ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Матвеєва Валентина Олександрівна

Здобувачка другого (магістерського) освітнього рівня вищої освіти

Науковий керівник:

к. пед. н., доцент,

доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості Добридень А. В.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Реалії сьогодення визначають необхідність формування громадянина нового типу – освіченого, критично мислячого, відповідального, здатного до активних дій у місцевій громаді, суспільстві, країні. 

Концепція розвитку громадянської освіти в Україні [1], базується на необхідності створити сприятливі умови для формування та розвитку громадянських компетентностей людини на всіх рівнях освіти та в усіх складниках освіти, що дасть змогу громадянам краще розуміти та реалізувати свої права в умовах демократії, відповідально ставитися до своїх прав та обов’язків, брати активну участь у суспільно-політичних процесах, а також усвідомлено забезпечувати захист, утвердження та розвиток демократії.

Під громадянською освітою розуміється освіта на основі національних та загальнолюдських цінностей, спрямована на формування та розвиток громадянських компетентностей, які надають особі можливість реалізовувати і захищати права та свободи людини і громадянина, відповідально ставитися до прав та громадянських обов’язків, дотримуватися їх, відігравати активну роль у суспільному житті з метою захисту демократії і верховенства права, а також на усвідомлення громадянами, що носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ [1].

Завданнями громадянської освіти є:

- сприяння формуванню громадянської національної та культурної ідентичності;

- сприяння всебічному розвитку і функціонуванню державної мови в усіх сферах суспільного життя, підвищення духовного рівня Українського народу та усвідомлення його моральних норм;

- формування поваги до честі та гідності, прав і свобод людини, здатність їх захищати;

- формування громадянської відповідальності за суспільно-політичні процеси, набуття навичок здійснення демократичного управління на місцевому рівні та участі громадян в управлінні державними справами;

- формування і розвиток критичного мислення та медіаграмотності, вміння їх практично застосовувати;

- впровадження ідей інклюзивного навчання;

- формування активної життєвої позиції, здатності до громадських ініціатив і волонтерства;

- формування навичок конструктивної міжособистісної та суспільної взаємодії, яка ґрунтується на взаємоповазі, обміну досвідом і співпраці; впровадження принципів солідарності та турботи про спільне благополуччя [1].

Початкова освіта відіграє ключову роль у навчанні та вихованні школярів які в майбутньому мають бути готові до існування та взаємодії в демократичному суспільстві. Зокрема вона сприяє набуттю досвіду суспільного життя, розвиває навички співпраці, критичного мислення, формує відповідні норми поведінки, демократичну культуру та ін. Початкова освіта є тим підґрунтям на якому вибудовується шкільна система громадянської освіти. Вона визначає подальший процес формування особистості, її світогляду і загального розвитку.

Особливістю громадянської освіти в початковій школі є формування елементарних знань про державу, закони, права і відповідальність людини і громадянина, основні моральні цінності і норми поведінки.

Одним із основних завдань Нової української школи є формування в молодших школярів громадянської компетентності. Вона передбачає виховання свідомого громадянина, патріота, професіонала, людину, світогляд і спосіб мислення якої спрямовані на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.

Зокрема, діяльність учителя в НУШ спрямовується на розвиток в молодших школярів критичного мислення, усвідомлення та відстоювання власної позиції, уміння дискутувати та знаходити порозуміння. Прикладом цього слугують обговорення з дітьми філософських питань таких , як: що таке життя, чому воно – найвища цінність; наші права закінчуються там, де починаються права іншої людини; незнання закону не звільняє від відповідальності та ін.

Відтак, можна з упевненістю стверджувати, що сучасна освіта не залишається осторонь важливих суспільних процесів і перетворень. А такі поняття, як демократія, права людини, відповідальність, рівність, повага до людської гідності, повага до різноманіття, стають такими, що обговорюються не лише правозахисниками, але й молодшими школярами.

 

Список використаних джерел

1. Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні. СХВАЛЕНО розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 710-р. (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2022 р. № 893-р). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80#Text  (дата звернення 25.09.2023)

 

Please publish modules in offcanvas position.