Мікаєлян Артем
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник: д. п. н., професор Комар О. А.
Аналізуючи освітню програму з математики для учнів початкової школи неважко помітити, що значне місце займає вивчення величин (міри довжини, міри маси, вартість, температура, шлях, час і швидкість при рівномірному русі тіла та ін.), способів і одиниць їх вимірювання, зв’язків між величинами, залежностей між ними, що виражаються графічно, а деякі похідні величини − за допомогою формул.
Програма з математики за своїм змістом і розподілом навчального матеріалу за роками навчання пов’язана і погоджена з програмою інших предметів. Цей зв’язок полягає в тому, що програма з математики забезпечує набуття учнями знань, формування умінь і вироблення обчислювальних, вимірювальних і графічних навичок, які потрібні на уроках праці, природознавства, образотворчого мистецтва.
Навчальною програмою з математики в 1 класі на вивчення величин передбачено 9 годин, в 2 класі – 11 годин, в 3 класі – 31 година, в 4 класі – 42 години. Крім того, в 3 класі передбачено систематизація і узагальнення знань про натуральні числа і величини – 14 год. По мірі підростання дитини величинам приділяється більше часу, тому що це питання стає більш абстрактним.
Якщо аналізувати підручники, то вони відповідають чинній програмі, обов’язковим вимогам до математичної підготовки учнів даного вікового періоду та методичним підходом до розкриття основних математичних понять, явищ і фактів. Підручники побудовані поурочно, а матеріал з даної теми розміщений концентрично і послідовно, а також в зв’язку з іншими темами, які взаємодоповнюють одна одну. Але під час перегляду підручників ми знайшли дуже мало творчих завдань, цікавих задач, задач – жартів з вивчення величин. На нашу думку, підручники повинні містити ці завдання з метою пізнавальної активності молодших школярів. Тому під час нашої пошукової роботи ми знайшли цікаві завдання, задачі – жарти та ін., які і запропонували в додатках. Взагалі питанню вивчення величин в педагогічній літературі приділяється недостатня увага. Аналіз методичних посібників дає можливість констатувати недостатню увагу з боку методистів до питань цієї проблеми.
Дидактико-методичну літературу з проблеми вивчення величин у початкових класах розробляли у свій час Бондар В. І., Гришко А. Г., Кухар В. М., Комар О. А., Тадіян С. О. та ін.
Методичні посібники для вчителів у різний час випустили автори: Г. В. Бельтюківа, Т. Г. Минчук, М. В. Богданович, Л. В. Коваль, С. А. Скворцова та ін. В них величини розглядаються у тіснову зв’язку з геометричним матеріалом. Недостатньо приділяється ними увага на практичну сторону вивчення величин. Тому з кожного посібника доводиться вибирати практичні завдання до кожного з розділів (за темами) при вивченні величин.
Для того, щоб розібратись у методиці вивчення величин у початковій школі, необхідно проаналізувати, які знання, уміння і навички необхідно виробити в учнів при вивченні величин на уроках математики. Ми проаналізували програму і підручники початкової школи і результати занесли у таблицю №1.
Таблиця 1.
Основні знання і уміння, які набувають учні
у процесі вивчення величин
Як видно з вище викладеного, в учнів початкових класів знання і уміння з питань вивчення величин і їх вимірювання з класу в клас поглиблюється і розширюється.
Таким чином, процес навчання учнів величинам буде ефективним за умов: якщо чітко додержуватись етапів роботи при ознайомленні з величинами; використовувати різні види наочності; здійснювати інтегрований підхід до вивчення величин; використовувати творчі вправи при вивченні величин в початковому курсі математики.