ФОРМУВАННЯ ОСНОВ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ШКОЛЯРВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Коваль Юлія,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: Мельничук В. О.

 Анотація. У статті порушено проблему формування комп’ютерної грамотності молодших школярів, зокрема окреслено теоретико-методологічні засади цього процесу. Дотримання в навчально-виховному процесі початкової школи сукупності вказаних педагогічних умов забезпечить реалізацію формування елементів комп’ютерної грамотності учнів. 

Ключові слова: комп’ютерна грамотність, молодший школяр, навчальний процес.

У ХХІ ст. освіта постала перед рядом історичних викликів забезпечити високу функціональність людини в умовах, коли ідеї, знання і технології змінюються набагато швидше, ніж покоління людей. Для молоді інформаційні технології відкривають доступом до інформації знань, дають цілком нові змоги здобуття професійних знань й у творчості, долучають до цінностей світової культури. Тому формування інформаційної культури підростаючого покоління – дуже важливе завдання. Вже сьогодні понад 10 років у школах країни викладається спеціальний предмет "Основи інформатики". Спочатку ставилася мета навчити школярів основам комп'ютерної грамоти й мовам програмування, використовувати комп'ютер для вивчення інших дисциплін, і навіть для професіональної підготовки у сфері обчислювальної техніки. Інформаційна культура сьогодні вимагає від сучасної людини нових знань і умінь, особливого стилю мислення, що забезпечують необхідну соціальну адаптацію до змін і гарантують гідне місце в інформаційному середовищі. Створюваний у процесі інформатизації інформаційно-технічний потенціал суспільства визначається не тільки рівнем розвитку сучасних інформаційних і комунікаційних технологій. Аналіз програм і курсів початкового вивчення інформатики дозволяє виокремити принципові напрями вивчення інформатики в початкових класах залежно від мети та завдань, які ставляться в курсах, визначити зміст навчання. Так, завданням першого напряму є застосування ІКТ у процесі вивчення переважної кількості навчальних предметів у межах програми початкової школи. Одночасно може здійснюватись пропедевтика важливих для інформатики понять. Цей напрям досить вдало реалізовано авторами підручника «Сходинки до інформатики» (Ф. М. Ривкінд, С. Я. Колесніков, ін. ), у якому велика увага приділяється розвитку логічного мислення. Другий напрям передбачає отримання молодшими школярами початкових знань з інформатики, що сприяє розширенню їхнього світогляду, створює основу для подальшого вивчення предмета «Інформатика». Особливістю третього напряму є формування змісту навчання на основі загальнопедагогічних розвивальних цілей освіти. У ході його реалізації відбувається інтелектуальний розвиток, активізується пізнавальна діяльність дитини, розвиток творчих здібностей. Упровадження до навчально-виховного процесу початкової школи пропедевтичного курсу інформатики здійснюється на основі дотримання таких умов: наявність у навчальному закладі програми неперервного вивчення інформатики; наявність у школі достатньої кількості навчальних посібників, необхідного рівня технічного забезпечення та інших компонентів, обраного навчально-методичного комплексу; вибір такого пропедевтичного курсу інформатики, який за змістом і методикою вбудовується в програму неперервного вивчення інформатики. Застосування комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання на уроках із різних предметів мають такі позитивні аспекти: 

- емоційний (усе нове і нетрадиційне приваблює дітей, а особливо техніка);

- виховний (комп’ютерні уроки виховують у процесі вивчення навчального матеріалу дисципліну, організованість, самостійність, відповідальність);

- психологічний (розвиток творчих здібностей, мислення, пам’яті, уміння переключати );

- дидактичний (урізноманітнення видів діяльності учнів та вчителя, диференційований підхід як до вивчення нового матеріалу, так і для контролю знань);

 -інформаційно-демонстраційний (демонстрування та імітація відповідних процесів, явищ або зображень).

Завдяки сучасним ІКТ з’являється можливість підвищувати якість освіти, запроваджувати нові методи навчання і виховання, успішно адаптуватися до навколишнього середовища. Сучасне уявлення про якісну освіту включає як необхідний елемент вільного володіння інформаційними технологіями. Відповідно, школа має давати учневі неабиякий асортимент інформації та способи роботи із нею. ІКТ суттєво впливають на зміст, форми, методи і засоби навчання, але їх інтенсивний розвиток, зокрема, розвиток функціональних можливостей випереджає розвиток методів використання цих засобів у навчальному процесі, особливо в початковій школі. З’явилася суперечність між можливостями та методами використання ІКТ в навчальному процесі. У розв’язанні цієї суперечності важливе місце посідає пропедевтика інформатики в початковій школі. Використання комп’ютера у школі, зокрема, в молодших класах, потрібно розглядати як потужний дидактичний засіб, який залучає учнів до активної діяльності, підвищує їхній інтерес до навчання, сприяє кращому засвоєнню матеріалу і підвищує ефективність учіння.

Формування елементів комп’ютерної грамотності молодших школярів буде ефективним за умов: 

-обґрунтування теоретико-методологічних та дидактичних засад формування елементів комп’ютерної грамотності молодших школярів; 

-дидактичного обґрунтування змісту навчального матеріалу та методичних підходів до викладання курсу “Елементи комп’ютерної грамоти” в умовах навчально-виховного процесу;

-педагогічно-обґрунтованого використання засобів ІКТ на уроках, зокрема математики, малювання, трудового навчання, що відповідає фізіологічним особливостям учнів молодшого шкільного віку та навчальним можливостям кожного школяра. 

Вихідним принципом реалізації процесу формування елементів комп'ютерної грамотності молодших школярів є принцип органічної єдності змістового, процесуального та мотиваційного компонентів навчання.

Одним із головних завдань школи є підготовка учнів до швидкого сприйняття та опрацювання великих обсягів інформації, озброєння їх сучасними засобами та технологіями роботи, формування інформаційної культури. І це можливо виконати у сприятливому інформаційному освітньому середовищі, де учитель сам повинен володіти такою культурою, розуміти ту роль, яку він може відігравати у формуванні особистості учня.

Список використаних джерел

1. Кивлюк О. П. Елементи комп’ютерної грамотності: Експериментальна програма для початкової школи / О. П. Кивлюк. – Чернігів, 2002. – 24 с.

2. Кивлюк О. П. Нові інформаційні технології навчання – фактор підвищення творчої активності молодших школярів / О. П. Кивлюк// Наукові записки. – Ніжин: НДПУ, 2000. – С. 23–25.

Please publish modules in offcanvas position.