АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ САМОСТІЙНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ПРОЦЕСІ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ТЕКСТОВИХ ЗАДАЧ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Охрімчак Марія 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник: к. п. н., доцент Лоюк О. В. 

Під впливом нових соціально-економічних і політичних умов, що характеризуються демократизацією суспільства та підвищенням вимог до особистісних якостей, відбуваються глибокі та якісні зміни в цілях й змісті освітнього процесу. Сучасне суспільство ставить перед школою завдання активізації процесу розвитку й становлення самостійної, активної, цілеспрямованої, відповідальної особистості, через створення умов для її самовираження, самоактуалізації. Означене передбачає формування у школяра позиції суб’єкта діяльності, здатного самостійно намічати цілі, вибирати шляхи, способи та засоби їх реалізації, організовувати, регулювати і контролювати їх виконання.

Вирішення цієї проблеми необхідно починати у початковій школі, яка складає підґрунтя формування основ навчальної діяльності, мотивів навчання, потреби і здатності до саморозвитку. Саме молодший шкільний вік є сенситивним для розвитку стійких пізнавальних потреб та інтересів, освоєння продуктивних прийомів і навичок навчальної роботи, розкриття індивідуальних особливостей і здібностей оволодіння навичками самоконтролю, самоорганізації та саморегуляції; становлення адекватної самооцінки, критичності по відношенню до себе й оточуючих. У зв’язку з цим зростає значимість педагогічного впливу на процес розвитку самостійності учнів початкової школи в навчальній діяльності як найважливішої особистісної якості.

Про розвиток самостійності як однієї зі складових мети початкової освіти йдеться у Державному стандарті початкової освіти. В документі зазначається, що ціннісним орієнтиром, на якому ґрунтується її реалізація, є розвиток вільної особистості шляхом підтримки самостійності, незалежного мислення, оптимізму та впевненості в собі. Однією з основних цілей роботи вчителя на першому ступені навчання – створення основи для формування самостійної навчальної діяльності, яка забезпечує соціальну успішність, розвиток творчих здібностей, саморозвиток і самовдосконалення [26]. 

Активізація самостійності школярів у навчальній та інших видах діяльності є однією з актуальних проблем психолого-педагогічної теорії та практики (Ю. Бабанський, В. Буряк, З. Гуріна, М. Данилов, І. Лернер, З. Колеснікова, М. Павлюк, П. Підкасистий, О. Савченко, М. Скаткін, Г. Цукерман, Т. Шамова, Г. Щукіна та ін.). Питанню формування навчальної самостійності молодших школярів присвячені роботи В. Давидова, М. Дідори, М. Дубової, Д. Ельконіна, Т. Ковальчук, В. Костіної, Л. Журавльової, Т. Кобялковської,  Н. Менчинської, В. Мізюк та ін. Дослідники стверджують, що розвиток самостійності на першому ступені навчання є найважливішою умовою становлення особистості дитини, розвитку її психічних процесів. 

Однак аналіз наукових джерел, досвід роботи початкової школи свідчать не тільки про активізацію уваги до проблеми формування самостійності молодших школярів та визначення її важливості, але і дозволяє зробити висновок про недостатню вивченість досліджуваного феномена в сучасних умовах, а саме про об’єктивно існуючі протиріччя:

  •  між потребою суспільства в активних, підприємливих, ініціативних, самостійних громадянах і недостатньою розробленістю умов цілеспрямованого розвитку самостійності на початковому ступені шкільного навчання;
  • між продуктивним характером самостійної активності та репродуктивним характером основних підходів до її розвитку в школі;
  • між необхідністю активізації уваги до проблеми розвитку самостійності молодших школярів у освітньому процесі та недостатньою вивченістю стимулювальних дану діяльність факторів.

Необхідність вирішення означених суперечностей визначила проблему дослідження, пов’язану з виявленням особливостей організації навчального процесу на уроках математики, що сприяють розвитку самостійності молодших школярів при вирішенні текстових задач, оскільки процес вирішення задачі має структуру, відповідну структурі навчальної діяльності та ключової компетентності – уміння вчитися: входження в ситуацію, що вимагає досконалого аналізу ситуації, її моделювання, аналіз, планування, реалізація плану, перевірка результату на відповідність поставленої мети.

Отже, використання текстових задач на уроках математики у початковій школі матиме позитивний вплив на формування здатності самостійно вирішувати проблеми життєдіяльності.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Бех І. Молодший школяр у вікових закономірностях. Початкова школа. 2015. № 1. С. 10–13.
  2. Гуріна З. В. Розвиток самостійності як базової характеристики підростаючої особистості дитини. Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. 2010. Випуск 9. С. 65–74.
  3. Державний стандарт початкової освіти: затв. постановою Кабінету Міністрів України 21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688). URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п#n12 (дата звернення: 22.12.2019 р.).

Please publish modules in offcanvas position.