ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ХОРЕОГРАФІЇ ЗАСОБАМИ ТВОРЧОЇ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Гекалюк Людмила Юріївна

(Умань, Україна)

 

   Однією з пріоритетних тенденцій удосконалення сучасної професійної освіти є орієнтація на компетенції майбутніх фахівців.  Майбутні вчителі мають поєднувати в собі професійні, міждисциплінарні та інноваційні компетенції для задоволення широких потреб ринку праці й суспільства в цілому.

   Питання професійної підготовки майбутніх учителів хореографії висвітлювалися в дослідженнях Л. Андрощук, О. Бурлі, С. Забредовського, О. Таранцевої, Т. Тарасенко, Т. Сердюк, М. Рожко, Ю. Ростовської, Л. Цвєткової, Ю. Шмакової та ін. На основі аналізу існуючих підходів до визначення професійної компетентності вчителя А. Акімової, О. Дубасенюка, С. Лісової та  спираючись на основні завдання професійної підготовки студента хореографа, О. Мартиненко визначає, що «професійна компетентність вчителя хореографії» – це особистісна характеристика, яка включає професійно-педагогічні якості, художньо-естетичні потреби, інтереси, знання, вміння та навички, які формуються під впливом професійного середовища і сприяють успішності процесу засвоєння теорії, методики та практики педагогіко-хореографічної діяльності, духовнотворчому становленню особистості майбутнього фахівця.

   В процесі підготовки професійно компетентного вчителя хореографії доцільно використовувати професійно-орієнтовані технології навчання: тренінги, навчальні ігри, дискусії, розв’язання проблемних методичних задач, творчі проекти тощо. Це може значно покращити показники успішності студентів, сприяти свідомій активізації їх саморозвитку, професійного самовдосконалення, підвищенню інтересу до наукової та творчої діяльності, формуванню індивідуального педагогічного та балетмейстерського стилю.

   У процесі навчання студентів-хореографів доцільно залучати до участі в різноманітних творчих проектах.

   Творчий танцювальний проект – колективна постановка хореографічної вистави від творчого задуму до показу на сцені перед глядачами. [1, с.7]. В процесі постановки танцювальних вистав усі члени колективу разом вибирають сюжет, разом пишуть лібрето, підбирають музичний матеріал для майбутніх танцювальних номерів, добирають вже знайомі або створюють нові танцювальні рухи для мізансцен, розподіляють ролі, розробляють ескізи та створюють сценічні костюми і декорації, і врешті-решт здійснюють саму постановку хореографічних номерів, відпрацьовують техніку виконання хореографічних елементів та відповідного образу. Максимально ж глибока реалізація творчої індивідуальності відбувається під час показу вистави.

   Під час вистави зливаються воєдино не сумісні з першого погляду форми творчості: мистецтво художника, музиканта, хореографа, співака, актора, драматурга, режисера, і це не весь список. Але картина не буде повною без одного дуже важливого компонента – різнобічно підготовленого майбутнього педагога. Професійна підготовка вчителів хореографії носить багатогранний характер і різні навчальні дисципліни та форми роботи його формують, взаємно перетинаються, доповнюючи один одного.

   Проектна творча діяльність дисциплінує, виробляє почуття відповідальності перед партнерами і глядачем, прищеплює почуття колективізму, любов до праці, і, нарешті, дає певні навички в донесенні думки. Справжня творчість – це талант плюс наполеглива, важка, але радісна праця.

За останні 20 років в Уманському державному педагогічному

університеті імені Павла Тичини імені Павла Тичини під керівництвом

кандидата педагогічних наук, доцента, завідувача кафедри хореографії та

художньої культури кандидата педагогічних наук Андрощук Л.М. та викладачів кафедри було підготовлено  хореографічні вистави   «Собор

Паризької Богоматері» за мотивами роману В. Гюго, «Тополя» за мотивами

поеми Т. Шевченка, «Яблуко розбрату» за мотивами грецької міфології,

«Майстер і Маргарита» за мотивами роману М. Булгакова, «Пригоди

   Попелюшки в УДПУ», «Лускунчик на новий лад», «Навколо світу за 80 хвилин», «Панда кунг-фу», «Діти Сонця», «Легенда про птаха»,  «Попелюшка», «Ой на Йвана на Купайла», «Заради миру», «Право на життя: хореографія проти наркоманії та алкоголізму»,  «Моана – у пошуках серця», «Бути жінкою – це доля».

   Цікавими є творчі проекти студентів, що реалізуються ними під час педагогічної практики, де вони виступають не лише в ролі виконавців та постановників, розв’язуючи  всі, вище зазначені, завдання, а й в ролі педагогів.  Це спільні проекти з Уманською ЗОШ № 9 "12 місяців", "Королівство танцю", "Аліса в країні чудес" та інші. Реалізовуючи творчі проекти на практиці з дітьми, студенти набувають нових професійних компетентностей, які є вкрай важливими для сучасного педагога.

   Отже, використання проектної творчої діяльності має неоціненний внесок у формуванні професійності майбутніх учителів хореографії. Такий підхід сприяє формуванню професійної компетентності майбутніх педагогів, здатних володіти спеціалізованими концептуальними знаннями зі спеціальних дисциплін, набутими в процесі навчання та творчої діяльності, що забезпечить їх готовність до хореографічної роботи з дітьми.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Андрощук Л.М. Розвиток творчого потенціалу в процесі постановки творчого проекту як аспект професійної підготовки майбутнього вчителя хореографії / Л.М Андрощук // Сучасні стратегії розвитку хореографічної освіти: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (Умань, 23-24 травня 2014 р.) / ред. кол. О.В. Дудник, Л.М. Андрощук. – Умань : ФОПЖовтий О.О., 2014. – С. 7-12.

2. Мартиненко О. Формування професійної компетентності майбутніх учителів хореографії в умовах вищого навчального закладу / О. Мартиненко [Электронний ресурс]. – Режим доступа : https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2015/12_2/23.pdf

3. Фурманова Т.І. Формування професійної компетентності майбутніх учителів хореографії / Т.І. Фурманова [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://visnyk.chnpu.edu.ua/wpfb_dl=2534

Please publish modules in offcanvas position.