СИСТЕМА ВПРАВ ДЛЯ НАВЧАННЯ ЛЕКСИКИ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Мандрик Ольга

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: викладач Байдюк Л. М.

Лексичні вправи – це завдання, спрямовані на усвідомлення суті лексичних умінь. Вони активізують і збагачують словниковий запас учнів, виховують у них увагу до слова, його значення, розвивають мислення. Практичний матеріал лексичних вправ дає широкі можливості для виховної роботи на уроках української мови. 

При складанні лексичних вправ перед учителем стоять такі завдання: 1) відповідність змісту вправ теоретичним відомостям з лексики, передбаченим програмою; 2) добір лексичних вправ зумовлюється характером навчального матеріалу; 3) лексичні вправи повинні формувати мовленнєві уміння й навички; 4) вправи повинні сприяти розвиткові логічного і художнього мислення учнів; 5) зміст вправ повинен носити виховний характер. 

При введенні і відпрацюванню тематичної лексики, наприклад покупки, продукти харчування, одяг і т.д., можна використовувати комп’ютерні програми «Triple play plus in English», «English on holidays», «English Gold» та інші. Етапи роботи з комп’ютерними програмами наступні: демонстрація, закріплення, контроль. На прикладі комп’ютерної програми «English on holidays» розглянемо ці етапи. 

На I-му етапі - введення лексики, наприклад, по темі «Weather». Використовуючи демонстраційний комп’ютер, вчитель вибирає автоматичний режим: на екрані з’являються картинки, що зображують природні явища: сніг-snow, злива-shower, гроза-thunderstorm, похмуро-humidity, паморозь-drizzle, ясно-clear, сонячно-sunny, холодно-cold, хмарно-cloudy, град-hail та інші. Потім слідують фрази: 

What a beautiful day! – Який прекрасний день! 

What awful weather! – Яка жахлива погода! 

Is it usually as hot as this? – Тут завжди так жарко? 

What’s the forecast for tomorrow? – Який прогноз погоди на завтра? 

It ‘s windy! – Дме сильний вітер! 

It ‘s raining – іде дощ 

Учні дивляться і слухають. Час роботи – приблизно 1 хвилина. 

На II-му етапі йде робота з відпрацювання вимови і закріплення лексики. Вчитель або учень перемикає програму з автоматичного режиму в звичайний, клацає мишкою навівши стрілку на потрібне слово або фразу. Учні повторюють за диктором хором. При наявності в класі декількох комп’ютерів, учні працюють індивідуально або парами, використовуючи навушники і мікрофон. Час роботи – приблизно 5-10 хвилин, воно залежить від кількості слів досліджуваної теми. 

На III-му етапі проводиться контроль вивченої лексики. Учні вибирають завдання, що містить різну кількість питань по темі: 10, 20, 30. Після закінчення здачі іспиту на екрані з’являється таблиця результатів у відсотках. Звичайно, кожен учень прагне домогтися кращих результатів. 

Якщо в класі тільки один комп’ютер, він використовується як демонстраційний при введенні та фронтальному закріпленні лексики. Контроль тематичної лексики можна здійснювати, індивідуально використовуючи роздатковий матеріал – картки. Завдання на картках можуть бути аналогічні завданням комп’ютерної програми, наприклад: 

Вкажіть правильний варіант перекладу: 

сніг – tennis, shower, snow, umbrella, thunderstorm, boxing, basketball 

Яке з написаних слів є зайвим за змістом: 

winter, February, cool, december, November, January 

Виберіть найбільш підходящу фразу до даного слова - warm: 

What awful weather! It’s windy! Is it usually as hot as this? It’s too dark. It’s raining. 

Виберіть саму невідповідну фразу до даної - What’s the forecast for tomorrow?: 

What awful weather! It’s windy! It’s raining. I can’t sleep. Is it usually as hot as this? What a beautiful day! 

Комп’ютерна програма «English on holidays» охоплює лексичний матеріал на тему «Місто» і дозволяє контролювати лексику відразу по всіх розділах теми. У цьому випадку пропонується більша кількість питань: 60, 90, 120 [1]. 

У програмі для навчання лексиці «Winnie the Pooh» комп’ютерне ознайомлення дозволяє виконувати наступні операції з ЛЕ. 

Рецептивний аспект. 

• Розпізнавання графічного образу слова на основі його звукового образу: комп’ютер вимовляє слово, учням слід знайти його у списку слів; 

• Розпізнавання значення слова на основі його звукового образу: комп’ютер «вимовляє» слово, хлопці знаходять відповідну картинку (або слово рідної мови); 

• Розпізнавання значення слова на основі його графічного образу: комп’ютер показує слово, школярі підбирають відповідну картинку (або слово рідної мови); 

• Розпізнавання графічного образу слова на основі його значення: комп’ютер показує картинку (або слово рідної мови), учні знаходять слово іноземної мови, відповідне картинці (чи слову рідної мови). 

Комп’ютер допомагає організувати і контроль лексики на всіх етапах її вивчення. При навчанні з використанням комп’ютера хлопці виконують вправи одночасно, при цьому кожному учневі відразу ж повідомляється результат. Без застосування ЕОМ вчителю дуже складно перевірити виконання всіх вправ усіма учнями одночасно через нестачу часу на уроці. У зв’язку з цим вчитель передбачає, що якщо школяр вміє виконувати якусь операцію з лексичним матеріалом при виконанні одного конкретного вправи, то він, напевно, вміє виконувати цю ж операцію (або аналогічну) в інших вправах, які у цього учня не перевірялися. Вчителю доводиться робити висновки про рівень сформованості лексичного навички на основі окремих відповідей не тільки в окремих дітей, але і у всього класу. 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Цвєткова Л. А. Використання комп’ютера при навчанні лексиці в початковій школі / Л. А. Цвєткова // Іноземні мови в школі. – 2002 . – № 2. – С.43-47. 

2. Шклярук Г.О. Інтенсифікація навчання іноземної мови з використанням комп’ютерних технологій / Г.О. Шклярук // Англійська мова та література. – 2011. – Серпень. – № 22-23. – С. 2-4.

 

Please publish modules in offcanvas position.