СПІЛКУВАННЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Зубко Анастасія Романівна

Здобувачка вищої освіти «Бакалавр»

Науковий керівник:

Викладач-стажист кафедри виховних технології та педагогічної творчості

Поліщук О. А.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Спілкування відіграє важливу роль у діяльності сучасного вчителя . Педагог завжди знаходиться у взаємодії з  соціумом . Для цього він повинен мати навички ораторського мистецтва , етично себе поводити та виявляти повагу до кожної індивідуальності .

Педагогічне спілкування — це форма комунікативної взаємодії вчителя з учнями, їхніми батьками, колегами, у якій реалізуються наперед визначені педагогічні функції та яка спрямована на інтелектуально-особистісне зростання учнів . [3]

Специфіка педагогічного спілкування в тому, що воно являє собою складний і суперечливий діалог, оскільки в ньому одночасно бере участь багато суб’єктів, відбувається своєрідна взаємодія інтелектів, емоційних сфер, волі, характерів різних за віком, статусом, рівнем розвитку учасників. Тому педагогічне спілкування за своїм характером може бути різним:  воно може відбуватися у формі  співробітництва,  суперництва,  конфлікту,  і, навіть, конфронтації. Вибір педагогом тієї чи іншої форми спілкування визначається професійною мотивацією, особливостями особистості вчителя, станом його емоційної сфери, комунікативними здібностями і творчою індивідуальністю педагога, а також минулим досвідом спілкування, сформованим характером взаємин педагога і вихованців, специфікою ситуації взаємодії, особливостями учнівської групи і впливами з боку здобувачів освіти. Ще одна особливість педагогічного спілкування в тому, що воно одночасно виконує навчальну і виховну функції. Навчальна функція є провідною і складається в трансляції учителем громадського знання і координації спільних зі здобувачами освіти дій в навчальному процесі та формуванні особистості. Як зазначає А. Б. Добрович, «який би предмет не викладав учитель, він передає учневі насамперед переконанняв силі людського розуму, могутню тягу до пізнання, любов до істини і установку на самовіддану суспільно корисну працю.

Стилі педагогічного спілкування:

• Авторитарний стиль (лат. — влада) ґрунтується на безпосередньому підкоренні окремої людини або колективу владній особистості. Педагог-вихователь, що стоїть на позиціях авторитаризму, одноосібно визначає напрями діяльності учнів, регламентує кожен крок вихованців, пригнічує будь-яку ініціативу . В умовах авторитаризму зовні ніби все гаразд: є міцна дисципліна, всі слухняно виконують волю керівника, більшість звикла до такого стилю.

• Демократичний стиль (лат. Demokratia —- влада народу, народовладдя) ґрунтується на врахуванні думки колективу в організації життєдіяльності вихованців. Педагог спільно з членами колективу визначає завдання, організовує діяльність вихованців на виконання усвідомлених ними завдань, заохочує ініціативу всіх членів колективу, радиться з ними щодо пошуків шляхів і засобів розв’язання завдань, розвиває самоуправління, залучає активістів до виконання керівних функцій.Є найкращим у педагогічній діяльності , на мою думку .Демократичний стиль сприяє створенню оптимальних умов для всебічного розвитку особистості, утвердження її в колективі.

• Ліберальний стиль спілкування (лат. Liberalis — вільний) ґрунтується на безпринципному, байдужому ставленні педагога як до позитивних, так і до негативних дій вихованців, характеризується потуранням будь-яким їхнім діям. Вихователь схильний не втручатися в життєдіяльність колективу; не виявляє активності й ініціативи в керівництві колективом, пасивно спостерігає за подіями, самоусувається від відповідальності за стан справ. Такий стиль (а його можна спостерігати в сімейних, шкільних, виробничих та інших колективах) залишає особу наодинці з собою, віддає її на волю обставин, які можуть бути сприятливими, а можуть бути і шкідливими для неї. Для успішності й ефективності спілкування вихователь має дотримуватися певних умов, які забезпечують оптимальність у сфері взаємин і спілкування з вихованцями. [1]

Ефективність педагогічного спілкування залежить передусім від соціально-психологічних особливостей учасників цього процесу. 

Культура спілкування вчителя як соціально зумовлений показник його здібностей і особистого вміння спілкуватися з учнями для досягнення цілей педагогічної діяльності – поняття моральне. Вона передбачає не тільки наявність у вчителя психолого-педагогічних знань, а й всебічний розвиток і вияв його особистості. Діяльність і спілкування – це основний шлях до розвитку своєї особистості і водночас найбільш ефективний спосіб для прищеплення учням певних особистісних якостей, набуття ними комунікативних вмінь. Культура спілкування визначає шанобливе і доброзичливе ставлення вчителя і учня один до одного, закладає основи взаємин співпраці і взаємодопомоги Розв'язання проблем педагогічного спілкування, пов'язаних з підвищенням його культури, можливе лише в умовах додержання принципу спілкування вчителя "від учня", що дає змогу точніше відображати його особистість, враховувати його потреби, інтереси та комунікативні можливості.

Фахове самовиховання і навчання у сфері спілкування треба починати з оволодіння основами педагогічного спілкування. На це спрямована, зокрема, запропонована В. А. Кан-Каліком система вправ для педагогів-початківців, в якій узагальнено матеріал досліджень Ю. П. Азарова, Л. Д. Єршової, О. О. Леонтьєва та ін.[2]

Ця система включає в себе два цикли:

Вправи, спрямовані на практичне оволодіння елементами педагогічної комунікації, які сприяють розвитку комунікативних здібностей, набуттю навичок управління спілкуванням.

Вправи на опанування всієї системи спілкування в заданій педагогічній ситуації.

Отже , педагогічне  спілкування займає важливе місце серед умов і чинників вдосконалення професійних якостей, особистісного розвитку педагога, є важливим засобом навчання і розвитку здобувачів освіти, змістовної педагогічної комунікації.[1]

Список використаних джерел

1 .Налагоджуємо професійне педагогічне спілкування. URL: https://oplatforma.com.ua/article/21-nalagodzhuyemo-efektivne-pedagogichne-spilkuvannja 

 2 .Психолого-педагогічний семінар. URL : https://vseosvita.ua/library/embed/00010y-a430.docx.html 

‌3 .Педагогічне спілкування. URL : https://naurok.com.ua/pedagogichne-spilkuvannya-365219

 

Please publish modules in offcanvas position.