ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПОЧАТКОВІЙ МАЛОЧИСЕЛЬНІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Загоруйко Наталія

викладач кафедри фахових методик та інноваційних технологій у початковій школі

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Умань, Україна

Потреби постіндустріального суспільства орієнтують сучасну малочисельну школу на виховання конкурентоспроможної особистості, на формування її соціально значущих якостей, що дають можливість адаптації і самореалізації сільського випускника. Здатність суб’єкта до саморозвитку та самовдосконалення шляхом свідомого і активного присвоєння нового соціального досвіду стає метою педагогічного процесу.

Роль малочисельних шкіл багато в чому визначається демографічними, економічними і політичними умовами життя конкретної країни або її регіону. Одночасно з цим значний вплив на малі школи має істотно підвищений рівень розвитку освітніх методик, в тому числі на основі нових інформаційно-комунікаційних розробок. 

Введення Нової української школи (НУШ) кардинально змінило завдання, що стоять перед молодшими школярами. Якщо раніше головною метою школи вважали передачу учням передбаченого програмою обсягу знань, умінь і навичок, то тепер пріоритетними стають: розвиток здібностей учня самостійно ставити навчальні цілі, самостійно проектувати і оцінювати шляхи їх реалізації, контролювати і оцінювати свої досягнення. Все це ув'язується в новому стандарті з формуванням універсальних навчальних дій, які можуть бути сформовані на всіх уроках.

Реалізація цих завдань, висунутих НУШ, також вимагає пошуку шляхів підвищення якості знань учнів початкових малочисельних шкіл.

Проаналізувавши наукові джерела, а також власний педагогічний досвід, зазначимо, що застосування інноваційних технологій в малочисельній школі має і свої плюси, і свої мінуси (окремо для учня та вчителя).

Плюси для учня:

1. Доброзичлива атмосфера.

2. Підвищена увага вчителя.

3. Можливість співпраці з учителем.

4. Постійний зворотній зв’язок.

Мінуси для учня:

1. Необхідність бути в постійній готовності до відповідальності.

2. Обмеженість спілкування та несформований колектив.

3.Надмірна відкритість навчальної роботи (немає можливості побути наодинці з самим собою).

4. Неминучий контроль.

Плюси для вчителя:

1. Інтенсивне педагогічне спілкування з учнями.

2. Можливість індивідуалізації навчальної діяльності.

3. Повнота навчального контролю.

4. Можливість діагностики причин труднощів у учнів і своїх помилок.

5. Довірчі відносини зі школярами.

Мінуси для вчителя:

1. Необхідність щодня готуватися до уроків з різних предметів в різних класах.

2. Обмежена можливість використання фронтальних, групових і колективних форм уроку.

3. Залежність від конкретних умов (не прийшов сильний учень - весь план роботи потрібно міняти «на ходу»).

Початкові малочисельні школи відіграють істотне значення в реалізації права кожної дитини на отримання освіти. Як уже було зазначено, зважаючи на наявність невеликої кількості учнів, в умовах початкової малочисельної школи для проведення занять учні двох або декількох класів об'єднуються в комплекти. Згідно з навчальним планом, перелік досліджуваних навчальних предметів і кількість тижневих годин, що відводяться на їх засвоєння в початкових класах, неоднакові. Це диктує необхідність одночасного проведення в малочисельній школі різнопредметних уроків для учнів двох або декількох класів, що сприяє міжпредметній інтеграції змісту навчального матеріалу.

Аналіз практичного досвіду показує, що багато вчителів малочисельних початкових шкіл при проведенні різно-предметних уроків в двох або декількох класах дублюють схему в основному комбінованого уроку з окремими темами і завданнями для кожного класу, ігноруючи при цьому можливості інтеграції змісту цих предметів.

Ці обставини наштовхують на необхідність посилення в умовах малочисельної школи не тільки внутрішньо-предметної, а й міжпредметної інтеграції, чому і сприяє організаційно-педагогічна структура такої школи.

Зауважимо, що технологія інтегрованого навчання – це процес взаємодії двох або більше систем з метою створення нової, яка набуває нових властивостей через зміну властивостей та зв’язків її елементів.

В основі інтегрування змісту освіти лежить ідея використання в процесі навчання внутрішньо-предметних і міжпредметних зв'язків.

Застосовуючи у навчальному процесі інтегрованих технологій та інтерактивних форм і методів навчання формує навички і вміння учнів,створення атмосфери співробітництва, взаємодії між учнями.

Опитування вчителів показують зростання інтересу до вивчення предметів, викладання яких ґрунтується на міжпредметних зв’язках. З практичної діяльності з’являються такі форми інтегрованого навчання: урок і його різновиди, семінари, лекції, факультативи, практичні заняття, екскурсії і т.д.. 

Вчителі спільно визначають тему, мету, завдання уроку, спільні для обох предметів й специфічні для кожного. Урок проводити доцільніше лише за умови наявності спільної мети. Фактичний та дидактичний матеріал добирається відповідно до теми, задачі та типу уроку.

Акцент робиться на самостійну пізнавальну діяльність учнів, створення проблемної ситуації враховуючи логіку навчальних дисциплін.

Умови малочисельної школи створюють певні можливості для комплексного формування пізнавальних універсальних навчальних дій молодших школярів. Тут створюються умови інтегрованого засвоєння знань як наслідок інтеграції умінь і навичок навчально-пізнавальної діяльності. Так, для проведення хоча б певної частини уроків в малочисельній початковій школі доводиться об’єднувати по два різних предмета. Кожен урок, незалежно від теми, набуває забарвлення інтеграції.

Таким чином, вивчивши особливості інтегрованого навчання молодших школярів в умовах малочисельної школи, ми можемо сказати, що там закладено великі потенційні можливості формування пізнавальних навчальних умінь, що мають першорядне значення в осмисленні і засвоєнні програмного матеріалу. Об’єднання різних навчальних предметів і інтегрований розгляд їх змісту в різновіковому колективі класі-комплекті малочисельної школи є об'єктивною необхідністю, продиктованою структурою даного типу освітньої організації. У специфічних умовах малочисельної початкової школи інтегроване навчання сприяє більш ефективному засвоєнню молодшими школярами навчального матеріалу, позитивно впливає на формування психологічного мікроклімату в школі в цілому.

 

Please publish modules in offcanvas position.