ПІЗНАВАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Лавриненко Діана Григорівна

Здобувачка другого (магістерського) 

освітнього рівня вищої освіти

Науковий керівник:

к. пед. н., доцент,

доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості 

Добридень А. В.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

З розвитком нових технологій та Інтернету дистанційне навчання стає все більш доступним та розповсюдженим, що робить його актуальним для учнів починаючи з початкової школи. Із спалахом Пандемія COVID-19, яка розпочалася в 2020 році, змусила багато країн перейти на дистанційне навчання, що стало необхідністю для збереження здоров’я учнів та педагогів. Для нашої країни дистанційне навчання продовжується у зв’язку з нападом рф на мирне населення України, що негативно відображається на освітньому процесі всіх закладів освіти. 

Дистанційне навчання учнів початкової школи – це процес надання освіти та навчання дітей віком від 6 до 11 років, використовуючи засоби технологій та інтернету для здійснення освітніх та виховних активностей. Зазвичай це означає, що учні можуть навчатися з використанням комп’ютерів, планшетів, смартфонів та іншого цифрового обладнання з використанням спеціальних платформ та програм. 

Дистанційне навчання для учнів початкової школи може включати різноманітні елементи, а саме:

Відеоуроки. Вчителі можуть записувати відеоуроки, де пояснюють новий матеріал або розглядають певну тему. Це дозволяє учням переглядати матеріал у зручний для них час та темп.

Інтерактивні заняття. Вчителі можуть використовувати спеціальні онлайн-інструменти, які дозволяють здійснювати взаємодію з учнями, задавати питання, проводити групові дискусії тощо.

Електронні підручники. Учні можуть мати доступ до електронних підручників або навчальних матеріалів у цифровому форматі.

Виконання завдань та контрольні роботи. Учні можуть здавати різні завдання та контрольні роботи в електронному вигляді, а вчителі можуть оцінювати їх результати та надавати зворотний зв'язок.

Взаємодія з вчителем. Комунікація з вчителем може здійснюватися через електронні листи, чати або відеоконференції, що дозволяє учням задавати питання та отримувати допомогу з навчання.

Розвивальні ігри та активності. Для залучення учнів до навчання можуть використовуватися різноманітні інтерактивні ігри та активності.

Розклад занять. Важливо зберігати розклад занять, щоб учні мали структурований режим навчання та відпочинку.

Дистанційне навчання впливає на учнів початкової школи по-різному, і воно може мати певні недоліки, а саме:

Обмежений безпосередній контакт з вчителем. Важливою складовою успішного навчання молодших школярів є особистий контакт з вчителем. Дистанційне навчання може обмежувати можливість безпосереднього спілкування та задавання запитань в реальному часі, що ускладнює процес засвоєння матеріалу.

Відсутність соціальної взаємодії. Учні початкової школи в процесі навчання потребують взаємодії з однокласниками, спільних проектів та групових завдань. Дистанційне навчання може обмежувати можливості для цієї соціальної взаємодії, що негативно позначається на соціальному розвитку та самопочутті учнів.

Потреба у більшій самостійності. Дистанційне навчання вимагає від учнів більшої самостійності та самодисципліни. У молодших школярів можуть бути складнощі з організацією свого часу та самоконтролем, що негативно впливає на їх успішність.

Технологічні обмеження. Не всі учні мають рівний доступ до необхідної технології та Інтернет-з’єднання, що створює нерівності в можливостях отримання якісної освіти.

Втома та концентрація. Довгі години перед екраном можуть призводити до швидкої втоми та зниження концентрації у молодших школярів. Це негативно впливає на їх здатність засвоювати і утримувати увагу під час навчальних занять.

Варто враховувати, що недоліки дистанційного навчання можуть бути пом’якшені або подолані за допомогою використання підтримки вчителів, розробки спеціалізованих матеріалів й інструментів, адаптації програм і методик до онлайн-середовища, а також залучення батьківської підтримки і співпраці.

Проте, дистанційне навчання для учнів початкової школи також може мати свої переваги, а саме:

Гнучкий режим навчання. Дистанційне навчання дозволяє учням самостійно планувати свій розклад, виконувати завдання та переглядати відеоуроки в зручний для них час. Це дозволяє адаптувати навчання до індивідуальних потреб і ритму учнів.

Збереження часу та зручність. Відсутність необхідності у фізичній присутності у школі дозволяє учням та їх батькам заощадити час на дорогу. Вони можуть займатися навчанням в комфортних умовах вдома, що сприяє зручності та ефективності.

Індивідуалізація та самостійність. Дистанційне навчання надає можливість учням більш самостійно працювати над завданнями, просуватися у власному темпі та розвивати навички самоорганізації. Вони можуть вибирати способи навчання, які відповідають їхнім потребам та здібностям.

Використання технологій. Дистанційне навчання надає можливість використовувати різноманітні цифрові інструменти, ресурси та платформи, які сприяють активному та цікавому навчанню. Учні можуть використовувати відеоуроки, інтерактивні завдання, спеціалізовані програми та інше, що може зробити процес навчання більш цікавим.

Можливість більш широкої співпраці. Дистанційне навчання дозволяє учням брати участь у віртуальних дискусіях, спільних проектах та групових завданнях з учнями з різних місць і навіть країн. Це дає можливість розширити їхні комунікативні навички та розуміння різних культур.

Варто враховувати, що переваги дистанційного навчання можуть бути максимізовані за умови належного планування, підтримки вчителів та батьків, забезпечення доступу до необхідних ресурсів та розвитку навичок саморегуляції та самоорганізації учнів.

Звісно, дистанційне навчання має свої виклики. Воно вимагає додаткового зусилля з боку батьків, які мають контролювати та підтримувати навчальний процес у домашніх умовах. Також, деякі учні можуть відчувати недостатню соціальну взаємодію, яка зазвичай присутня у шкільному середовищі. Тому важливо забезпечувати можливості для віртуальних зустрічей з однокласниками та спілкування в онлайн-групах.

Впровадження дистанційного навчання у початкових класах вимагає пильного спостереження, аналізу результатів та постійного вдосконалення методів, щоб забезпечити якісну освіту та підтримку учнів у їхньому навчанні.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.Добридень А. В. Ігрові педагогічні технології у процесі підготовки майбутнього вчителя початкової школи. URL : https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/7273 (дата звернення 22.07.2023).

2.Добридень А. В. Комп’ютерні технології як засіб інформатизації навчально-виховної діяльності шкільної молоді. URL : https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/5850 (дата звернення 22.07.2023).

3.Добридень А. В. Організація взаємодії викладача зі студентами ЗВО в умовах дистанційного навчання. URL : https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/15139 (дата звернення 24.07.2023).

4.Добридень А. В. Особливості впровадження дистанційного курсу «Основи педагогічної майстерності» для студентів педагогічної спеціальності. URL : https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/15141 (дата звернення 24.07.2023).

 

Please publish modules in offcanvas position.