МОРАЛЬНО-ЕТИЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У ВЗАЄМОДІЇ СІМ’Ї І ШКОЛИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Ірина Подольська,

магістрантка 262 групи

факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

   На сучасному етапі розвитку нашого суспільства особливого значення набуває виховання у зростаючої особистості основ етичної культури. Необхідність утвердження у суспільстві гуманістичних цінностей добра, справедливості, честі, гідності, совісті, обов’язку, відповідальності спонукає до пошуку нових, відповідних сучасним вимогам, змісту, форм і методів морально-етичного виховання молодших школярів.

   Етична культура є соціально значущою проблемою, розв’язання якої пов’язано з гуманізацією початкової ланки шкільної освіти і виховання. Вона є важливим індикатором внутрішньої культури, моральних цінностей окремого індивіда, виступає критерієм його особистісного зростання, а також визначає рівень розвитку суспільства в цілому.

   Потреба у морально-етичному вихованні учнів початкової школи зумовлена необхідністю реалізації і втілення гуманістичного підходу, що ґрунтується на ціннісному ставленні до дитини і повазі її гідності, як умови  особистісного становлення. 

   На сьогодні існують розбіжності у декларуванні принципів гуманістичної етики і їх практичної реалізації, а також усвідомленні необхідності консолідації зусиль всіх учасників освітнього процесу та їх дійсній розмежованості.

   Молодший шкільний вік є найбільш сенситивним у плані виховання основ етичної культури, оскільки в цей період закладаються основи  світобачення, світосприйняття, активно формується моральна сфера, осмислюються етичні цінності, усвідомлюється необхідність моральних якостей, поведінки, дотримання етикетних норм.

   Сутність морально-етичного виховання на засадах гуманістичної моралі стосовно дітей молодшого шкільного віку розглядається нами як сукупність знань про добро і зло, справедливість, честь, гідність, совість, обов’язок, відповідальність, уявлення про способи прояву відповідних особистісних моральних якостей, їх поцінування і вміння керуватися ними у взаєминах з  іншими людьми при здійсненні морального вибору та роботі над собою.

   Отримані дані у ході  проведеної нами діагностики та педагогічного спостереження, що ґрунтувались на визначених нами рівнях морально-етичної вихованості молодших школярів (високий, оптимальний, середній і низький), дозволили встановити, що 7,8% учнів віднесені до високого рівня, 16,0% - оптимального, 41,2% - середнього і 35,0 – до низького.

   Відвідування уроків і виховних заходів показало, що вчителі в основному користуються авторитарними методами впливу на дітей (23,7%), не використовують виховний потенціал уроків (20,6%), перевантажують дітей різними термінами (14,7%), поверхово розкривають етичні категорії (11,7%).

   Серед чинників, які негативно позначаються на морально-етичному вихованні власних дітей, батьки виділили телебачення (29,1%), рівень культури суспільства (14,6%), вулицю (9,2%), вплив товаришів (9,8%), неправильна поведінка батьків та життя дітей у неблагополучних сім’ях (5,4%), високий рівень злочинності (3,6%), життєві проблеми тощо.

   Як на наш погляд, причинами низького рівня морально-етичної вихованості молодших школярів є відсутність відповідної системи у вихованні дітей, невикористання повною мірою можливостей навчальних предметів і позакласної роботи, одноманітність і неефективність змісту, форм і методів позакласної роботи, недостатня активність і підготовленість батьків та різних соціальних інститутів до виховання основ етичної культури у дітей молодшого шкільного віку, нерозуміння вчителями основних понять і завдань виховання основ етичної культури у дітей. 

   Удосконалення процесу морально-етичного виховання молодших школярів можливе на основі реалізації таких шляхів: удосконалення теоретико-методичної підготовку вчителів, активізацію виховного потенціалу урочної та позакласної виховної роботи, взаємодію з батьками та іншими соціальними інститутами.

   Зміст педагогічної взаємодії сім’ї і школи у морально-етичному вихованні молодших школярів має бути зорієнтованим на формування у у дітей ціннісного ставлення до себе, до батьків, до оточуючих, до природи, до Батьківщини через актуалізацію етичних знань учнів про добро і зло, справедливість, честь і гідність, совість, обов’язок, відповідальність та їх осмислення, самостійне узагальнення та відкриття моральних істин, визначення критеріїв моральної оцінки явищ і дій, закріплення набутих знань у практичній діяльності. 

   Співпраця педагогів і батьків та їх участь у лекторіях, тренінгах, практичних і семінарських заняттях сприяє формуванню і удосконаленню у батьків етичних і педагогічних знань, умінь і навичок; поліпшенню морально-психологічного клімату сім’ї; залученню батьків до участі у масових заходах, клубній та бібліотечній діяльності. 

   Експериментальна робота сприяла росту на 29,6% учнів 1-4 класів з високим рівнем морально-етичної вихованості. На 18,5% збільшилася група дітей з оптимальним рівнем, що стало можливим за рахунок переміщення дітей з середнім і  низьким рівнем після засвоєння ними необхідних етичних знань та формування відповідної мотивації. На 25,8% зменшилася група дітей з низьким рівнем. Таким чином, дослідження підтвердило, що взаємодія школи з батьками та різними соціальними інститутами (бібліотеками, клубами тощо) посилює ефективність морально-етичного виховання молодших школярів. 

Список використаних джерел

1. Виховання моральності підростаючого покоління: наук.-метод. посіб. / [К. І. Чорна, В. О. Білоусова, В. А. Киричок та ін.]. – К.: Богдана, 2005. – 288 с.

2. Киричок В. А. Гуманне ставлення до дитини: методичний посібник [для вчителів ] / Віра Андріївна Киричок. – К.: Інфодрук, 2004. – 132 с.

3. Компанієць Л. Морально-етичне виховання / Л. Компанієць // Школа. − 2009. − № 5. − С. 56 – 58.

Please publish modules in offcanvas position.