ФОРМУВАННЯ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЕСТЕТИЧНИХ ПОЧУТТІВ ЗАСОБАМИ ХУДОЖНЬО-ТВОРЧОГО ОСВОЄННЯ ПРИРОДИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Мосійчук Світлана Олександрівна

Здобувачка другого (магістерського) освітнього рівня вищої освіти

Науковий керівник:

к. пед. н., доцент,

доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості 

Добридень А. В.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Розвиток естетичної культури та сприйняття краси є важливим аспектом освіти, особливо на ранніх стадіях дитячого розвитку. Сучасна соціокультурна ситуація, пов’язана із зростаючою важливістю технологій та віртуального середовища, може призвести до зниження здатності учнів молодшого шкільного віку адекватно сприймати й оцінювати навколишній світ з естетичного погляду. У зв’язку з цим, стає все більш актуальною задача формування естетичних почуттів у молодших школярів, особливо засобами художньо-творчого освоєння природи.

Українські педагоги, такі як: Е. Водовозова, Е. Михеєв, С. Русова, К. Ушинський, проводили дослідження щодо проблеми естетичного виховання. Філософсько-естетичні аспекти цієї теми розглядали у своїх наукових працях В. Андрущенко, Ю. Борева, І. Гончарова, М. Киященко, В. Ядов та інші. Соціологи, зокрема Л. Аза, С. Войтович, М. Горлач, В. Тарасенко, також звертали увагу на естетичне виховання, як і культурологи П. Гнатенко, З. Гіптерс, Є. Семенюк. Психологічні аспекти естетичного виховання розкривали вчені, такі як: Б. Ананьєв, Л. Божович, Л. Виготський, І. Кон, Б. Теплов та інші.

Естетичні почуття учнів початкових класів можуть бути досить вразливими та формуватися під впливом різних факторів. Важливо зрозуміти, які дитина має унікальні смаки, інтереси, як сприймає красу, і тоді вчителі й батьки зможуть сприяти розвитку їх естетичних почуттів.

Вашій увазі пропонуємо кілька способів, за допомогою яких можна сприяти розвитку естетичних почуттів учнів початкових класів, а саме:

Мистецька освіта. Включення мистецтва (малювання, музика, танці) у програму навчання допоможе школярам розвивати свою творчість та сприймати різні вирази мистецтва.

Читання та розповіді. Підбирайте дитячі книжки з яскравими ілюстраціями, що стимулюють уяву, допомагають розуміти красу природи та мистецтва.

Природа. Організовуйте екскурсії до парків, садів, озер, лісів, де вихованці зможуть насолоджуватися природнім довкіллям і розвивати естетичне сприйняття природи.

Творчі проєкти. Давайте дітям можливість виражати свою творчість через малювання, ліплення, роботу з різними матеріалами.

Підтримка у хобі. Допомагайте учням знайти та розвивати свої хобі, такі як малювання, музика, танці, гра на музичних інструментах, що допоможе розвинути їхні естетичні здібності.

Дослідження мистецтва. Проводьте з молодшими школярами дискусії про відомих художників, композиторів та інших митців, вивчайте їх твори і стимулюйте дітей розуміти й аналізувати мистецькі твори.

Краса в повсякденному житті. Звертайте увагу учнів на красу, яка оточує їх у повсякденному житті (в оформленні кабінету, шкільних класів, під час виходу на прогулянку тощо).

Підтримка позитивного сприйняття тіла. Допомагайте школярам розуміти красу різних тіл, розповідайте про різноманітність та індивідуальність кожної людини.

Зрозуміло, що учні молодшого шкільного віку мають різний рівень розвитку естетичних почуттів, тому важливо сприймати їх уподобання і побажання та надавати підтримку у виявленні власної краси і творчості.

Формування у молодших школярів естетичних почуттів засобами художньо-творчого освоєння природи є актуальною проблемою з педагогічної точки зору. Враховуючи те, що учні активно проявляють свою творчість та уяву, важливо використовувати різноманітні форми і методи роботи з метою формування естетичного сприйняття. Застосування художньо-творчих методів та прийомів у навчальному процесі дає змогу залучити вихованців до активного самовираження, розвитку власної художньо-творчої особистості, а також розширює можливості їх сприйняття та розуміння природи.

Художньо-творчі методи навчання є ефективними засобами стимулювання творчості, самовираження та розвитку уяви учнів. Вони сприяють активному залученню вихованців до навчального процесу, сприятимуть їх творчій активності та розширюють можливості їхнього сприйняття та розуміння навколишнього світу. Вашій увазі пропонуємо художньо-творчі методи навчання, які можна використовувати в практичній діяльності, а саме:

Малюнок та живопис. Запропонуйте учням малювати зображення, пов’язані з темою уроку. Це дозволить їм виразити свої думки та почуття через мистецтво, а також поглибити розуміння теми, що вивчають.

Колаж. Дайте учням можливість створювати колажі, використовуючи різні матеріали, такі як фотографії, вирізки з журналів, тканини тощо. Це дозволить їм виразити свою творчість та уяву, а також організувати й упорядкувати інформацію.

Моделювання. Запропонуйте учням виготовляти моделі предметів або явищ, пов’язаних з темою уроку. Вони можуть використовувати глину, папір, пластилін, дерев’яні палички тощо. Це сприяє розвитку їх моторики, творчого мислення та конкретизує навчальний матеріал.

Фотографічні проекти Пропонуйте учням робити фотографії, які відображають певний аспект теми уроку або навколишнього середовища. Це дозволить їм розвивати спостережливість, креативність та сприйняття краси. Учні можуть використовувати сучасні технології, такі як смартфони або планшети, для фотографування та обробки зображень. Це сприяє їх розумінню та аналізу теми, що вивчають через візуальне сприйняття.

Драматична гра. Запропонуйте учням створювати міні-вистави або ролеві ігри, де вони можуть втілити різні персонажі або ситуації, пов’язані з природою або темою, що розглядають на уроці. Це дозволить їм розвивати комунікативні навички, сприймати різні точки зору та відчувати емоційне занурення у проблематику.

Творчі проекти. Запропонуйте учням створювати творчі проекти, такі як виготовлення книжок, колекцій фотографій, відео презентацій, що відображають їх дослідження та розуміння природи. Це дозволить їм виявити свої ідеї та власну творчу інтерпретацію теми, що вивчають.

Отож, художньо-творчі методи навчання розширюють можливості учнів у процесі вивчення природи, сприяють їх розвитку як особистостей, підтримують творчий підхід до навчання, розширюють їх розуміння та сприйняття навколишнього світу. Використання вище окреслених методів стимулює активність, самовираження та розвиток естетичного смаку учнів молодшого шкільного віку у процесі освоєння природи.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Захаренко О. А. Слово до нащадків. Київ : СПД Богданова А. М., 2016. 100 с. 

2. Колток Л. Б. Уроки серед природи в рамках Нової української школи. Збірник наукових праць «Педагогічні науки» №88. 2019. С. 42.47.

3. Савченко О. Вивчення особистості молодшого школяра як передумова успішної організації його навчальної діяльності. Початкова школа. 2012. №3. С. 1-6.

 

Please publish modules in offcanvas position.