Веремчук Тетяна
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник: канд. філол. наук, доцент Савчук Н. М.
Розвиток творчих здібностей має бути невід’ємною умовою змісту усіх навчальних предметів початкової школи, органічно доповнювати навчальний процес, щоб забезпечити єдність знань, умінь і навичок учнів та їхніх творчих можливостей. Основним засобом розвитку творчих здібностей молодших школярів є мовленнєва діяльність, яка об’єднує всі навчальні предмети у загальне «поле» для творчого вдосконалення особистості.
Аналіз експериментальних даних, вивчення відповідної літератури, спостереження за роботою вчителів і власний педагогічний досвід дозволяють припустити, що причинами незадовільного стану розвитку творчих здібностей учнів молодших класів є відсутність цілісного розуміння вчителями початкової школи стратегії розвитку творчих здібностей, обмеженість прийомів, які вчителі використовують для розвитку творчих здібностей учнів у процесі мовленнєвої діяльності; недостатня кількість методичної літератури з розвитку творчих здібностей молодших школярів, яка б органічно впліталася у навчальний процес і не переобтяжувала б його додатковими курсами і годинами; низький інтерес батьків до розвитку своїх дітей та до їх навчання.
Переорієнтація навчально-виховного процесу початкової школи на формування творчої особистості реалізується за дотримання таких загально педагогічних умов розвитку творчих здібностей:
- педагогічне стимулювання розвитку творчих здібностей на основі особистісно зорієнтованого характеру взаємодії учителя з учнями;
- застосування психолого-педагогічних технологій, що забезпечують самостійну активність учнів у процесі творчої діяльності;
- системність мовленнєвої роботи з учнями в умовах творчо-розвивального середовища.
Основою розвитку творчих здібностей учнів початкових класів є цілеспрямована робота з образами уяви як результату мовленнєвої діяльності молодших школярів. Успішність розвитку творчих здібностей у процесі мовленнєвої діяльності забезпечує дотримання таких дидактичних умов:
- активізація мовленнєвотворчої діяльності учнів початкових класів на основі збагачення емоційно-чуттєвого та комунікативного досвіду;
- формування у молодших школярів навичок довільної візуалізації мисленнєвих образів;
- забезпечення вербалізації уявлень учнів на основі мовленнєвотворчої діяльності;
- залучення учнів до предметно-пластичної діяльності з метою матеріалізації образів.
Розвиток творчих здібностей молодших школярів у процесі мовленнєвої діяльності відбувається шляхом:
- спеціально організованої роботи з образами уяви, спрямованої на розвиток сенсорного досвіду та імажинативних здібностей (підготовчий етап);
- оволодіння учнями уміннями і навичками перетворювальної діяльності, вправляння у вербалізації уявлень (коригувальний етап);
- набуття досвіду творчої діяльності під час об’єктивації уявних образів (творчо-пошуковий етап).
Широке впровадження цієї моделі у практичну діяльність початкової школи якісно змінить навчальний процес: зробить його гуманізованим, інтенсивним і результативним як у творчо-пізнавальному, так і в особистісному аспектах.