ЗМІСТ ТА ЗАВДАННЯ ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Артеменко Людмила

Уманський державний педагогічний 

університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник: к. п. н., доцент Лоюк О. В. 

Безпеці дитинства та безпечній поведінці дитини молодшого шкільного віку в даний час приділяється значна увага з боку держави, суспільства і системи освіти. Завдання збереження здоров’я дітей і формування у них безпечного способу життя, відповідальної поведінки щодо свого життя і здоров’я в сучасних умовах розглядаються як невід’ємна частина стратегії розвитку системи освіти. 

Особистість молодшого школяра як особливо рухлива, нестійка система особливо потребує захищеності її здоров’я, життя, інтересів, потреб, оскільки лише в умовах безпеки можливий повноцінний розвиток особистості.

Метою формування безпечної поведінки у молодших школярів є надання кожній дитині знань про особливості основних видів небезпечних ситуацій і вмінь організовувати в зв’язку з ними правильну (безпечну) поведінку. Безпечна поведінка в означеному контексті розуміється як готовність і здатність суб’єкта при настанні важких і екстремальних ситуацій зберегти свою захищеність і здатність до подальшого розвитку [4].

Формування безпечної поведінки – спеціальна теоретична, психологічна і особистісна підготовка до безпечної життєдіяльності, яка здійснюється на матеріалі підготовки до конкретних видів небезпечних і екстремальних ситуацій, небезпечних і шкідливих умов діяльності, результати якої мають узагальнений характер і сприяють безпеці в різних конкретних видах і умовах діяльності [2].

Формування безпечної поведінки включає в себе наступні аспекти:

• загальну теоретичну підготовку до безпечної життєдіяльності (осмислення загальних проблем ризику, безпеки, небезпеки);

• формування предметних умінь і навичок (видів діяльності, які здійснюються не тільки в безпечних умовах, а й в умовах ризику);

• психологічну підготовку до безпечної життєдіяльності (формування сміливості, рішучості, готовності до розумного ризику);

• розвиток якостей особистості, необхідних для безпечної життєдіяльності (проникливості, далекоглядності, гуманності, оптимістичності) [1].

В контексті формування безпечної поведінки учнів закладами освіти необхідно розв’язати наступні завдання:

• сформувати уявлення про позитивні фактори, що впливають на здоров’я;

• навчити учнів свідомо обирати вчинки, поведінку, що дозволяють зберігати і зміцнювати здоров’я;

• навчити виконувати правила особистої гігієни;

• сформувати уявлення про правильне (здорове) харчування, його режим, структуру, корисні продукти;

• сформувати уявлення про раціональну організацію режиму дня, навчання і відпочинку, рухової активності, навчити дитину складати, аналізувати і контролювати свій режим дня;

• дати уявлення з урахуванням принципу інформаційної безпеки про негативні фактори ризику щодо здоров’я дітей (знижена рухова активність, інфекційні захворювання, перевтома тощо), про існування та причини виникнення залежностей від тютюну, алкоголю, наркотиків та інших психоактивних речовин, їх згубний вплив на здоров’я;

• дати уявлення про вплив позитивних і негативних емоцій на здоров’я, в тому числі отриманих від спілкування з комп’ютером, перегляду телепередач, участі в азартних іграх;

• навчити елементарним навичкам емоційного розвантаження;

• сформувати навички позитивного комунікативного спілкування;

• сформувати уявлення про основні компоненти культури здоров’я та здорового способу життя;

• сформувати потребу дитини безбоязно звертатися до лікаря з будь-яких питань стану здоров’я, в тому числі пов’язаних з особливостями росту і розвитку [3, с. 10].

Формування безпечної поведінки є результатом тренування навичок безпечної поведінки у дитини. Крім того, важливий акцент в такому навчанні ставиться на адекватній побудові системи цінностей (забезпечується вихованням принципів здорового способу життя) і мотивів дитини (ефективно формуються в поведінковому тренінгу взаємодії).

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Андронова В. А. Формирование основ безопасного поведения в младшем школьном возрасте. Педагогические чтения в ННГУ : сборник научных статей / Отв. ред. И. В. Фролов. Нижний Новгород – Арзамас : Арзамасский филиал ННГУ, 2015. С. 491–494.

2. Березуцький В. В., Васьковець Л. А., Вершиніна Н. П. та ін. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник / За ред. проф. В. В. Березуцького. Харків : Факт, 2005. 348 с. 

3. Дильмиева Т. Р., Марчук Н. Ю., Пестова И. В. Методические материалы по вопросам формирования навыков безопасного поведения у детей и подростков. Екатеринбург : ГБОУ СО ЦППРиК «Ладо», 2014. 52 с.

4. Посмитная А. А. Формирование безопасного поведения у младших школьников на этапе поступления в школу. Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. Т. 29. С. 201–204. URL : http://e-koncept.ru/2017/770841.htm. (дата обращения: 18.12.2020 г.).

 

Please publish modules in offcanvas position.