ВИКОРИСТАННЯ ТРВЗ-ТЕХНОЛОГІЇ ЗАДЛЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Кіт Віктор

Уманський державний педагогічний 

університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. п. н., професор Кучеренко І. А.

Сучасна початкова школа має реалізовувати важливе завдання мовної освіти  навчити молодшого школяра змістовно, граматично правильно і стилістично вправно висловлювати власні думки в усній та писемній формах, здійснювати нормативну й ефективну мовленнєву діяльність. 

В умовах впровадження концепції «Нова українська школа» набуває активності використання у шкільній практиці мовного прийоми теорії розв’язання винахідницьких завдань  ТРВЗ-технології. Основна мета ТРВЗ-технологій – це розвиток мислення, уяви, мовлення та творчих здібностей дітей-школярів і їх практичне використання у вирішенні проблемних завдань, формування вмінь та навичок винахідливості. 

У 1946-му році Г. Альтшуллер розпочав роботу над створенням «науки винаходити», яка з часом отримала назву «теорія розв’язування винахідницьких задач» (ТРВЗ). У 1956 р. в журналі «Питання психології» з’явилась перша публікація про ТРВЗ. На початку 90-р. ХХ ст. ТРВЗ-технології стали основою великих інженерних проєктів країн Європи, Азії та Північної Америки. Тоді ж, упродовж десяти років експериментально перевірялась ефективність використання ТРВЗ в навчанні школярів. Результати даних досліджень показали, що ТРВЗ-технології можуть використовуватись незалежно від природи завдань, а як певна система пошуку рішень. Система розвитку творчої уяви в межах ТРВЗ-технологій була  актуалізована Ш. Амонашвілі та П. Амнуелем і є комплексом прийомів фантазування і спеціальних методів навчання. На початку ХХІ ст. ТРВЗ-технології стають дедалі поширеними у системі мовного навчання. Б. Злотiн, Г. Іванов, А. Нестеренко, Т. Сидорчук та ін. у спецiальних дослiдженнях розробили систему методiв i прийомiв навчання молодших школярів на основі ТРВЗ-технологій. 

ТРВЗ-технології на уроках української мови в початковій школі передусім спрямовані на розвиток таких якостей мислення, як гнучкість, рухливість, системність, а також на розвиток пошукової активності, прагнення до новизни, спілкування і творчих відкриттів.

Методи теорії розв’язання винахідницьких завдань (ТРВЗ) дозволяють ефективно, швидко і якісно вирішувати проблеми мовленнєвого розвитку. Основна форма навчання відповідно до ТРВЗ-технологієї  це система творчих вправ та завдань, реалізація яких дозволяє досить швидко навчити молодшого школяра створювати будь-який мовленнєвий творчий продукт. Застосування означеної технології зумовлено тим, що вона сприяє подоланню учнями початкової школи сором’язливості, замкнутості, боязкості, вчить їх відстоювати з використанням мовлення свою точку зору, формує у дітей-школярів розуміння мови, збагачує словник, активізує мовленнєву діяльність.

Основні принципи ТРВЗ-технології:

1) розв’язання суперечностей;

2) системний підхід (вміння бачити навколишній світ у взаємозв’язку всіх його складників);

3) вміння віднайти необхідний у даній ситуації резерв.

ТРВЗ-педагогіка – це процес, за якого відбувається якісна зміна впливу на учня. Використання адаптованих методів ТРВЗ в процесі розвитку мови дає переваги: в активізації пізнавальної діяльності учнів, створенні мотивації на вияв творчості; підвищує ефективність оволодіння всіма засобами української мови; формує свідому побудову лексико-граматичних конструкцій. Під час використання ТРВЗ-технології в навально-виховному процесі важливо враховувати дидактичні принципи, а саме: 

• принцип свободи вибору – в будь якій дії надавати дитині право вибору;

• принцип відкритості – потрібно надавати дитині можливість працювати з відкритими задачами (що не мають єдиного правильного рішення). В умову творчого завдання необхідно закладати різні варіанти рішення; 

• принцип діяльності – в будь-яке творче завдання потрібно включати творчу діяльність; 

• принцип ідеальності – творчі завдання не потребують спеціального обладнання і можуть бути частиною будь-якого завдання [1].

ТРВЗ-технологія для молодших школярів є технологією колективних ігор та занять з детальними методичними рекомендаціями і покликана максимально збільшувати ефективність чинної програми з української мови. На основі будь-якої програми, за якою працює вчитель початкової школи, можна використати методи й прийоми ТРВЗ. Використання спеціального комплексу вправ ТРВЗ на уроках рідної (української) мови впливає на розвиток уміння слухати і розуміти мовлення інших, підтримувати розмову, відповідати поширеними реченнями на запитання товариша, використовувати різні типи діалогічних єдностей: запитання-відповідь, повідомлення-запитання, спонукання-повідомлення; функціональні типи діалогу: домовленість, розпитування, обмін враженнями та обговорення. Вправи ТРВЗ-технології спрямовані на розвиток в учнів вміння створення різних текстів: розповідей, казок, віршів, створення образів, метафор, загадок. Це активізує і збагачує словник учня, вчить його вільно володіти словом, скорочує розрив між думкою і вмінням її виразити.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Державний стандарт початкової освіти [Електрон. ресурс]. Режим доступу: https://cutt.ly/UTBNpj8

2. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: Навч. посіб / І. М. Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.