ПРОБЛЕМА КОЛЕКТИВНОЇ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ІСТОРІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Никончук Наталя 

Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського 

Науковий керівник: канд.філол.наук, доцент Комарівська Н. О.

Сучасна школа потребує ефективного вирішення проблеми організації творчої роботи молодших школярів, адже важливо, щоб навчальний процес став для дітей не тільки оволодінням знаннями, без яких вони не зможуть обійтися у повсякденному житті, але й викликав естетичне задоволення, палке бажання йти шляхом свого розвитку, долаючи складні ділянки у навчанні, обходячи невиразність та звичне ставлення до нього, знаходячи кожного разу щось нове, привабливе і цікаве у почутому, побаченому й пережитому.

Колективна творча діяльність є необхідною для виховного процесу. Нетрадиційні методики сприяють відродженню гуманістичних ідеалів і цінностей, творчого духу народу. КТД приносить емоційно-романтичний мажорний стиль у життя дитячого колективу і є найкращим стимулом успішної діяльності кожного. 

Про необхідність розвитку вихованців у колективі, залучення їх до спільної діяльності писали відомі педагоги А. Макаренко, В. Сухомлинський, К. Ушинський, С. Шацький. У своїх науково-педагогічних пошуках вони прагнули визначити найважливіші шляхи залучення дітей до наукової, технічної, художньої творчості. 

С. Шацький став одним із перших дослідників педагогіки дитячого співтовариства («колективу»). Він знайшов ряд закономірностей формування дитячого колективу: наявність самоврядування та чіткий розподіл обов’язків; організація корисної діяльності в умовах взаємної допомоги і контролю; шефство старших над молодшими, громадська думка, формування звичаїв, рух колективу вперед.

Велике значення у згуртуванні колективу А. Макаренко віддавав традиціям, які дають змогу зберегти досвід минулих років і здійснити наступність поколінь. Вони є тим колективним законом, який регулює поведінку і позбавляє необхідності вирішувати щоразу, як діяти. Живучи за встановленими традиціями, вихованці почувають себе в обстановці особливого колективного закону, гордяться ним і намагаються його поліпшити.

Над цією проблемою також працював В. Сухомлинський. Його теоретико-практична спадщина є прогресивним за сутністю й навчально-виховним змістом, соціально-педагогічним явищем, у якому органічно поєдналися теоретико-методичні ідеї та практичний досвід.

Погляди В. Сухомлинського на роль колективу і місце у ньому особистості сьогодні не менш сучасні, ніж вони були під час написання ним праць з цього питання. У праці «Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості» педагог зазначає, що «колективізм – це не тільки результат виховання, а й процес, і комплекс засобів, які формують свідомість, погля¬ди, переконання, вчинки людини» [4, с. 156].

Аналізуючи спадщину В. Сухомлинського, ми знаходимо практичне втілення його ідей про значення колективу в організації колективної творчої діяльності серед школярів.

Колективна творча діяльність (КТД) – спільний пошук кращих рішень життєво важливих питань. Колективна творча діяльність твориться спільно дітьми і старшими, виконується, організовується, задумується, вирішується, оцінюється [5]. У кожній КТД вирішується цілий ряд педагогічних завдань, відбувається розвиток колективістських, демократичних основ життя, самостійності та ініціативи дітей, самоуправління, активного ставлення до оточуючого середовища.

Методика КТВ як система була розроблена доктором педагогічних наук І. Івановим разом з його однодумцями – вченими і практиками. Учений, розробляючи свій метод, спирався на те, що дітям передусім властиве бажання діяти спільно, разом задумувати й робити. Дитина відрізняється від дорослого тим, що поруч із нею завжди є вихователь. Якщо присутність дорослого зводиться лише до постійного нагляду та опікування, то життя для обох стає нестерпним.

Сьогодні методика КТВ має більш поширену назву – методика колективної творчої взаємодії, бо вийшла далеко за рамки школи і використовується там, де необхідно створювати й реалізовувати творчі проєкти.

Науковець Л. Присяжнюк вважає, що вищим рівнем колективності є робота у групах, в ній найбільш повно виявляються ознаки колективної діяльності: усвідомлення загальної мети, спільна мотивація, доцільний розподіл обов’язків, взаємна залежність і контроль.

На думку Л. Присяжнюк, колективна творча навчальна діяльність, як педагогічне явище, є вищою стадією розвитку спільної навчальної діяльності. Взаємини між її учасниками набувають високого ступеня узгодженості, відповідальної взаємозалежності, взаємозамінності.

Отже, проаналізувавши педагогічний досвід, ми вважаємо, що колектив – це арена для самовираження і самоутвердження особистості. Як відомо, не у кожному колективі самі собою стихійно складаються умови, спрямовані на формування в особистості власного «Я». Цю проблему потрібно продовжувати досліджувати, розкривати, шукати нові принципи, методи, завдання, адже ще багато цікавого залишилося поза увагою вчених та педагогів.

Список використаних джерел:

  1. Колеснік К. Вплив колективної творчої діяльності на розвиток мовленнєвої компетентності молодших школярів / К.Колеснік // Наукові записки: Збірник матеріалів науково-практичної конференції викладачів і студентів інституту педагогіки і психології. – Вип.8: У 2- х частинах. – Ч. 1. – Вінниця : ВДПУ ім.М. Коцюбинського, 2010. – С. 103-105.
  2. Комарівська Н.О. Застосування навчання в парі на уроках української мови в початковій школі / Комарівська Н.О., Бущак С.С. // Розвиток особистості молодшого школяра : сучасні реалії та перспективи : матеріали четвертої науково-практичної інтернет-конференції молодих науковців та студентів. – Бердянськ, Вінниця, Івано-Франківськ, Кам’янець-Подільський, Київ, Кропивницький, Мукачево, Полтава, Умань, Херсон. – Вип. 6. – 2019. – С. 149-150.
  3. Комарівська Н. Творчий розвиток молодших школярів на уроках літературного читання / Н. Комарівська // Актуальні проблеми формування творчої особистості педагога в контексті наступності дошкільної та початкової освіти : збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції / за ред. Г.С.Тарасенко. – Вінниця: ТОВ «Нілан ЛТД», 2016. – Вип. 5. – С. 168-172. 
  4. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості // Вибрані твори в 5-ти т. – Т.1. – К.: Радянська школа, 1977. – С. 55 – 206. 
  5. Швець К. Роль колективної творчої діяльності у вихованні молодших школярів / К. Швець // Наукові записки : Збірник матеріалів науково-практичної конференції викладачів і студентів інституту педагогіки і психології. – Вип.7 : У 2-х частинах. – Ч. 1. – Вінниця : ВДПУ ім.М.Коцюбинського, 2009. – С. 128-130. 

 

Please publish modules in offcanvas position.