ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ НУШ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Шестак Тетяна 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: викладач Байдюк Л. М.

Патріотичне виховання – це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується.

Головна мета – посилення патріотичного виховання дітей та учнівської молоді готовність до виконання громадянських і конституційних обов'язків; успадкування духовних надбань українського народу; досягнення високої культури взаємин; формування особистісних рис громадянина Української держави.

Патріотичне виховання в школах спрямовується на залучення учнів до глибинних пластів національної культури і духовності, формування у дітей та молоді національних світоглядних позицій, ідей, поглядів і переконань на основі цінностей вітчизняної та світової культури. Воно здійснюється на всіх етапах навчання в школі, забезпечується всебічний розвиток, гармонійність і цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдарованість, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності і культури, виховання громадянина України, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України.

Концепція Нової української школи ґрунтується на ідеї виховання особистості, патріота, інноватора. Патріотичне виховання нині охоплює шкільну та позашкільну освіту, але його основи закладає родина. 

Учні молодших класів НУШ знають про Україну набагато більше, ніж їхні батьки у тому ж віці. Можуть назвати державну символіку, заспівати гімн, знають імена видатних українців минулого та сьогодення, орієнтуються у літературних творах українських класиків та сучасних авторів – цю інформацію вони вивчають протягом навчального року в курсі кожного шкільного предмета.

Патріотичним вихованням опікується Відділ національно-патріотичного виховання при Міністерстві молоді та спорту. Затверджена стратегія національно-патріотичного виховання на 2019-2025 роки, в рамках якої працюють з дітьми. Пріоритетними напрямками визначено громадсько-патріотичне, військово-патріотичне та духовно-моральне виховання. Серед найвідоміших форм роботи – військово-патріотична гра «Сокіл-Джура» та її різновиди – «Джура-прикордонник», «Джура-десантник».

Найбільшою проблемою сучасного патріотичного виховання в Україні, певне, є неможливість працювати з дітьми тимчасово окупованих територій Донбасу та анексованого Криму.

Із перших років незалежності ідеї патріотичного виховання втілюють громадські організації: «Пласт», «Спас», «Школа бойового гопака» та інші, що працюють зі школярами впродовж року. Рух цей здебільшого тримається на ентузіазмі викладачів і спрямований на цікаве та змістовне дозвілля, фізичне загартування та формування україноцентричного світогляду. Перевагою таких організацій є добровільність вступу, а отже, можливість створити цілісне середовище однодумців. Недоліком  – неможливість охопити усіх охочих.

Сергій Шум – педагог, очільник Гурту козацького вишколу «Межигірський сокіл», виховник гри «Сокіл-Джура» поділився своїм досвідом патріотичного виховання дітей.

«У роботі з молодшими школярами ефективним є навчання через дію. Важливо максимально оживити українську культуру. Впродовж року влаштовувати народні свята, відтворювати традиції, обряди, де діти стають безпосередніми учасниками. Для своїх вихованців влаштовуємо Коляду, веснянки, гаївки, Свято першої борозни, Купала, запрошуємо кобзарів, народних майстрів. Так формується зв’язок з країною, усвідомлення, ким ти є. По можливості, варто влаштовувати дітям мандрівки історичними місцями, відвідувати інтерактивні екскурсії, археологічні розкопки. На свята одягати національний стрій. Навіть якщо маленька дитина не розуміє символів вишитих на сорочці – важливо, щоб вона звикла сприймати її як частину свого життя. Так само, як і знання української мови.

На мою думку, патріотичне виховання впроваджується швидше, якщо залучена вся родина. Наші заняття розвивають дисциплінованість, стриманість, організованість, самостійність. І як результат, – покращується успішність у школі”.

Концепція Нової української школи передбачає, що її випускники будуть патріотами з активною життєвою позицією, які діють згідно з морально-етичними принципами і здатні приймати відповідальні рішення, поважати гідність і права людини. Успішна реалізація цих ідей залежить від скоординованої роботи педагогів та батьків.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Матящук В.П. Сучасне патріотичне виховання в школах України / В. Матящук. – Тернопіль : Мандрівець, 2014 – 384

 

Please publish modules in offcanvas position.