ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ ДО НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ПИСАТИ ЕСЕ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Людмила Роєнко,

к. пед. наук, доцент кафедри фахових методик

та інноваційних технологій у початковій школі

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,

Україна

На сьогодні з розвитком комунікативної сфери суспільства соціум потребує виховання активної особистості, яка вміє не тільки знайти інформацію, а й грамотно, зв’язно, логічно, дохідливо й чітко сформулювати свою думку з будь-якого питання. Введення есе до програми з української мови у початковій школі зумовлено необхідністю формування у молодших школярів умінь послідовно й грамотно висловлювати свої думки, погляди, оцінні судження; передавати словами власні почуття, пояснювати їх.

Ознайомлення молодших школярів з есе розпочинається з 3 класу і передбачає засвоєння терміну есе, вміння відрізняти есе від інших типів текстів, складати есе усно та письмово (під керівництвом учителя).

Методичні рекомендації до написання есе як виду роботи з розвитку писемного мовлення знаходимо у працях О. Глазової [1]; Н. Грони [2], К. Шендеровського, Л. Томащук [5]. 

Проте аналіз шкільної практики переконливо свідчить про те, що є необхідність спеціальної підготовки майбутнього вчителя початкової школи до навчання написанню есе. 

В процесі підготовки до навчання молодших школярів писати есе в першу чергу студенти повинні оволодіти знаннями з теорії тексту та стилістики, а також знати характерні особливості есе, програмові вимоги до його написання у початковій школі та вміти самостійно створювати тексти цього типу.

Ознайомлення майбутніх фахівців з особливостями жанру есе, методикою його навчання учнів здійснюється на лекціях, практичних заняттях з методики навчання української мови, під час самостійного опрацювання окремих тем курсу та в науково-дослідній роботі. 

У межах теоретичного блоку пропонуємо студентам самостійно ознайомитись із різними визначеннями есе й порівняти їх, висловити власну думку з урахуванням опрацьованого вдома теоретичного матеріалу. З метою перевірки засвоєння матеріалу пропонуємо тестовий контроль.

На практичному занятті, з метою засвоєння характерних особливостей есе та методикою навчання його написання, ми пропонуємо студентам пройти ті ж етапи навчання, що і учні початкової школи. Здійснюючи порівняльний аналіз текстів на одну тему про один і той же предмет мовлення, студенти  вчаться виявляти на конкретних прикладах ознаки жанру, бачити специфічні особливості есе, оригінальність змісту тексту, красу оповіді. На прикладах уточнюємо і конкретизуємо поняття «вільна композиція»: обсяг есе, як побудований текст, з яких речень починається есе і якими закінчується, як ці речення перегукуються, яка логіка розповіді, роздумів тощо.

Ключовими уміннями для навчання молодших школярів писати есе є уміння студентів створювати тексти цього жанру, тому пропонуємо в малих групах скласти есе на запропоновану тему з використанням алгоритму (пам’ятки) написання есе. 

Надалі групи обмінюються текстами та, використовуючи критерії оцінювання есе, аналізують роботи.

Наступним етапом навчання є самостійна творча робота з написання есе на запропоновану тему. Таке завдання спрямоване на розвиток творчих умінь, необхідних для вчителя початкової школи, оскільки знати методику навчання есе не достатньо, адже вчитель повинен виконувати ті завдання, які він поставить перед учнями. Аналіз есе студентів проводимо за допомогою стратегії «Крісло автора (вільне письмо)».

Як приклад написаного студентами тексту наводимо есе на тему «Чи завжди потрібно казати правду?»:

Таке питання цілком має право на існування. Заглянемо правді у вічі. Так, саме їй – відкритій, вбивчій, а часто тій, яка вселяє надію в серця, робить щасливим без жодних зусиль, а ще такій, яка ставить у безвихідне становище, збиває з думки, чи геть з ніг.

Однозначно скажу, що говорити правду треба!

Ну і скажи ти мамі ввечері по телефону, що в університеті в тебе все добре. Можеш так сказати і завтра, і через місяць в той час, коли маєш купу заборгованостей і пропусків… Ти ж можеш в кінці семестру пояснити їй, як так склалося, що ти вилетіла з університету, впевнена в цьому.

То краще вже одразу отримати на горіхи і піти у правильному напрямку. У таких випадках правда є рятівною. Погодьтеся.

А от про «побутові драми» можна і прикусити язика. Мова про сюрпризи, звісно, навіть не йде. Але знову ж таки – не брешіть, бо то різні речі. 

Де вже не завжди потрібно говорити правду, так це стосовно дітей. 

От як їм сказати, що Святого Миколая не існує? Чи зубчик під подушкою на цукерочку їм міняє не зубна фея, а тато, який спросоння, пробираючись до ліжечка малечі, мало не розтовк тобі пальця на нозі об дверний прохід. Навіть згодом, коли вони вдають із себе дорослих, що не завжди їхнє перше кохання буде вічним і новенький Beybladeне залетить до світу загублених речей…

Захоплююсь тими, хто завжди каже правду. Це потрібно вміти. Якщо ви не з цих брутальних сміливців, то не завжди кажіть правду, але тільки не брешіть. (Чирки Ірини, 7 група)

Під час самостійної роботи над створенням текстів студенти прийшли до розуміння, що писати есе, а надто учням початкової школи, зовсім нелегко, адже для створення тексту в жанрі есе слід мати чітку власну позицію, вдаватися до різних форм мовлення (міркування, спогад, етюд, замальовка тощо), застосувати особистісний досвід. Така самостійна творча робота сприяє практичному засвоєнню студентами специфічних особливостей есе, вмінню грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх, відстоювати власну позицію при підготовці та написанні есе, що в цілому впливає на вироблення та вдосконалення професійних умінь і навичок.

Завершальним етапом підготовки студентів до навчання молодших школярів писати есе є розробка конспекту чи фрагмента уроку написання есе. Під час проектування фрагментів уроків студенти самостійно добирали методи і прийоми пояснення, зразки текстів для аналізу, завдання, вправи. Основним методом на практичних заняттях став метод моделювання навчальних ситуацій.

Таке поступове оволодіння методикою навчання написанню есе створює на практичних заняттях атмосферу пошуку і творчості та готує студентів до практичного застосування вмінь і навичок під час педагогічної практики.

Список використаних джерел

1. Глазова О. П. Есе як вид роботи з розвитку писемного мовлення школярів. Методичні діалоги. 2010. № 5. URL: www.ippo.org.ua/files.

2. Грона Н. В. Есе як комунікативна форма тексту в системі текстотворчих умінь учнів молодшого шкільного віку. Наук. записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кропивницький, 2017. Вип. 11. Ч.4. С. 138–141.

3. Томащук Л. Есе як вид роботи. Відкритий урок. Розробки, технології, досвід. 2012. № 19. с. 58-59.

4. Шендеровський К. С. Як написати успішне есе. Методичні рекомендації до написання есе. URL: journlib.univ.kiev.ua/ese_gol_2.doc

 

Please publish modules in offcanvas position.