РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ПРОЦЕСІ МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Веремчук Тетяна

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник: канд. філол. наук, доцент Савчук Н. М.

Розвиток творчих здібностей має бути невід’ємною умовою змісту усіх навчальних предметів початкової школи, органічно доповнювати навчальний процес, щоб забезпечити єдність знань, умінь і навичок учнів та їхніх творчих можливостей. Основним засобом розвитку творчих здібностей молодших школярів є мовленнєва діяльність, яка об’єднує всі навчальні предмети у загальне «поле» для творчого вдосконалення особистості.

Аналіз експериментальних даних, вивчення відповідної літератури, спостереження за роботою вчителів і власний педагогічний досвід дозволяють припустити, що причинами незадовільного стану розвитку творчих здібностей учнів молодших класів є відсутність цілісного розуміння вчителями початкової школи стратегії розвитку творчих здібностей, обмеженість прийомів, які вчителі використовують для розвитку творчих здібностей учнів у процесі мовленнєвої діяльності; недостатня кількість методичної літератури з розвитку творчих здібностей молодших школярів, яка б органічно впліталася у навчальний процес і не переобтяжувала б його додатковими курсами і годинами; низький інтерес батьків до розвитку своїх дітей та до їх навчання.

Переорієнтація навчально-виховного процесу початкової школи на формування творчої особистості реалізується за дотримання таких загально педагогічних умов розвитку творчих здібностей:

  • педагогічне стимулювання розвитку творчих здібностей на основі особистісно зорієнтованого характеру взаємодії учителя з учнями;
  • застосування психолого-педагогічних технологій, що забезпечують самостійну активність учнів у процесі творчої діяльності;
  • системність мовленнєвої роботи з учнями в умовах творчо-розвивального середовища.

Основою розвитку творчих здібностей учнів початкових класів є цілеспрямована робота з образами уяви як результату мовленнєвої діяльності молодших школярів. Успішність розвитку творчих здібностей  у процесі мовленнєвої діяльності забезпечує дотримання таких дидактичних умов:

  • активізація мовленнєвотворчої діяльності учнів початкових класів на основі збагачення емоційно-чуттєвого та комунікативного досвіду;
  • формування у молодших школярів навичок довільної візуалізації мисленнєвих образів;
  • забезпечення вербалізації уявлень учнів на основі мовленнєвотворчої діяльності;
  • залучення учнів до предметно-пластичної діяльності з метою матеріалізації образів.

Розвиток творчих здібностей молодших школярів у процесі мовленнєвої діяльності відбувається шляхом:

  • спеціально організованої роботи з образами уяви, спрямованої на розвиток сенсорного досвіду та імажинативних здібностей (підготовчий етап);
  • оволодіння учнями уміннями і навичками перетворювальної діяльності, вправляння у вербалізації уявлень (коригувальний етап);
  • набуття досвіду творчої діяльності під час об’єктивації уявних образів (творчо-пошуковий етап).

Широке впровадження цієї моделі у практичну діяльність початкової школи якісно змінить навчальний процес: зробить його гуманізованим, інтенсивним і результативним як у творчо-пізнавальному, так і в особистісному аспектах.

 

Please publish modules in offcanvas position.