ДІЇ САМОКОНТРОЛЮ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПОЧАТКОВОГО КУРСУ МАТЕМАТИКИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Мельник Олена

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент 

Шевчук І. В.

Контроль, перевірка і оцінка результатів навчання – невід’ємні елементи навчально-виховного процесу, без яких неможливо уявити повний цикл педагогічної взаємодії між учнем і вчителем. Якщо контроль і перевірка побудовані правильно, вони сприяють:

• своєчасному виявленню прогалин у знаннях і вміннях учнів;

• повторенню і систематизації матеріалу;

• встановленню рівня готовності до засвоєння нового матеріалу;

• формуванню вміння відповідально й зосереджено працювати, користуватися прийомами самоперевірки і самоконтролю.

У зв’язку з цим перед школою виникає важлива задача, значимість якої полягає в правильній організації навчальної діяльності.

Сутність навчання заснована на створенні умов, при яких у процесі навчання дитина є її суб’єктом, тобто навчання заради самовдосконалення. Організація такої діяльності формує в учнів уміння самостійно ставити перед собою навчальні задачі; планувати навчальну діяльність, вибирати від¬повідні навчальні дії для її реалізації, здійснити контроль по ходу виконуваної роботи й уміння оцінити отримані результати.

У педагогічній літературі виділяються різні функції контролю. Так, Т. А. Ільїна вказує на три з них: «контролюючу, навчальну і виховну». Ю. Б. Зотов виділяє в контролі такі функції: 1) керівництво процесом засвоєння, його корекція; 2) виховання пізнавальної мотивації педагогічна стимуляція учнів до діяльності; 3) навчання і розвиток. Про вплив оцінки на навчальну активність школярів йдеться в багатьох дослідженнях В. О. Сухомлинського, Ш. О. Амонашвілі та ін.[3].

У шкільній практиці зустрічається така тенденція, коли  з цілісної структури навчальної роботи випадають саме контроль і оцінка з боку дитини, вони виконуються вчителем, а учень самозвільняється від необхідності контролювати й оцінювати. У зв’язку з цим навчальна робота дитини поступово позбавляється власне контролюючого й оцінюючого компонентів і, отже, внутрішньої мотивуючої і спрямовуючої основи.

Поява дій контролю означає, що структура навчання наповняється всіма компонентами і відбувається узагальнення способів здійснення окремих систем навчальних дій у цілісне утворення, що забезпечує те, що звичайно називають умінням учитися.

Виконання дії контролю сприяє тому, що учні звертають увагу на зміст власних дій з погляду їхньої відповідності розв’язуваній задачі. Таке ставлення школярів до власних дій (чи рефлексія) служить істотною умовою правильності їхньої побудови і зміни.

На жаль, приходиться констатувати, що вчителі приділяють недостатню увагу навчанню учнів прийомам і способам формування дії контролю. Це пояснюється недостатністю педа¬гогічного досвіду, методичних рекомендацій, посібників, довідників, спрямованих на впровадження методичних прийомів навчання контролю, відсутністю в програмах вказівок на необхідність його формування.

З огляду на наукові знання і дослідження з даної проблеми, ґрунтуючись на сучасних вимогах до навчального процесу, ми вважаємо, що оволодіння учнями молодших класів діями контролю в процесі навчання - є актуальною проблемою, що стоїть перед сучасною школою. Наші спосте¬реження за діяльністю дітей молодших класів при формуванні обчислювальних навичок показали, що вони не завжди вміють пояснити, чи правильно знайдене значення виразу, не можуть о᬴рунтувати вибір арифметичної дії, не можуть виконати перевірку. Це говорить про те, що учні слабо володіють чи зовсім не володіють умінням контролювати себе в процесі рішення.

Необхідно відзначити, що в звичайній практиці роботи школи, як правило, переважає контроль за результатами, де перевіряється правильність проведення окремих операцій і їхня послідовність, уміння контролювати кожен свій крок, а не отриманий результат.

В існуючих посібниках з методики математики для вчителів початкових класів автори ви¬разно вказують на необхідність формування дії контролю в учнів у процесі формування обчислю-вальних навичок. 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Островерхова Н. Аналіз уроку : концепції, методики, технології./ Островерхова Н.  − К. : ІНКОС, 2003. −С.342.

2. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи / Олександра Яківна Савченко − К.: Генеза, 2005. − 347 с.

3. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям:  вибрані педагогічні твори: [ у 5 т.] / В.О.Сухомлинський. – К. : Рад. школа, 1977. − Т.3.  – 282 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.