ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УМОВАХ НОВОЇ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Кузьменко Світлана Юріївна

Здобувачка другого (магістерського) 

освітнього рівня вищої освіти

Науковий керівник:

к. пед. н., доцент,

доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості 

Добридень А. В.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

 

Проблема патріотичного виховання учнів початкових класів в контексті Нової початкової школи є досить актуальною, адже зміни в освітній системі, спрямовані на формування нової моделі навчання, вимагають вдосконалення підходів до патріотичного виховання молодших школярів.

У сучасному світі, де глобалізація та технологічний прогрес набувають все більшого значення, патріотичне виховання стає важливим чинником, що сприяє зміцненню національної ідентичності та почуття приналежності до своєї країни. У контексті Нової початкової школи, яка спрямована на розвиток компетентностей учнів та активну взаємодію вчителя та учня, патріотичне виховання набуває нового формату. Враховуючи зміни в освітній системі, посилення ролі самостійної роботи учнів та використання інноваційних методів навчання, патріотичне виховання стає невід’ємною складовою цілісного розвитку особистості учня.

Патріотичне виховання учнів початкових класів має багато переваг, адже воно сприяє формуванню почуття гордості за свою країну, розумінню її історії, культури та традицій, сприяє розвитку патріотичної свідомості, відповідальності перед Батьківщиною, ціннісних орієнтацій, таких як любов до своєї країни, повага до символів національної ідентичності та бажання брати участь у розвитку своєї країни.

Застосування патріотичного виховання в умовах Нової початкової школи відкриває широкі можливості для вчителів і методистів з поглибленням та розширенням засобів і підходів до патріотичного виховання. Ураховуючи інтерактивний та діяльнісний характер нової освітньої моделі, вчителі можуть застосовувати різноманітні форми роботи, а саме:

• проектна діяльність;

• виховні заходи;

• ігрові ситуації;

• дискусії, диспути;

• волонтерство.

Крім того, патріотичне виховання у Новій початковій школі передбачає використання різноманітних навчальних методів, таких як:

• інтерактивне вивчення історії, мистецтва та культури країни;

• вивчення національних символів та традицій;

• ігрові технології;

• організацію екскурсій;

• зустрічей з представниками різних сфер життя та культури. 

Нова початкова школа надає чудову можливість вчителям та методистам впроваджувати інноваційні підходи у патріотичному вихованні. Вона сприяє активній участі учнів у навчальному процесі, розвитку їх особистості та використанню різноманітних методів, спрямованих на формування патріотичного світогляду.

Одним з ефективних методів патріотичного виховання є використання ігрових технологій. Ігри допомагають учням не лише засвоювати інформацію про свою країну, а й розвивати в них почуття гордості та прив’язаності до нації. Важливо, щоб ігри були осмислені, спрямовані на досягнення конкретних педагогічних цілей, і мали різні форми, включаючи ігри-рольові, ігри-дослідження та ігри-симулятори.

Також, проектний метод є ефективним інструментом у патріотичному вихованні учнів. Цей метод дозволяє учням активно досліджувати різні аспекти своєї країни, залучатися до проектів, спрямованих на вивчення історії, культури, природних багатств та видатних постатей. Виконання проектів сприяє не лише засвоєнню знань, а й розвитку дослідницьких навичок, творчого мислення та самостійності учнів.

Це допомагає учням усвідомити своє місце в суспільстві, розкрити творчий потенціал і відчути себе активними учасниками розвитку своєї країни.

Однак, при формуванні патріотичних почуттів учнів початкових класів у Новій початковій школі необхідно враховувати індивідуальні особливості кожного учня та розвивати в них критичне мислення, здатність до самовираження, пошуку власної національної ідентичності. Також важливо забезпечити партнерську співпрацю з батьками, оскільки сімейний контекст є значущим фактором у формуванні патріотичних цінностей.

Нова початкова школа, зорієнтована на розвиток особистості учня та активну діяльність, надає вчителям та методистам широкий простір для впровадження інноваційних підходів у патріотичному вихованні. Спільна праця вчителя та учня, активне залучення до дослідницької діяльності, використання ігрових технологій та проектного методу сприяють залученню учнів до пізнання історії, культури, традицій своєї країни, розвитку патріотичної свідомості та відчуття гордості за свою націю.

Крім того, важливим аспектом патріотичного виховання в початковій школі є розвиток громадянської свідомості та відповідальності учнів. Учитель може організовувати заняття, спрямовані на формування ціннісних орієнтацій, етичних норм і правил поведінки, а також навчання толерантності, поваги до інших культур та традицій. Важливо стимулювати учнів до активної участі в громадському житті, проводити уроки з громадянської освіти та сприяти розвитку в учнів почуття громадянської приналежності.

Однак, успішне патріотичне виховання учнів початкових класів потребує не лише зусиль вчителів, але й активної співпраці з батьками. Сімейне оточення відіграє важливу роль у формуванні патріотичних цінностей у дитини. Вчителі можуть організовувати зустрічі з батьками, батьківські збори та спільні заходи, де родичі можуть ділитися своїми знаннями, досвідом та цінностями, сприяючи формуванню патріотичного світогляду учнів.

Отже, патріотичне виховання учнів початкових класів в умовах Нової початкової школи є актуальною темою, оскільки воно відіграє важливу роль у формуванні громадянськості, національної ідентичності та розуміння учнів важливості своєї країни. Зміни в сучасному світі, геополітичні перетворення та глобалізація вимагають зосередження зусиль на формуванні патріотичних цінностей серед молодого покоління.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.Добридень А.В. Проблема громадянсько-патріотичного виховання молодших школярів у педагогічній теорії і практиці. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/9103 (дата звернення 20.07.2023).

2.Добридень А.В. Національно-патріотичне виховання студентів у закладах вищої педагогічної освіти. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/8970 (дата звернення 20.07.2023).

3.Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді: додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641. Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки України. 2015. № 8. С. 87-95.

 

Please publish modules in offcanvas position.