ДИДАКТИЧНІ МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННІ УЧНІВ ІНШОМОВНОЇ ЛЕКСИКИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Пузир Юлія

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: викладач Байдюк Л. М.

Інформаційні комп’ютерні технології зайняли міцне місце в процесі навчання. Висловлюються різні точки зору: поряд з багатьма позитивними моментами фахівці відзначають і недоліки. 

Якщо говорити про дидактичні завдання навчання іноземним мовам, які можуть бути ефективно вирішені з використанням сучасних комп’ютерів, то до їх числа можна віднести: 

1) формування умінь і навичок читання іноземних текстів, 

2) вдосконалення умінь аудіювання; 

3) удосконалення умінь побудови монологічних і діалогічних висловлювань; 

4) вдосконалення умінь писемного мовлення через підготовку різного роду творів, переказів, рефератів; 

5) поповнення словникового запасу учнів лексикою сучасних іноземних мов; 

6) формування стійкої мотивації іншомовної діяльності учнів шляхом використання на заняттях оперативних матеріалів глобальної мережі Інтернет, електронної пошти, результатів роботи пошукових систем [1, с. 20].

Процес оволодіння лексикою складається з кількох етапів: 1) ознайомлення, що включає введення і пояснення; 2) тренування у вживанні лексичних одиниць (ЛЕ) (первинне закріплення) і 3) вживання ЛЕ (включення їх у мовну діяльність [2, с. 44].

Одним із способів оптимізації процесу навчання лексичним одиницям є використання комп’ютерних технологій, які примножують дидактичні можливості традиційного навчання, одночасно забезпечуючи наочність, аудіо - і відео підтримку, контроль. Розширюються можливості використання проектного методу та інших нестандартних форм навчання.

На заняттях можуть використовуватися навчальні програми, записані на дискети або прямо в Інтернеті, які призначаються для: а) введення та активізації лексичного матеріалу, б) навчання видів мовленнєвої діяльності з новими іншомовними ЛЕ; в) знайомства з країною, що вивчається в процесі оволодіння ЛЕ; г) контролю рівня володіння ЛЕ. Такі програми мультимедійні, тобто синтезують звуковий супровід, відеозображення і тексти, що дозволяє активно використовувати всі види наочності в рамках однієї програми і формувати в учнів відповідні культурні концепти. 

Використання дисків DVD в навчанні ЛЕ. Більшість дисків DVD містять величезний обсяг інформації, диск DVD забезпечує частотність нових слів і словосполучень. При показі диска в учнів такий процес оволодіння лексикою носить природний характер: сприйняття нового слова – розуміння нового слова – запам’ятовування нового слова – відтворення нового слова – вживання нового слова. Крім того багато дисків DVD володіють можливістю вибору режиму пред’явлення (звуку та музичного супроводу, зображення, епізодів, субтитрів, темпу показу). Нові технології навчання допомагають створювати мотивуючу сприятливе середовище в процесі занять. Тому в навчанні лексиці використовуючи диски DVD, можна отримати високі показники засвоєння, що означає перехід кількісних накопичень у якісні зміни [3, с. 198-199].  

Ознайомлення з ЛЕ включає розкриття їх форми, значення й вживання. Використання комп’ютера дозволяє формувати графічний образ слова одночасно з його звуковим і моторним чином. На етапі показу, на екрані з’являються ЛЕ і відповідні їм картинки. Одночасно з графічним зображенням слів молодші школярі мають можливість прослухати ЛЕ (при цьому відбувається формування звукового образу слів). Письмова фіксація лексики сприяє зміцненню зв’язків слів (речемоторних, слухових, зорових) і сприяє тим, самим їх кращому запам’ятовуванню. 

Зорове і слухове сприйняття допомагає дитині активно, свідомо засвоїти лексичний матеріал. Використання комп’ютера представляє певні зручності й для вчителя, оскільки він не має можливості принести до школи всі потрібні йому предмети, а їх наочне зображення вимагає великих витрат часу. 

При роботі з комп’ютером до зорового каналу сприйняття додається моторний. Можливість перемішати ЛЕ сприяє запам’ятовуванню, формуванню довільної уваги, підвищення стійкості уваги, керованості сприйняття у школярів, оскільки, як стверджують психологи, учень набагато швидше засвоює матеріал, якщо він пов’язаний безпосередньо з дією, яку він бачить або виконує сам. 

Комп’ютер фіксує кількість помилок кожного учня при виконанні кожної вправи. Переглянувши комп’ютерний журнал успішності, вчитель одразу ж бачить, як формується лексичний навик у того чи іншого школяра. Вид та кількість помилок, зафіксованих у журналі успішності, дозволяють вчителю дати учневі конкретні вправи, спрямовані на відпрацювання тієї операції, при виконанні якої він допускає помилки. 

При навчанні лексиці комп’ютер дозволяє створювати комбіновані вправи. Це серія вправ, що змінюють один одного на екрані комп’ютера. Учитель може скласти комбіноване: вправа для кожного школяра, проаналізувавши його просування у вивченні лексики. 

При навчанні з використанням комп’ютера контроль здійснюється на всіх етапах навчання лексиці за рахунок того, що з його допомогою вирішується проблема зворотного зв’язку. Таким чином, комп’ютер створює умови для індивідуалізації та інтенсифікації процесу навчання лексиці, забезпечуючи виконання рівних за складністю вправ усіма школярами одночасно [2, с. 45].

Узагальнюючи досвід застосування комп’ютера і мультимедійних технологій на уроках іноземної мови та в позаурочний час, можна зробити висновок: 

 • мультимедійні технології прискорюють процес навчання; 

 • вони сприяють різкому зростанню інтересу учнів до предмету; 

 • покращують якість засвоєння матеріалу; 

 • дозволяють індивідуалізувати процес навчання; 

 • дають можливість уникнути суб’єктивності оцінки. 

Створювані самим учителем програми розраховані не на будь-якого абстрактного учня, а на тих конкретних дітей, яких і навчає вчитель. 

Таким чином, впровадження комп’ютерних технологій створює передумови для інтенсифікації освітнього процесу. Вони дозволяють на практиці використовувати психолого-педагогічні розробки, що забезпечують перехід від механічного засвоєння знань до оволодіння умінням самостійно набувати нові знання. Комп’ютерні технології сприяють розкриттю, збереженню і розвитку особистісних якостей учнів [1, с. 19].

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Єфременко В.А. Застосування інформаційних технологій на уроці іноземної мови / В.А. Єфременко / / Іноземні мови в школі. – 2007 . – № 8. – С.18-21.

2. Цвєткова Л. А. Використання комп’ютера при навчанні лексиці в початковій школі / Л. А. Цвєткова / / Іноземні мови в школі. – 2002 . – № 2. – С.43-47. 

3. Чжоу Лісінь Вісник МДЛУ / Лісінь Чжоу – 2005. – № 1. – C. 192-201. 

 

Please publish modules in offcanvas position.