ВИВЧЕННЯ СИНОНІМІВ НА ТЕКСТОВІЙ ОСНОВІ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Калашнікова Людмила

Уманський державний педагогічний 

університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. п. н., професор Кучеренко І. А.

Лексика відіграє надзвичайно важливу роль в комунікативно спрямованому навчанні рідної (української) мови. Набуті в початкових класах лексичні знання, вміння та навички користуватися лексикою рідної мови допомагають учням точніше передавати свої думки, сприяють їхньому інтелектуальному розвитку. К. Ушинський слушно зазначає: «Дитина, яка не звикла схоплювати смисл слова, неясно розуміє або зовсім не розуміє його справжнього значення і не набула навички розпоряджатися ним вільно в усній і письмовій  мові, завжди терпітиме від цієї корінної вади при вивченні будь-якого іншого предмета» [2].

Одним із важливих аспектів вивчення лексики, джерел збагачення словникового запасу й увиразнення мовлення школярів є вивчення синонімів, які надають мові точності, ясності, барвистості. Питання вивчення синонімії на уроках української мови присвячували свої роботи вчені-методисти (М. Вашуленко, Л. Марченко, В. Мельничайко та ін.).

На уроках української мови в початковій школі, відповідно до принципу текстоцентричності, актуально й ефективно опрацьовувати семантичні та стилістичні відмінності між синонімами не тільки в межах синонімічного ряду, а на основі тексту, в якому є синоніми, оскільки поза контекстом ці відмінності важко помітити. Дидактичний матеріал, який допомагав би молодшим школярам знаходити найточніші відмінності між синонімами, має включати такі типи семантичних синонімів, які відрізняються градацією, наявністю специфічної риси, широтою значення, різним стилістичним і емоційно-експресивним забарвленням.

Вправа 1. Прочитати речення. Знати синоніми. Визначити, якими відтінками лексичного значення вони відрізняються.

1. Завила яблуня, закричала... 2. Десь гриміло і гуло. 3. Раптом піднявся великий стукіт і гуркіт – весь палац затрясся і захитався. 4. В домі пусто, нелюдно, й кішки не видно. 5. Це хлопець був мужній, кремезний, сильний.

Вправа 2. Виписати синоніми. Порівняти синоніми і визначити, які з них вказують на більший ступінь вияву ознаки, дії, стану.

1. Вигляд вийшов суворий, сердитий, лихий. 2. У незвичайній, неповторній тиші зароджується світанок. 3. Керівник обвів усіх гострим, пронизливим поглядом. 4. Усі гості метушилися, сполошилися, злякались... 5. Не спиться їй, не дрімається.

Вправа 3. Прочитати речення, виписати синоніми. Визначити, на які особливості дії, названої першим синонімом, вказує другий синонім. 

1. Тут мало бачити, тут треба прискіпливо вдивитися, щоб ясною любов’ю переповнилось серце. 2. Довга жердина потикалася, спускатися стала, повзе в яму. З. Він відкинувся назад і почав сміятися, потім ще раз пильно придивився до дівчини і розреготався.

Вправа 4. Прочитати. Записати речення, підкреслити синоніми. Визначити, яким особливим почуттям (гнів, страх, досада, обурення і т. д.) відрізняється другий синонім від першого.

1. Він же мене вб’є, як муху задушить. 2. Оленка сердилася, коли чиєсь обличчя не сяяло задоволенням, тому Гаврило звелів доповісти, щоб вона не гнівалась і заспокоїлась. 3. Коза пропала. І куди ж вона провалилася, ніби її вовки з’їли?

Вправа 5. Прочитати речення. Виділені слова, які мають відтінок розмовного стилю мовлення, притаманний лише побутовому, невимушеному мовленню. Замінити синонімами, які не мають такого відмінка, і є нейтральними.

1. Бачить Іван – погані справи. Зняв ліву рукавицю, запустив у хатинку. 2. Женя гупала в двері кулаком і ногою до того часу, поки у вікнi не з’явилася голова сусідки. 3. З вікон несамовито горлали патефони. 4. Жінка бухнула каструлю з молоком на примус. 5. Через кілька хвилин п’ятеро чоловікiв вломилися в двері. 6. Ти дивися, дорогенька, щоб вони твою сестру не відлупцювали.

Вправа 6. Прочитати речення. Замінити один з виділених синонімів іншим і навпаки. Чи завжди можна зробити таку заміну?

1. Він був у розстебненій солдатській фуфайці поверх гімнастерки з відірваними ґудзиками, з розхристаним комірцем. 2. Дідусь обшукав весь сарай, ощупав усі закутки і дірки. З. На всяк випадок дядько вийняв із кобури пістолет і  засунув за пояс, під фуфайку, а кобуру заховав у сумку за сідло. 4. Тяжка драбина з тріском полетіла вздовж стіни, і, піднімаючи лопухи, голосно грюкнулась об землю. 5. Раптом просто йому на коліна перепічка впала, потім друга, і черешні посипалися.

Вправа 7. Прочитати текст. Який недолік у ньому помітили? Які слова повторюються у тексті? Дібрати до цього слова синоніми. Відредагувати текст, замінивши слово дятел синонімами.

Хто охороняє здоров’я дерев?

Це робить дятел. Цілий день проводить дятел медичний огляд своєї ділянки. Дятел перелітає з дерева на дерево, заглядає в кожну щілину. Від гострого дзьоба дятла не сховатися жодній шкідливій комасі.

Слова для довідок: великий друг лісу, лісовий лікар тощо.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Котик Т.М. Методика навчання української мови в початковій школі : Навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ, 2015. 295с.

2. Ушинский К. Избранные произведения. М.- Л., 1946. 188 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.