ПОЧАТКОВА ШКОЛА ЯК ПЕРШИЙ ЕТАП ПРОФЕСІЙНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ УЧНІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Мельниченко Тетяна

Уманський державний педагогічний 

університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник: к. п. н., доцент Лоюк О. В. 

В останні роки, коли інтенсивно розвиваються різноманітні галузі господарства, з’являються нові технології, щоразу змінюється соціальна ситуація в суспільстві, випускникові школи необхідно здійснити усвідомлений вибір майбутньої професії, а також передбачити можливу зміну діяльності. Тому виникає необхідність організації цілеспрямованої систематичної профорієнтаційної роботи упродовж життя кожної людини.

Професійна орієнтація населення – «це комплексна науково обґрунтована система форм, методів та засобів впливу на особу з метою оптимізації її професійного самовизначення на основі врахування професійно важливих особистісних характеристик кожного індивідуума та потреб ринку праці. Вона спрямована на досягнення збалансованості між професійними інтересами і можливостями людини та потребами суспільства в конкретних видах професійної діяльності. Професійна орієнтація населення є складовою частиною соціально-орієнтованої ринкової економіки, яка впливає на ринок праці, товарів, послуг та капіталу» [2].

Професійна орієнтація молоді здійснюється всіма закладами освіти на всіх ступенях навчання.

Нині школою накопичено значний досвід використання різних форм та методів профорієнтаційної роботи у середніх та старших класах закладів загальної середньої освіти, які ґрунтовно висвітлені у різних методичних матеріалах. Однак недостатнім є висвітлення питання організації профорієнтаційної роботи у початковій ланці освіти. 

Загалом, у початковій школі реалізується перший етап професійної орієнтації – початковий (пропедевтичний). У «Положенні про професійну орієнтацію молоді, яка навчається», визначено, що метою цього етапу є ознайомлення дітей у процесі навчальної, позакласної та позашкільної роботи з найпоширенішими професіями, виховання позитивного ставлення до різних видів трудової та професійної діяльності, інтересу до пізнання своєї особистості, формування початкових загальнотрудових умінь і навичок, здатності до взаємодії з іншими особами в процесі діяльності. Результатом цієї роботи має бути сформоване у молодших школярів ставлення до себе, суспільства і професійної діяльності [3].

Означене підтверджує О. Землянська, вказуючи, що у молодших школярів відбувається формування ціннісного ставлення до праці, розуміння її ролі у житті людини й суспільства; розвиток інтересу до навчально-пізнавальної діяльності, яка ґрунтується на практичному включенні у різні її види, у тому числі соціальну, трудову, ігрову, дослідницьку. Крім формування усвідомлених уявлень про світ праці та професій у процесі професійної орієнтації в учнів відбувається розвиток емоційно-вольової та інтелектуальної сфери, рефлексії і реалістичної самооцінки, оволодіння вміннями самопізнання [1].

У Типовій освітній програмі зазначається, що обов’язковими результатами навчання на цьому етапі є вміння:

• розрізняти професії дорослих у сім’ї та родині в сфері матеріального й нематеріального виробництва;

• усвідомлювати важливість кожної професії для життя суспільства; 

• розуміти потребу в існуванні різних професій та відмінностей між ними; 

• розуміти важливість та необхідність вибору професії кожною людиною; осмислювати інформацію про світ професій;

• висловлювати емоційно-оцінне ставлення до професій у сім’ї та родині своїх друзів, однокласників [4].

Означені вміння у молодших школярів ефективно формуються педагогами на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Однак, на нашу думку, значний потенціал у визначеному контексті має позакласна діяльність, в ході якої можна організувати різноманітні цікаві для дітей заходи.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Землянская Е. Н. Теория и методика воспитания младших школьников : учебник и практикум для академического бакалавриата. Москва : Издательство Юрайт, 2015. 507 с. 

2. Положення про організацію професійної орієнтації населення: затв. наказом Міністерства праці України, Міністерства освіти України та Міністерства соціального захисту населення України № 27/169/79 від 31 травня 1995 р. (Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства праці та соціальної політики № 375/692 (z1164-06) від 10.10.2006). URL : https://cutt.ly/9TBMQ5R (дата звернення 12.12.2020 р.).

3. Положення про професійну орієнтацію молоді, яка навчається : затв. наказом Міністерства освіти України, Міністерства праці України і Міністерства у справах молоді і спорту України від 2 червня 1995 року № 159/30/1526. URL: https://cutt.ly/UTBMULU (дата звернення 12.10.2020 р.).

4. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я., 1–2 клас : затверджено наказом Міністерства освіти і науки України «Про затвердження типових освітніх та навчальних програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти» від 21.03.2018 року № 268. URL : https://cutt.ly/aTBMSXQ (дата звернення 11.12.2020 р.).

 

Please publish modules in offcanvas position.