ЗМІСТ, СПЕЦИФІКА ТА ВИДИ ВИХОВАННЯ В ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Швиденко Валентина Володимирівна

заcтупник директора з виховної роботи

Перша міська гімназія 

м. Черкаси, Україна

На межі століть в умовах глобальної кризи сучасної цивілізації у Великій Британії ведуться інтенсивні пошуки інших шляхів виховання людської особистості, головною метою якого має бути її розвиток і вдосконалення. Орієнтація на дитину, її потреби, потреби, особистісні особливості, права - провідна стратегія відновлення шкільного виховання. В ході реформ інтенсивно і зацікавлено вирішуються питання вдосконалення процесу виховання учнів. При цьому з'являються важливі нові тенденції, що лежать в руслі розуміння того, що сфера виховання - важлива основа спільності людського роду, формування людської цивілізації при збереженні соціальних, культурних, політичних та інших суперечностей і відмінностей. Британське суспільство вкрай стурбоване повсюдним зростанням бездуховності, жорстокості, насильства в середовищі шкільної молоді. У школах Великої Британії проявляється зміщення акцентів у бік взаємодії всіх учасників освітнього процесу. Причому мова йде не тільки про вчителів і учнів, а й про адміністрацію, членів шкільних округів, батьків, представників громадських та релігійних організацій - словом, про всіх, хто, так або інакше, має відношення до проблем освіти і виховання [1].

Сучасна англійська педагогіка в останні десятиліття має гуманістичну спрямованість. В її центрі − цілісна особистість, яка прагне до повної реалізації своїх можливостей. Процес виховання орієнтований на формування особистісної зрілості учнів, розвиток колективних відносин, на розуміння учнями своєї ролі в суспільстві, ставлення до нього і до своєї держави [2].

Аби сформувати повноцінну особистість, створити усі необхідні умови для її всебічного розвитку, необхідний такий багатогранний та складний процес як виховання. Це воно і ставить собі за мету через специфічну сутність людини як найрозумнішого витвору суспільства і природи. 

Виховання різноманітне за своїми видами, що відображає його конкретну спрямованість і зміст. У Великій Британії розрізняють: громадянське, правове, фізичне, релігійне, естетичне, екологічне, моральне, сімейне, трудове, гендерне виховання [3].

Громадянське виховання. Громадянське виховання у Великій Британії включає в себе три аспекти: виховання суспільної відповідальності і моральної відповідальності, залучення до громадської діяльності (в справи громади) і формування політичної грамотності і правової культури [4]. В Англії громадянство є статутним предметом Національної навчальної програми в середніх школах. Програми громадянства визначають, до чого повинні звертатись школи при навчанні громадянства [5]. 

Правове виховання. Змістом правового виховання є найбільш складне питання в системі правової освіти, оскільки тут потрібно чітко визначити, які правові знання і в якому обсязі потрібно давати дітям. Зміст правового виховання визначається особливостями права як нормативно-регулятивного явища, його суспільними функціями і значенням в організації та управлінні суспільством [6].

Фізичне виховання. У Великій Британії фізичне виховання та спорт є істотним елементом шкільної освіти дітей та молоді. Існують загальнодержавна програма з фізичного виховання, регіональні програми. Кожна школа (не зважаючи на вік учнів і тип школи) має власну програму фізичного виховання опрацьовану вчителями даної школи, в основі якої лежить загально державна програма [7].

Релігійне виховання. Релігійне виховання - найбільш традиційний для шкіл Великої Британії вид виховання. Релігійне виховання (часто іменоване «релігійним навчанням») включає в себе релігійну освіту і духовно-моральний розвиток особистості школяра. Цілями релігійного виховання Великої Британії відповідно до Національного навчального плану (National Curriculum) служать: знайомство з нормами християнської моралі; підвищення моральних переконань, світогляду; розвиток почуття поваги до старших, турботи і уваги до оточуючих людей; удосконалення вміння співпереживати, співчувати оточуючим; формування відповідального ставлення до праці, дисциплінованості, працьовитості; формування таких рис характеру, як правдивість, стійкість в моральних переконаннях, непримиренність до несправедливості; формування навичок культури поведінки та багато інших [8].  

Естетичне виховання. Естетичне виховання британці розуміють, як цілеспрямований процес формування у людини естетичного ставлення до дійсності, пов'язане зі сприйняттям і розумінням їм прекрасного в дійсності, насолодою цим прекрасним, а також естетичною творчістю.

Екологічне виховання. У школах розроблена система екологічного виховання, еколого-оздоровчої та еколого-просветітельской діяльності серед дітей, педагогів і батьків. Метою екологічного виховання в британських школах є цілеспрямоване формування у кожної людини на всіх етапах його життя глибоких і міцних екологічних знань, цілісних уявлень про біосферу, розуміння взаємозв'язку і єдності людства і навколишнього середовища, ролі природи в житті суспільства і людини, необхідності і значущості її охорони і раціонального використання ресурсів, виховання особистої відповідальності за стан навколишнього середовища.

Моральне виховання. Моральне виховання у Великій Британії спрямоване на формування її моральної позиції, ціннісних орієнтирів, інтересів і потреб. Адже на цьому етапі закладаються підвалини морального зросту особистості, удосконалюються уявлення, почуття, звички, які орієнтують подальше її вдосконалення. Моральне виховання тісно пов'язане з моральним розвитком, адже взаємодія між педагогічними впливами і розвитком особистості відбувається через сприймання, усвідомлення, оцінку й перевірку досвідом моральних вимог. [9].

Сімейне виховання. В англійській педагогіці сім'я розглядається як перша ланка всієї системи морального виховання. Враховується, що дитина народжується в сім'ї і перші, з ким він вступає у взаємодію - це батьки та найближче оточення. У сім'ї він вперше наштовхується на прояви моральності і аморальності, вільно чи мимоволі вбираючи поведінкові реакції батьків [10].

Трудове виховання. Важливий аспект психологічної підготовки підростаючого покоління Великої Британії до праці - формування у нього почуття самовідповідальності, розуміння необхідності самому піклуватися про себе. Почуття самовідповідальності сприяє розвитку в характері людини таких необхідних для життя і діяльності рис, як підприємливість, ініціативність, творчість. [9].

Гендерне виховання. Основними напрямами гендерного виховання в британських середніх навчальних закладах є формування гендерної культури дівчат і хлопців шляхом упровадження гендерно-нейтральних стратегій у освітній процес, профорієнтаційна робота та професійне навчання учнів, підготовка, педагогів до гендерного виховання учнів через навчання їх основ тендерних знань та поглиблення їх гендерної компетентності [11].

Отже, спільну мету виховання можна визначити як формування ціннісного ставлення вихованця до дійсності. Цілі виховання існують на рівні школи, класів, групи і окремих учасників освітнього процесу. Історична і світова практика показує, що головна мета різних видів виховання визначається як формування всебічного і гармонійно розвиненої людини, підготовленого до самостійного життя в сучасному суспільстві і здатного розділяти і примножувати цінності цього суспільства в майбутньому.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Денисова Е. П. (2004) Взаимодействие учителей и родителей в нравственном воспитании учащихся в начальной школе Великобритании: Дис. ... канд. пед. наук: 13.00.0 : Москва, 135.

2. Баркасі В., Філіпп’єва Т. (2018) Громадянське виховання – провідна тенденція виховання при підготовці вчителів у сучасної Великобританії. URL : http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ped-visnik-62-2018-2-3.pdf

3. Напрями процесу виховання і навчання (2020). URL:http://estetica.etica.in.ua/napryami-protsesu-vihovannya-i-navchannya/

4. Симушкина Н. Ю. (2017) Воспитание в частных школах Великобритании и США в конце XX - начале XXI века: дисс. ... канд. пед. наук: 13.00.01. 256.

5. About Citizenship (2020). URL : https://www.teachingcitizenship.org.uk/about-citizenship

6. Степаненко І. І. Зміст, форми та методи правового виховання старшокласників у Великій Британії. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 2013 Вип. 3. С. 226-232.

7. Фізичне виховання в системі середньої освіті Англії (2021). URL:http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/20026/1/5.pdf

8. Данилова А. С. Организация воспитания в частных школах-пансионах Великобритании : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.01.Ульяновск, 2009. 192 с.

9. Загальна характеристика напрямків виховання (2021). URL:https://osvita.ua/vnz/reports/psychology/10099/

10. Величко Н. А. Естетичне виховання молодших школярів у загальноосвітній школі Великої Британії. Дис. канд. пед. наук: 13.00.01. Дрогобич, 2015. 200 с.

11. Кузнєцова О. Ю. Гендерна освіта молоді у Великій Британії на початку ХХI століття. Бьдещето вьпроси от снета на науката: материали за VIII международна научна практична конференция. София. Вип. 24, 2012. С. 1-2.

 

Please publish modules in offcanvas position.