ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНИХ СМАКІВ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ УКРАЇНСЬКОЇ ПІСНІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Деркач Ірина Василівна

Здобувачка другого (магістерського) освітнього рівня вищої освіти

Науковий керівник:

к. пед. н., доцент,

доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості 

Добридень А. В.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

 

Проблема формування естетичних смаків учнів початкової школи засобами української пісні є актуальною, оскільки вона сприяє розвитку культурної свідомості, музичної освіти, емоційного розвитку, збереженню національної ідентичності учнів. 

Система естетичного виховання спрямована на навчання дітей бачити красу у світі навколо них, в повсякденному житті та вчинках людей. Вчитель початкових класів відіграє важливу роль у цьому процесі, оскільки саме він створює основу для всебічного гармонійного розвитку особистості. Саме педагог надає учням знання та уявлення про культурні цінності, а також вчить їх активно використовувати і застосовувати ці знання на практиці. 

Такі вчені як О. Савченко, В. Сухомлинський, К. Ушинський мають значний внесок у теоретичні та практичні аспекти освітньо-виховного процесу, а також у визначення сутності сензитивності молодшого шкільного віку до естетичного виховання та творчого художньо-образного розвитку. У своїх працях І. Бех, Л. Божович, Л. Виготський, В. Давидов, С. Діденко, О. Леонтьєв довели, що період молодшого шкільного віку є найбільш інтенсивним у відношенні формування естетичного смаку та розвитку творчості.

Естетичне виховання учнів молодшого шкільного віку є важливою складовою освітнього процесу. У цьому віці діти мають велику сензитивність до мистецтва, краси і естетичних вражень. Відповідно, стимулювання їхнього естетичного розвитку є важливим завданням для вчителів та батьків.

Під час естетичного виховання учнів молодшого шкільного віку важливо забезпечити їм доступ до різноманітних видів мистецтва, таких як живопис, музика, танець, література тощо. Це можна реалізувати через проведення музичних та художніх занять, відвідування музеїв, театрів, концертів, організацію творчих проектів та виставок.

Учні молодшого шкільного віку повинні мати змогу випромінювати свої почуття і думки через творчість. Важливо надавати їм можливість малювати, співати, танцювати, грати на музичних інструментах, складати власні твори та брати участь у колективних художніх проектах. Це сприятиме розвитку їхньої творчої уяви, емоційної сфери, моторики та соціальних навичок.

При естетичному вихованні молодших школярів важливо також враховувати індивідуальні особливості та інтереси. Вчителі та батьки можуть сприяти розвитку естетичних смаків, визначаючи та підтримуючи учнівські уподобання щодо мистецтва, а також надаючи можливості для самовираження та дослідження. Усе це сприятиме розширенню світогляду учнів, розвитку творчого та критичного мислення, посиленню емоційного інтелекту та вихованню в них ціннісного ставлення до мистецтва і краси. 

Формування естетичних смаків учнів початкової школи засобами української пісні відіграє важливу роль у розвитку естетичного смаку і сприяє загальному розвитку особистості. Адже вивчення української пісні допомагає учням початкової школи розширити своє музичне сприйняття та розуміння культурної спадщини свого народу. Через пісню учні ознайомлюються з народними мелодіями, поезією, традиціями, що сприяє пізнанню української культури.

Виконання української пісні також розвиває музичні навички та виразність учнів. Вони мають можливість вчитися розпізнавати ритм, мелодію, емоційний вираз пісень, а також самостійно виконувати їх. Це розвиває їхній музичний слух, голосові можливості, вміння співпрацювати в групі під час колективного виконання.

Крім того, українська пісня може передавати різноманітні емоції, настрої та цінності. Вона допомагає учням розуміти та відчувати красу музичних творів, а також розкриває перед ними поетичний світ української лірики. Саме це сприяє розвитку емоційної сприйнятливості, творчої уяви та естетичного смаку учнів молодшого шкільного віку.

Отож, вивчення української пісні є значущим засобом формування естетичних смаків учнів початкової школи. Це сприяє розвитку музичних навичок, поглибленню культурного розуміння та вихованню ціннісного ставлення до української музичної спадщини.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Добридень А. В. Розвиток творчої особистості учня у процесі виховної роботи педагога. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/9102 (дата звернення 19.07.2023).

2. Мовчан В. С. Естетика : навчальний посібник. Київ : Знання, 2011. 527 с.

3. Муха О. Я. Естетичний смак в динаміці розвитку: структурно факторний аналіз. Вісник Дніпропетровського університету, 2012. №9/2. С. 46-52.

4. Сухомлинський В. О. Естетичне виховання і культура почуттів. Вибрані твори: У 5 т . Т 1. 134 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.