ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ 

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Осипенко Катерина Олександрівна

Здобувачка другого (магістерського) освітнього рівня вищої освіти

Науковий керівник:

к. пед. н., доцент,

доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості 

Дзюбенко І. А.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

На сучасному етапі розвитку системи освіти помітно зросла кількість досліджень, предметом яких стало використання інформаційно-комунікаційних технологій у освітньому та виховному  процесі. 

Так як школа – один із інститутів соціалізації людини, проблема формування моральних цінностей є найактуальнішою в сучасній освіті; передбачає врахування певних особливостей, чинників, соціальних і психолого-педагогічних умов формування виховного процесу. Слід зауважити, що дана проблема потребує подальшого дослідження, зокрема аналізу методики використання та систематизації інформаційно-комунікаційних технологій виховного процесу у практичній діяльності вчителя початкової школи.

Аналіз наукової літератури свідчить, що даній проблемі  присвячені праці таких вчених, як: Н. Василенко, М. Владика, Є. Горєнкова,  І. Дичківської, Г. Жици, В. Караковського, Л. Новікової, С. Полякова, Н. Селіванова, Е. Соколова та ін.

Формування інноваційної спрямованості виховного процесу початкової школи передбачає якісні й кількісні зміни в діяльності суб’єктів виховного процесу, що забезпечують створення чи перетворення, впровадження і поширення інновацій у виховному процесі. Інноваційна спрямованість виховного процесу початкової школи характеризується відповідністю цілей, завдань, змісту виховання сучасним вимогам і потребам суб’єктів виховання, швидкістю реагування й адаптації виховного процесу до нових умов гуманізації і демократизації суспільства, активним і постійним пошуком шляхів оновлення, вдосконаленням процесу виховання, впровадженням у практику наукових досягнень, поширенням перспективного педагогічного досвіду [3, с. 158].

Виховання, як зазначав Г. Сковорода, є умовою людського буття. Оскільки кожна людина прагне прожити радісне, щасливе життя, то і виховання повинно приносити задоволення. Але слід зауважити, що ефективність такого виховного процесу забезпечує, насамперед, інноваційний потенціал освітнього закладу. 

Інноваційний потенціал освітнього закладу, за  І. Дичківською, – це здатність закладу створювати, сприймати, реалізовувати нововведення та своєчасно позбавлятися від застарілого, педагогічно недоцільного. Слід зазначити, що таке визначання акцентує увагу на тому, що інноваційний потенціал є тим підґрунтям, на підставі якого розробляються, впроваджуються нововведення [1, с. 25-28 ].

Перш за все, в інноваційній школі необхідно створити такі умови, щоб кожна дитина почувала себе там комфортно, незалежно від її індивідуальних психофізіологічних особливостей, здібностей і нахилів. Значну увагу  необхідно приділити фізичному, психічному й моральному стану учнів. Використовуючи знання з психології необхідно створити умови для того, щоб у дитини виникло внутрішнє бажання працювати, «творити себе», а це, як відомо, показник найвищого рівня виховання.

Варто наголосити на тому, що доцільність застосування інформаційно-комунікаційних технологій у виховному процесі пов’язана з результативністю й ефективністю розв’язання виховної проблеми, в якій результативність – це те, що забезпечує позитивний результат, а ефективність – співвідношення отриманих результатів з цілями і минулим досягненням у виховній практиці [2, с. 108]. 

Також, варто зазначити, що процес формування інноваційної спрямованості виховного процесу у загальноосвітній школі  включає певні шляхи, а саме: актуалізацію мотивації педагогів до інноваційної виховної діяльності; удосконалення знань педагогів та набуття ними досвіду організації інноваційної виховної діяльності з використанням інформаційно-комунікативних технологій; організація творчої взаємодії суб’єктів виховного процесу загальноосвітньої школи на основі його інноваційної спрямованості; управління інноваціями у виховному процесі початкової школи.

Процес формування інноваційної спрямованості виховного процесу початкової школи включає в себе 4 етапи ( підготовчий, організаційний, операційний, продуктивний). Вони передбачають послідовні дії суб’єктів виховання, що забезпечують формування інноваційної спрямованості виховного процесу початкової школи [3, с. 159].

Отже, на підставі аналізу літератури,  можна зробити висновок, що формування інноваційної спрямованості виховного процесу початкової школи буде ефективним, якщо здійснюватиметься відповідно до науково обґрунтованих теоретичних положень і врахування позитивного практичного досвіду шляхом реалізації обґрунтованої її системи. А її основою є інноваційний потенціал початкової школи, який забезпечує якість виховних інновацій та ефективність їх впровадження. 

Список використаної літератури

1. Василенко Н. В. Інноваційний потенціал школи. Директор школи. 2011. № 3. 25-28 с.

2. Шрагіна Л. І. Технологія ТВРЗ. Інноваційні технології в початковій школі. Київ: Шк. Світ, 2008. 112 с. 

3. Алфімов Д. В. Інноваційна освітня система: шляхи відродження. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: зб. наук. праць. / ред. кол. Л. І. Даниленко та ін. Київ : Логос, 2018. 158-160 с. 

 

Please publish modules in offcanvas position.