ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ ПРО ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ В УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Долока Діана Олегівна

Здобувачка другого (магістерського) освітнього рівня вищої освіти

Науковий керівник:

к. пед. н., доцент,

доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості 

Добридень А. В.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Проблема формування знань про здоровий спосіб життя в учнів молодшого шкільного віку є досить актуальною і має велике значення для сучасного суспільства. Враховуючи зростання проблем зі здоров’ям серед дітей, таких як: зайва вага, недостатня фізична активність, неправильне харчування, психологічні проблеми, важливо вживати заходи, що спрямовані на формування здорових звичок у дітей з самого раннього віку.

У роботах таких авторів, як А. Алчевська, С. Боткін, Г. Ващенко, Д. Локк, І. Мечников, С. Русова, К. Шинський, висвітлено питання формування та виховання потреб у здоровому способі життя у дітей. Вони досліджували ці аспекти з різних наукових позицій, враховуючи філософські, медичні та психологічні погляди.

У працях М. Амосова, Г. Апанасенко, Є. Бойченко, К. Бондаревської, Г. Борисова, І. Брехмана, О. Ващенко, М. Гончаренко, Г. Зайцева, В. Казначеєва, Ю. Лисицина, А. Маслоу, С. Попова, В. Петленко, А. Степанова, Т. Сущенко, Л. Татарнікової, А. Щедріната представлено питання здоров’язберігаючого виховання.

Концептуальні засади гігієнічного навчання та виховання дітей, як частини процесу формування здорового способу життя, були висвітлені в дослідженнях М. Антропової, З. Громової, І. Кононова, А. Хрипкової та інших вчених. 

В цілому, вищезазначені дослідники свої праці спрямовували на вивчення та вдосконалення підходів до формування здорового способу життя у дітей, а також на розробку стратегій, програм для превенції захворювань та проблем, пов’язаних зі здоров’ям.

Навчання дітей про здоровий спосіб життя повинно охоплювати різні аспекти, включаючи:

  •  фізичну активність;
  • здорове харчування;
  • режим дня;
  • особисту гігієну;
  • психологічне благополуччя;
  • соціальні навички. 

Діти молодшого шкільного віку є вразливою групою, яка швидко вбирає нові знання та формує звички, тому саме в цьому віці важливо почати формувати правильне ставлення до свого здоров’я.

Навчання про здоровий спосіб життя можна проводити як у школі, так і вдома. У школах можуть бути організовані спеціальні заходи фізичної культури, виховні години, що стосуються проблем здоров’я, тематичні проекти, щодо здорового харчування та активного способу життя. Також вчителі можуть давати корисні поради, практичні рекомендації щодо збереження здоров’я учнів та їх оточення.

Вдома батьки відіграють ключову роль у формуванні здорових звичок у дітей. Вони можуть включати фізичну активність до родинного розкладу, забезпечувати здорове харчування, обмежувати час, проведений перед екранами пристроїв, вчити дітей емоційному благополуччю та умінню розуміти свої почуття.

Тож, представимо вашій увазі корисні поради, які сприятимуть формуванню здорового способу життя молодших школярів:

Фізична активність:

• Забезпечуйте щоденну фізичну активність принаймні 1 годину на день. Це можуть бути ігри на подвір’ї, спортивні заняття, прогулянки або велосипедні прогулянки.

• Заохочуйте дитину брати участь у спортивних секціях або заняттях, що відповідають її інтересам.

• Стимулюйте активні ігри під час перерв у навчанні, залучайте дитину до фізичних активностей вдома.

Здорове харчування:

• Забезпечуйте регулярне харчування з різноманітною і збалансованою дією, включаючи овочі, фрукти, злаки, білкові продукти та нежирні молочні продукти.

• Обмежуйте споживання шкідливих продуктів, таких як газовані напої, фаст-фуди, солодощі.

• Запроваджуйте звичку снідати перед виходом у школу та обідати здоровими стравами, що містять необхідні поживні речовини.

Режим дня:

• Встановлюйте регулярний режим сну, забезпечуючи дитині відповідну кількість годин сну відповідно до її віку (8-10 годин).

• Встановлюйте розумні обмеження на екранний час, включаючи телевізор, комп’ютери, смартфони та ігрові приставки.

• Регулюйте режим навчання, ігор та дозвілля, забезпечуючи час для активних і творчих занять.

Гігієна:

• Навчіть дітей правильним прийомам особистої гігієни, включаючи регулярне миття рук, чистку зубів та догляд за тілом.

• Пояснюйте важливість чистоти та дотримання гігієнічних норм під час гри та спілкування з іншими дітьми.

Психологічне благополуччя:

• Створюйте сприятливу атмосферу вдома та в школі, де дитина може відчувати підтримку та розуміння.

• Заохочуйте позитивне сприйняття себе та інших, сприяйте розвитку емоційної інтелігенції та міжособистісних навичок.

• Стимулюйте здорове самопочуття та розвиток позитивних рис особистості, таких як самодисципліна, впевненість та відповідальність.

Ці практичні поради можуть бути початковим кроком для формування здорового способу життя у молодших школярів. Важливо бути прикладом для дітей і забезпечити постійну підтримку та мотивацію для здорових звичок.

Отож, формування знань про здоровий спосіб життя в учнів молодшого шкільного віку має на меті не лише надати дітям необхідні знання, але й допомогти їм сформувати позитивні ставлення та навички, які вони зможуть зберігати протягом усього життя. Це сприятиме здоров’ю, фізичному та психологічному розвитку і загальному благополуччю.

Список використаних джерел

1.Бойченко Т. Є. Освітні профілактичні програми. Київ : Главник, 2016. 128 с. 

2.Добридень А. В. Теоретичні аспекти здоров’язбережувальної компетентності майбутніх учителів початкової школи. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/8968 (дата звернення 20.07.2023).

3.Добридень А. В. Поняття «здоров’я» та «здоровий спосіб життя»: аспекти змісту. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/15426 (дата звернення 20.07.2023).

4.Страшко С. В. Методика навчання основ здоров’я валеології та безпеки життєдіяльності. Навчальна програма. Київ : Освіта України, 2016.

 

Please publish modules in offcanvas position.