ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРНОЇ ОБІЗНАНАСТІ ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Зубар Інна

Уманський державний педагогічний

університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент

Побірченко О. М.

В умовах глобалізації суспільства виникає майже щоденна потреба у формуванні культурної обізнаності та самовираження особистості. Адже, становлення культури особистості як найважливішої умови її самоорганізації та саморозвитку є одним із центральних завдань сучасної початкової освіти. Зокрема, у Концепції Нової української школи викладені ключові компетентності, визначені «Рекомендаціями Європейського парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя» (18.12.2006). До їх числа належать обізнаність і самовираження у сфері культури. [2, c. 14].

Проблемам компетентнісного підходу присвячена значна кількість наукових досліджень. Стосовно ідеї навчання протягом усього життя кожна особистість «має оволодіти певною ієрархію компетентностей» [4, с. 97]. А саме: 

• ключовими компетентностями (спираються на діяльнісні процеси та проявляються в контексті структури діяльності людини; 

• загально-фаховими компетентностями (належать до певної категорії фахівців, професійна діяльність яких здійснюється на основі певного напряму, наприклад соціально-гуманітарний, економічний, педагогічний, технічний тощо); 

• спеціально-фаховими компетентностями (є частковими і набуваються у процесі підготовки за спеціальностями» [4, с. 97].

У мінливому і тісно взаємопов’язаному світі кожна людина потребує широкого спектра навичок і компетенцій, які вона має постійно розвивати протягом усього життя.

Європейський парламент і Рада Європейського Союзу 17 січня 2018 року схвалили Рамкову програму оновлених ключових компетентностей для навчання протягом життя [5].

Основні компетенції, окреслені в Рамковій програмі, спрямовані на створення засад для досягнення більш рівноправних і більш демократичних суспільств. Вони відповідають необхідності забезпечення всебічного та сталого розвитку, соціальної єдності та подальшого розвитку демократичної культури.

Отже, Рамкова програма оновлених ключових компетентностей для навчання протягом життя виділяє вісім ключових компетентностей, які необхідні громадянам для їхньої самореалізації, соціальної інтеграції, активної громадянської позиції і здатності працювати в суспільстві знань. А саме: грамотність, мовна компетентність; математична компетентність та компетентність у науках, технологіях та інженерії; цифрова компетентність; особиста, соціальна та навчальна компетентність; громадянська компетентність; підприємницька компетентність; компетентність культурної обізнаності та самовираження.

Перераховані компетентності є пов’язаними один з одним, доповнюють один одного й однаково важливі для кожної особистості. Вони мають допомогти особистості зорієнтуватися на суспільство знань у процесах безперервної освіти та саморозвитку, сприяти активній участі в житті суспільства, успішному функціонуванню та адаптації в постійно мінливому ринку праці та забезпечити додаткову цінність для кар’єрного зростання фахівців, скорочуючи розрив між бізнесом і наукою для розвитку добробуту сучасного суспільства. 

Принагідно зазначимо, що восьма ключова компетентність для навчання впродовж життя – це компетентність культурної обізнаності та самовираження. Вона належить до культурних знань індивіда. Культурна обізнаність та самовираження – це розуміння і повага до того, як ідеї і сенси у різних культурах творчо виражаються і передаються через різні галузі мистецтва і форми культури [3]. Культура, яка виражає світогляд і картину світу людини, це не просто явище у власному народі. Культурна свідомість має важливе значення для національної та міжнародної орієнтації культури [1].

Основними знаннями, вміннями, навичками та ставленнями, пов’язаними з цією компетентністю вважаються:

• знання місцевих, національних, європейських та світових культур, зокрема мов, спадщини, традицій, культурних продуктів;

• розуміння різних способів передачі ідей між творцем, учасником та аудиторією в письмових, друкованих та цифрових текстах, театральних виставах, фільмах, танцях, іграх, мистецтві, дизайні, музиці, ритуалах та архітектурі, а також у гібридних формах;

• здатність виражати та інтерпретувати з емпатією образні та абстрактні ідеї, переживати емоції у різних сферах мистецтва і формах культури;

• бути відкритим до різноманітності культурного самовираження, поважати його, а також дотримуватися етичних норм та бути відповідальним щодо інтелектуальної та культурної власності;

• бути позитивним, цікавим до світу, відкритим, готовим брати участь у культурному досвіді [5].

Зокрема, самовираження через музику та мистецтво виступає в якості альтернативної форми катарсису для врегулювання внутрішніх конфліктів та емоцій. Вибір є важливою дією через його функцію вираження себе в культурі. Вибір – це форма самовираження, оскільки люди мають здатність зробити власні уподобання та цінності відкритими для спостереження через вибір, цінують власну свободу вибору і те, що вони обрали [1, с. 39].

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Квітка О. О. Роль і місце компетентності культурної обізнаності та самовираження в системі ключових компетентностей Інноваційна педагогіка. Випуск 21. Т. 1. 2020, С. 37-40 URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/21/part_1/9.pdf (дата звернення: 03.01.2021)

2. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.

3. Рамкова програма ЄС щодо оновлених ключових компетентностей. URL: http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/15/53 (дата звернення 23.03.2021).

4. Ярмольчук Т.М. Місце цифрової компетентності у системі ключових компетентностей фахівців ІТ-напряму. Збірник матеріалів міжнар. наук.-практ. конф «Якість вищої освіти: українська національна система та європейські практики». НУБІП України, (6-7 грудня 2018 р.). Київ 2018. С. 96–98.

5. ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. URL: Available at: https://cutt.ly/NTBBPgM. (дата звернення 24.03.2021).

 

Please publish modules in offcanvas position.