його рівень, на якому відбувається подальша конкретизація світосприйняття, що дозволяє надати дитині мотиви та орієнтири вибору у кожній життєвій ситуації. На думку В.Ільченко поняття «світорозуміння» є «понятійним аспектом світогляду, системою узагальнених знань про природу, суспільство, місце людини в світі». У контексті зазначеного вище дослідниця трактує поняття «природничо-наукове світорозуміння» учнів як «систему знань про природу, що утворюється в їх свідомості в процесі вивчення природничо-наукових предметів, і як розумову діяльність зі створення цієї системи»[1, с. 7]. 

Пріоритетним педагогічним завданням вчителя початкових класів є формування цілісної картини світу дитини 6-8 років, яка тільки починає оволодівати системою наукових знань про Всесвіт, природне та соціальне оточення. 

З огляду на зазначене вище, формування світорозуміння в дітей 6-8 років передбачає цілеспрямований систематичний педагогічний вплив на особистість дитини з метою становлення ефективних засобів пізнання дитиною світу, набуття знань і досвіду в різних сферах життєдіяльності, виховання усвідомленого ставлення до дійсності й до самої себе, формування цілісної картини світу.

Дослідниця Л. Шелестова зазначає, що картина світу дитини є результатом її взаємодії зі світом, системою уявлень про нього та себе саму, його суб’єктивною моделлю, яка визначає ціннісні та поведінкові орієнтири та формується у процесі розвивального навчання завдяки збагаченню життєвого досвіду, здобутої системи знань; залежить від картини світу авторитетних дорослих, вікових новоутворень свідомості та особистості, соціокультурних умов буття; містить у структурі когнітивний, емоційно-ціннісний та діяльнісний компоненти; зазнає кількісних та якісних змін в онтогенезі [4].

Отже сучасна освіта, орієнтована на особистість, передбачає освоєння навколишнього світу не як ізольованої об'єктивної реальності від людини, а як взаємопов’язаний, взаємозалежний, цілісний світ природи з внутрішнім світом людини. У зв’язку із зазначеним вище, організовуючи різні види діяльності дитини 6-8 років з пізнання навколишнього світу, педагогу необхідно передбачити паралельно з цим розвиток уявлень дитини про себе, своє місце в світі. Зміст поняття «формування основ світорозуміння» у дітей 6- 8років ми розуміємо як цілеспрямований і організований процес поетапного включення молодших школярів в пізнавальну діяльність, що сприяє розвитку їхніх поглядів на світоустрій, що створює умови для уявлення про світ, про ставлення до світу і до самого себе.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Ильченко В. Р. Формирование естественнонаучного миропонимания школьников: Кн. для учителя. М.: Просвещение, 1993. 192 с. 

2. Концептуальні засади реформування середньої школи URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf.

3. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. Т.3. К.: Рад. шк., 1977. 670 с. 

4. Шелестова Л. В. Теорія і методика формування картини світу у старших дошкільників та молодших школярів: монографія. Київ : Фенікс, 2016. 416 с. 

 

Please publish modules in offcanvas position.