ПОДОЛАННЯ НЕУСПІШНОСТІ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Богдан Діана

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент 

Шевчук І. В.

Важливою умовою підготовки молодших школярів до вивчення математики є стимулювання навчальної діяльності, яке пов’язане з безпосереднім впливом учителя на учнів з метою викликати в них інтерес до знань, до навчання. Як показали дослідження для формування в учнів початкових класів позитивного ставлення до навчання потрібно врахувати такі психолого-педагогічні умови: створення емоційно-позитивної атмосфери навчання, що ґрунтується на встановленні гуманних відносин між педагогами і учнями, індивідуальному підході; врахування вікових можливостей учнів у процесі навчання (відповідна побудова навчального матеріалу, використання різних форм і методів навчання, мотиваційної позитивної оцінки). Щоб розбудити інтерес невстигаючих учнів до навчальної діяльності, особливе значення має створення ситуації успіху. Важливу роль у її створенні має сприятлива емоційна атмосфера. Вона знижує почуття невпевненості, боязливості, тривоги. Активне дослідження даної проблеми почалося в 50-ті роки XX століття. У розробку багатьох аспектів цього питання значний вклад внесли праці сучасних психологів, дидактів, методистів (С. Рубінштейн, Д. Богоявленський, Н. Менчинська, Г. Костюк, О. Скрипченко, М. Данилов, І. Огородников, Л. Занков, Ю. Бабанський, В. Онищук, Г. Овчинников, М. Бантова, М. Богданович, Л. Варзацька та інші).

Принципові питання життєздатності шкільної освіти, а особливо математичної, важливі не тільки для шкільного життя, а й для всього суспільства, адже йдеться про формування інтелектуального потенціал країни. Саме зі збагаченням інтелектуального потенціалу держави пов’язані надії суспільства на вихід з кризового становища. Сучасна шкільна математична освіта потребує суттєвого реформування, щоб виконати своє призначення у становленні розвиваючого навчання.

Одним з головних напрямків її вдосконалення є диференціація та стабілізація навчання математики.

Математика за висловами одного з провідних своїх творців Давида Гільберта, є підґрунтям і інструментом усього точного навчання. Вона протягом багатьох століть шліфувала винахідливість людського розуму, відтворювала і вдосконалювала ту складову людського інтелекту, яку найчастіше називають математичним способом мислення. Тож недарма математика завжди була з поміж навчальних предметів у школі першочерговим.

Проблема неуспішності учнів початкових класів з математики здавен турбує педагогів. Не випадково Я.А. Коменський присвятив їй цілий ряд розділів своєї «Великої дидактики» [1].

Перш за все він вслід за Аристотелем наполягав на тому, що всі діти від природи мають бажання до знань, що всіх їх можна вчити (гл. V «Великої дидактики»).

Серед учнівського контингенту понад 30% приховано невстигаючих ( як сумно жартують педагоги: «задовільно» – пишемо, «незадовільно» – у думці). Однак ця цифра з року в рік зростає, а це свідчення того, що випускники шкіл нашої країни одержують неповноцінну середню освіту.

Як би там не було, але досить точної цифри про кількість невстигаючих у початкових школах ми не маємо, та її і не може бути доти, поки не відмовимося від переможних фанфар про успіхи системи освіти.

Вирішення поставлених перед школою завдань органічно пов’язано з найважливішою проблемою запобігання неуспішності - це, насамперед, забезпечити високу навчальну і виховну ефективність кожного року. Та відомо, що навіть сучасний урок математики не завжди стає повним надбанням усіх учнів. Серед них знайдуться такі, які неспроможні з тих або інших причин засвоїти матеріал. І, нерідко, не одного, а кількох, багатьох уроків. А це означає, що потрібно бути особливо пильним, своєчасно помічати труднощі, які виникають перед учнем у процесі навчання, найменші зміни у його психіці й поведінці, запровадити доцільну систему заходів, спрямованих на підтримання у всіх школярів інтересу до знань.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Коменський Я. А. Велика дидактика. / Я. А. Коменський // Вибрані педагогічні твори. М., 1955. - 258 с.

2. Кондратенко Г. А. Чому вам погано вчитися./ Г. А. Кондратенко //Поч. шк.-1995. - №4.- С. 16-18. 

 

Please publish modules in offcanvas position.